Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Skandal? Hur då? Det vore väl snarast konservativt och försiktigt att gå tillbaka till en lagstiftning vi hade till för några år sen och som många andra länder har. Det här med att skuldbelägga folk pga deras sexuella beteende är däremot nåt experimentelt och riskabelt. Ska sex och affärer vara olagligt?
Det man måste bestämma sig för är om försäljning av sex i grunden är en olaglig handling och i så fall varför.
Jag tycker resonemanget blir farligt när man som MUF Kronoberg börjar prata om att ändra på lagstiftningen för att, jag citerar,
"-Jag tror att de som vill köpa sex redan gör det, antingen i Sverige eller i ett annat land. Jag tror inte att behovet ökar bara för att man legaliserar det, tydligen finns det en marknad för detta.
DÄR är man helt ute och cyklar eftersom det resonemanget i så fall går att applicera på all kriminell verksamhet. Byt ut "köpa sex" i ovanstående mening mot "köpa stöldgods" eller "köpa knark". Detta resonemang är helt förkastligt eftersom det signalerar att man är beredd att ändra på lagstiftningen för att det finns ett tryck. Resonemangets förlängning är "Äh, rån, misshandel, stölder, narkotikamissbruk osv kommer ju alltid att finnas, det går inte att stoppa... lika bra att legalisera alltihop så att verksamheten kommer fram i ljuset".
Huruvida sexhandel
borde vara olagligt eller inte är en helt annan fråga, men
ingenting ska legaliseras med förevändningen att 'det tydligen finns en marknad för det'! Ska det legaliseras så skall så ske därför att man anser att företeelsen i grunden är icke-brottslig. Livsviktig skillnad.