2006-04-10, 17:42
Medlem
En ledare för ett ungdomsförbund inom moderaterna vill ha bort förbudet att bedriva prostitution. Förslaget sänder kalla kåra genom högersidan där man är livrädd för att den minsta lilla skandal kan äventyra valet till hösten.
Karin Pilsäters och Gunilla Carlssons affärer har ma lyckats bli av med tack vare den stora, lydiga och följsamma högerpressen har förstått vinken.
Man försöker med alla medel koncentrera sig på sossarnas "skandaler" men skulle någon högerskandal dyka upp är det lätt att tysta den stora högerpressen.
Citera
2006-04-10, 17:51
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosnoj
En ledare för ett ungdomsförbund inom moderaterna vill ha bort förbudet att bedriva prostitution. Förslaget sänder kalla kåra genom högersidan där man är livrädd för att den minsta lilla skandal kan äventyra valet till hösten.
Karin Pilsäters och Gunilla Carlssons affärer har ma lyckats bli av med tack vare den stora, lydiga och följsamma högerpressen har förstått vinken.
Man försöker med alla medel koncentrera sig på sossarnas "skandaler" men skulle någon högerskandal dyka upp är det lätt att tysta den stora högerpressen.
Vad då skandal? Det är väl en väldigt bra fråga att driva. Jag tror att de prostituerade hade fått bra mycket drägligare arbetsförhållanden om det hade varit lagligt. Man hade kunnat göra mycket mer för att förhindra trafficking och missförhållanden om prostitutionen varit synlig, den existerar ju fortfarande även om den är förbjuden.
Citera
2006-04-10, 18:00
Medlem
Realizts avatar
Skandal? Hur då? Det vore väl snarast konservativt och försiktigt att gå tillbaka till en lagstiftning vi hade till för några år sen och som många andra länder har. Det här med att skuldbelägga folk pga deras sexuella beteende är däremot nåt experimentelt och riskabelt. Ska sex och affärer vara olagligt?
Citera
2006-04-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosnoj

Du menar samma att samma "högerpress" som skrivit om Gunilla Carlsson, Reinfeldts Juniors kommentarer om Reinfeldt Senior, samt MUF Kronobergs inställning till prostitution, tystar ner sig själva? Vore det inte enklare att inte skriva alls om man nu hade en sådan agenda?
Citera
2006-04-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Skandal? Hur då? Det vore väl snarast konservativt och försiktigt att gå tillbaka till en lagstiftning vi hade till för några år sen och som många andra länder har. Det här med att skuldbelägga folk pga deras sexuella beteende är däremot nåt experimentelt och riskabelt. Ska sex och affärer vara olagligt?

Det man måste bestämma sig för är om försäljning av sex i grunden är en olaglig handling och i så fall varför.

Jag tycker resonemanget blir farligt när man som MUF Kronoberg börjar prata om att ändra på lagstiftningen för att, jag citerar,

"-Jag tror att de som vill köpa sex redan gör det, antingen i Sverige eller i ett annat land. Jag tror inte att behovet ökar bara för att man legaliserar det, tydligen finns det en marknad för detta.

DÄR är man helt ute och cyklar eftersom det resonemanget i så fall går att applicera på all kriminell verksamhet. Byt ut "köpa sex" i ovanstående mening mot "köpa stöldgods" eller "köpa knark". Detta resonemang är helt förkastligt eftersom det signalerar att man är beredd att ändra på lagstiftningen för att det finns ett tryck. Resonemangets förlängning är "Äh, rån, misshandel, stölder, narkotikamissbruk osv kommer ju alltid att finnas, det går inte att stoppa... lika bra att legalisera alltihop så att verksamheten kommer fram i ljuset".

Huruvida sexhandel borde vara olagligt eller inte är en helt annan fråga, men ingenting ska legaliseras med förevändningen att 'det tydligen finns en marknad för det'! Ska det legaliseras så skall så ske därför att man anser att företeelsen i grunden är icke-brottslig. Livsviktig skillnad.
Citera
2006-04-10, 18:27
Medlem
Hans Castorps avatar
["Karin Pilsäters och Gunilla Carlssons affärer har ma lyckats bli av med tack vare den stora, lydiga och följsamma högerpressen har förstått vinken."

Ja visst, och Estonia sänktes av utomjordingar. Samma "högerpress" som hoppade av förtjusning när man hittat sprickor i Alliansen...

Blev du hemskt ofta skrämd med "högerspöket" som barn, om du inte åt upp din spenat?
Citera
2006-04-10, 18:36
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det man måste bestämma sig för är om försäljning av sex i grunden är en olaglig handling och i så fall varför.

Jag tycker resonemanget blir farligt när man som MUF Kronoberg börjar prata om att ändra på lagstiftningen för att, jag citerar,

"-Jag tror att de som vill köpa sex redan gör det, antingen i Sverige eller i ett annat land. Jag tror inte att behovet ökar bara för att man legaliserar det, tydligen finns det en marknad för detta.

DÄR är man helt ute och cyklar eftersom det resonemanget i så fall går att applicera på all kriminell verksamhet. Byt ut "köpa sex" i ovanstående mening mot "köpa stöldgods" eller "köpa knark". Detta resonemang är helt förkastligt eftersom det signalerar att man är beredd att ändra på lagstiftningen för att det finns ett tryck. Resonemangets förlängning är "Äh, rån, misshandel, stölder, narkotikamissbruk osv kommer ju alltid att finnas, det går inte att stoppa... lika bra att legalisera alltihop så att verksamheten kommer fram i ljuset".

Huruvida sexhandel borde vara olagligt eller inte är en helt annan fråga, men ingenting ska legaliseras med förevändningen att 'det tydligen finns en marknad för det'! Ska det legaliseras så skall så ske därför att man anser att företeelsen i grunden är icke-brottslig. Livsviktig skillnad.

Ett utmärkt logiskt resonemang som jag ställer upp på. Frågeställningen bör alltså vara om det är okej att vuxna människpr säljer och köper sex. Det handlar således om synen på människors rätt till sin egen sexaullitet. Tycker man att människor inte ska ha rätt att bestämma över sin egen sexuallitet, ja då är socialdemokraterna ett klokt val.
Citera
2006-04-10, 18:52
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Ja visst, och Estonia sänktes av utomjordingar. Samma "högerpress" som hoppade av förtjusning när man hittat sprickor i Alliansen...

Nja, högerpressen tenderar att vara mer subtil än så i sin indoktrinering av folket. De små stegen, svåra att få syn på. Exempel: Bostadsrätter har blivit svindyra och folk har ingenstans att bo beskrivs som "positiv prisutveckling på bostäder". Enorma summor pengar flyter runt på börsen utan att investeras och folk går arbetslösa kan beskrivas som "De ökade börskurserna är bra för landet". Javisst är det bra för Svensson när storföretag genom övertagande av andra rörelser får ett börsuppsving.

På detta sätt lär läsarna sig att förväxla de stora pengarnas intressen med sina egna intressen..
Citera
2006-04-10, 20:06
Medlem
Moderaternas issue

ehh
läste precis på text-tv...
Moderaterna lägger fram förslag - legalisera prostitution ?

Vad tyckes - bra, dåligt, "det var på tiden" eller "vad fan tänkte de på" ??
Vill vi att förslaget går genom ?
jag vet jag vill
Citera
2006-04-10, 20:11
Medlem
Castlevanias avatar
Har du nån länk?
Citera
2006-04-10, 20:12
Medlem
Det var en lokal muf-förening som hade förslaget. Men det röstades ner. Jag är väldigt besviken, men jag förstår att man inte kan driva ett så kontroversiellt förslag så nära valrörelsen.
Citera
2006-04-10, 20:16
Medlem
Citat:
MUF-förslag Ungmoderaterna i Kronobergs län vill legalisera prostitutin och upphäva sexköpslagen. Förslaget möttes dock av ett rungande nej när det presenterades på partiets länsstämma i helgen. Enligt MUF:arna bör prostitution vara ett fritt yrkesval.

http://svt.se/svttext/web/pages/128.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in