2006-04-10, 19:50
Medlem
Snövits avatar
TV4 nyheterna rapporterade om en ny undersökning från Skop där över 60% av Svenska folket ansåg att den som gör jobbet bäst ska stanna på jobbet och inte den som arbetat längst.

Jag hittade inga vidate bra länkar om detta men här kommer i alla fall en länk.

Själv är jag en stark motståndare mot LAS då jag anser att LAS förstör på arbetsmarknaden. LAS gör att folk inte vågar röra på sig och LAS gör även människor sjukskrivna.

Hur bör anställningsskyddet se ut i Sverige?

Jag anser att en arbetsgivare ska kunna sparka vem de vill men att det alltid ska kosta dem att göra sig av med folk.

Här kommer även en läsvräd Ledare från Länstidningen i Östersund.

Citat:
"Turordningsreglerna visar sig missgynna personer med invandrarbakgrund liksom sannolikt också ungdomar, ensamstående föräldrar och personer med funktionshandikapp", konstaterar Institutets för Tillväxtpolitiska Studier (ITPS) generaldirektör Sture Öberg.
Citera
2006-04-10, 19:55
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jag är kluven. Trots allt så är det så att folk kan inte missköta ett jobb kapitalt och ändå få stanna kvar oavsett hur länge de har jobbet inom företaget.
Slopar man LAS så inbjuder det bara till en elitiskt arbetarsyn där de som jobbar arslet av sig av rädsla för att få sparken, dvs de som slickar djupast, jobbar för minst lön och har vassast armbågar får vara kvar.
Vi löntagare ska inte bekämpa varandra, vi ska hålla ihop. Gissa vad högern vill?
Citera
2006-04-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag är kluven. Trots allt så är det så att folk kan inte missköta ett jobb kapitalt och ändå få stanna kvar oavsett hur länge de har jobbet inom företaget.
Slopar man LAS så inbjuder det bara till en elitiskt arbetarsyn där de som jobbar arslet av sig av rädsla för att få sparken, dvs de som slickar djupast, jobbar för minst lön och har vassast armbågar får vara kvar.
Vi löntagare ska inte bekämpa varandra, vi ska hålla ihop. Gissa vad högern vill?

Så är det naturligtvis inte. Man kan däremot inte slacka längre, utan man måste arbeta vilket borde självklart för de flesta. Visar man tillräckligt intresse för sitt arbete så går det nog bra.

Däremot tror jag inte längre att "dryga" personer får vara kvar. Men de kan ju alltid ändra sig.
Citera
2006-04-10, 19:57
Medlem
Snövits avatar
Citat:

Du gillar inte LAS men vill ha kvar den och har inget förslag? Har jag uppfattat dig rätt?

Varför inte bygga om något som inte funkar till något som funkar bättre?
Citera
2006-04-10, 20:01
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
B.T.K:

Citat:
Så är det naturligtvis inte. Man kan däremot inte slacka längre, utan man måste arbeta vilket borde självklart för de flesta.

De flesta som har ett jobb idag går inte omkring och slappar direkt. I dessa tider när nedskärningar och besparingar har varit legio så får många jobba övertid var och varannan dag. Slapparna har försvunnit för länge sedan.
Citera
2006-04-10, 20:04
Medlem
Svenska folket är ett ganska oallmänbildat folk. Vi skrattar åt amerikaner som inte vet skillnaden på Sverige och Schweiz. Men varför förstår inte folk att regleringar har negativa konsekvenser? Varför förstår de inte att arbetslösheten stiger i takt med lönerna? Varför beskriver media CPE "som den där franska lagen som gör att man kan sparka ung personal" utan att förklara sambandet mellan reglering och arbetslöshet?

Förhoppningsvis kommer vi att se fler individuellt orienterade väljare i framtiden, det här var en glädjande nyhet.
Citera
2006-04-10, 20:05
Medlem
Snövits avatar
Citat:
B.T.K:
De flesta som har ett jobb idag går inte omkring och slappar direkt. I dessa tider när nedskärningar och besparingar har varit legio så får många jobba övertid var och varannan dag. Slapparna har försvunnit för länge sedan.

Det håller jag verkligen inte med om. Det finns alltid någon slappare på alla arbetsplatser ofta är denne en som har jobbat länge och egentligen inte trivs med jobbet och gärna också gnäller en hel del.

Dessutom så behöver det inte heller vara någon som med flit är slappare det kan ju vara någon som inte är lika kompetent som någon som jobbat kortare tid. Jag som arbetsgivare skulle verkligen vilja ha den mest kompetenta personalen. Speciellt när det är hårdare tider och jag verkligen har problem.
Citera
2006-04-10, 20:06
Medlem
Castlevanias avatar
Håller med trådskaparen. LAS är en föråldrad lag som kom till på 70-talet under en helt annan tid. Företagen värjer sig anställa folk för det blir så krångligt och kostsamt ekonomiskt.
Citera
2006-04-10, 20:07
Medlem
wildhorsess avatar
Uppenbart är att försämringar i anställningsskyddet orsakat närmast folkresning i Frankrike. Det är inte långsökt att tro, att motsvarande försämringar i den svenska arbetsrätten torde orsaka starkt missnöje, den dagen Svensson ställs inför ett faktum.

För övrigt, en opinionsundersökning om anställningsskyddet, beställd av Svenskt Näringsliv, saknar i mina ögon all trovärdighet.
Citera
2006-04-10, 20:10
Medlem
Citat:
B.T.K:

Jag skrev inte att alla slackade. Jag skrev att man inte längre kommer att kunna slacka i samma utsträckning. Däremot kommer inte folk att sparkas åt höger eller vänster, så var det inte innan LAS infördes, och så är det inte i andra länder, mig veterligen.

Eurosklerosis beror till hög utsträckning på för reglerad arbetsmarknad.
Citera
2006-04-10, 20:11
Medlem
Varför inte införa det som (C) och Maud föreslagit, ta bort LAS för ungdomar. Det är säkert en jättebra lösning. Såg en insändare i lokaltidningen från en landstingskandidat eller om det var riksdag. Hennes åsikt var bättre en fot på arbetsmarknaden än två hos SOC. Varför kan inte ungdomarna få in TVÅ fötter på arbetsmarknaden? Varför ska bara unga drabbas av den inställning som präglar dagens arbetsgivare? Vad beror det på att unga ratas på arbetsmarknaden? Skulle vara intressant att höra kopplingen mellan ungdomsarbetslöshet och LAS. Har försökt följa med i debatten men fortfarande inte förstått det samband som finns mellan dessa två.
Citera
2006-04-10, 20:13
Medlem
Snövits avatar
Men ni som är för LAS hur ställer ni er då till att fler och fler företag väljer att gå runt LAS genom att istället för anställa så hyr man in personal.

En arbetsgivare som jag känner till har över 2000 personer som jobbar för dem i Sverige men där är ca var fjärde person inhyrd. De inhyrda kan bli bortplockade på dagen och får då gå tillbaka till inhyrningsföretaget och då ofta få sämre betlat och sämre arbetsuppgifter. Detta på grund av att de anställs med en extra bonus så länge de har kvar uppdraget för nämnda företag.

Om jag hade ett företag så skulle jag framförallt välja att hyra in personal så man slipper gå i konkurs vid nedgång av inkomster. Ja för det kan bli konsekvensen av att man inte kan göra sig av med en del av personalen, att alla istället blir utan arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in