2006-04-13, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Jag har sökt KTH till hösten i allafall så jag bestämmer mig senare om jag fortsätter här eller på KTH, som är närmare hem.
Om du går på ind. ek. på KTH kanske du vet mer om progammet, våra baser är som sagt inget som lockar, däremot är mastersprogrammen 4:an och 5:an helt okej. På hemsidan ser det lite oklart ut vad man egentligen läser de sista åren på KHT.
Är era baser på 20p också eller betydligt större? Det verkar också vara mer valbart, vad gäller ekonomikurser.

Har du börjat läsa finansmatten? Jag undrar lite om hur svår den egentligen är, den kan göras väldigt avancerad men frågan är vilken nivå man lägger det för I:arna.

Jag är bara inne på första året så jag vet tyvärr inte hur avancerad finansmatten är, men klarar man matten iövrigt med någorlunda resultat borde den inte vara så svår...

Vi väljer inriktning nu efter första året, vet inte om det är samma sak som "baser", enligt länk nedan är det 15 poäng som är specifika för inriktningen man valt under andra året.

Några länkar om inriktningar och finansmatten:

http://www.kth.se/student/itm/pdf/vt2006/fordjupkatalog_I06.pdf

http://www.math.kth.se/matstat/gru/finans.htm

http://www.math.kth.se/matstat/gru/i_finans.html
Citera
2006-04-13, 21:20
Medlem
Industriell Ekonomi på Chalmers har ju teknik-basen System och Matematik vilken bland annat innehåller Optioner och derivat inom matematiken. Senare i utbildningen kan man fortsätta att välja liknande kurser som Finansiell Matematik. Går själv på Ind.ek på Chalmers och är grymt nöjd!
Citera
2006-04-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dow
Jag är bara inne på första året så jag vet tyvärr inte hur avancerad finansmatten är, men klarar man matten iövrigt med någorlunda resultat borde den inte vara så svår...

Vi väljer inriktning nu efter första året, vet inte om det är samma sak som "baser", enligt länk nedan är det 15 poäng som är specifika för inriktningen man valt under andra året.

Några länkar om inriktningar och finansmatten:

http://www.kth.se/student/itm/pdf/vt2006/fordjupkatalog_I06.pdf

http://www.math.kth.se/matstat/gru/finans.htm

http://www.math.kth.se/matstat/gru/i_finans.html
Tackar för länkarna. Nu blev man ju oerhört sugen på att söka till I på KTH efter att ha läst runt lite. Det får nog bli det!

Klart, Chalmers är ju ett alternativ också men jag tror det är bättre att söka sig till Stockholm direkt eftersom det ju är Sveriges finanscentrum.
Citera
2006-04-14, 11:28
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deepy
Industriell Ekonomi på Chalmers har ju teknik-basen System och Matematik vilken bland annat innehåller Optioner och derivat inom matematiken. Senare i utbildningen kan man fortsätta att välja liknande kurser som Finansiell Matematik. Går själv på Ind.ek på Chalmers och är grymt nöjd!

Jo, men det känns inte riktigt som samma grej, en kurs av 4. När skulle man förövrigt kunna välja finansiella mattekurser? Förutsatt att du inte läser extra vid sidan av förstås. Kurserna finns nog, eftersom teknisk fysik uppenbarligen har en sån inriktning, men det är ett mastersprogram så det känns som nivån är en bit ovan KTH's variant som är en teknisk bas för ind.ek.

Vad har du tänkt välja för bas, och hur tänker du?
Citera
2006-04-14, 11:33
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barba stark
De jag känner åkte efter tvåan eller trean, Nya Zeeland, Australien, Singapore någon åkte till MIT (Boston).

Man kan även få internship (stavning) och examensarbete utomlands. Internship är kanske inte så knutna till skolan men då var det USA och Italien inom finans och industri.

Låter fint, men vet du någon om hur svårt det är att få åka utomlands. Finns det många platser till USA, England och Australien eller riskerar de med medelmåttiga betyg att hamna i baltikum eller Tanzania?
Hade exempelvis de du känner väldigt bra betyg?
Citera
2006-04-14, 17:34
Medlem
Jag ska välja teknikbasen Informationsteknik. Den passar mig bäst av de fyra inriktningarna. Tror också att man har nytta av att ha läst grunderna i informationsteknik. Man ska ju främst välja det som intresserar en mest, är du intresserad av matematik? Hur har det gått för dig på matematikkurserna hittils? Tror det kan vara tungt om man inte hänger med nu att sedan läsa en matematikinriktning. Men som sagt, välj det som passar dig bäst.

Har pratat med några äldekursare på Chalmers Ind. ek och de läser kurser inom finansiell matematik nu som de valt.
Citera
2006-04-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Låter fint, men vet du någon om hur svårt det är att få åka utomlands. Finns det många platser till USA, England och Australien eller riskerar de med medelmåttiga betyg att hamna i baltikum eller Tanzania?
Hade exempelvis de du känner väldigt bra betyg?

Från strax över medel till topp betyg, men om jag minns rätt så var det en intervju på KTH som betydde mer än betygen, kanske skiljer sig har inte så bra koll. Om du söker på KTH.se så står det garanterat där.
Citera
2006-04-14, 20:46
Medlem
Svinpälss avatar
Vet inte om detta hör hemma här. Men KTH drar ju igång en ny utbildning i höst. Fastighet och finans.

http://www.infra.kth.se/kand/fastofin/

Kan det vara något?
Citera
2006-04-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinpäls
Vet inte om detta hör hemma här. Men KTH drar ju igång en ny utbildning i höst. Fastighet och finans.

http://www.infra.kth.se/kand/fastofin/

Kan det vara något?

Kan det säker vara den låter faktiskt intressant. Känner folk som läst inriktning mot fastighetsfinansiering och förvaltning när de läste Civ. Ing. Lantmäteri, det som senare med Väg & Vatten blev Samhällssbyggnad. De trivdes bra och har schysta jobb.

Ett plus att du kan bygga vidare till en master om du vill. Stellan Lundström som säker kommer vara en nyckelfigur gillar jag inte alls, säker duktig, men satan vad självgod han är. Orkar inte lyssna på honom. Annars kan du kolla Civ Ing utbildningar med liknande inriktning, fast dom är nog betydligt mer krävande.
Citera
2006-04-15, 12:35
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deepy
Jag ska välja teknikbasen Informationsteknik. Den passar mig bäst av de fyra inriktningarna. Tror också att man har nytta av att ha läst grunderna i informationsteknik. Man ska ju främst välja det som intresserar en mest, är du intresserad av matematik? Hur har det gått för dig på matematikkurserna hittils? Tror det kan vara tungt om man inte hänger med nu att sedan läsa en matematikinriktning. Men som sagt, välj det som passar dig bäst.

Har pratat med några äldekursare på Chalmers Ind. ek och de läser kurser inom finansiell matematik nu som de valt.

Jag är verkligen inget matematiskt fenomen, men jag tycker de flesta inriktningarna verkar rätt tråkiga. Om jag inte missförstått vad finansiell matematik är för nåt så verkar det väldigt intressant, det jag vill läsa är mycket risk kontra vinst, sannolikheter, räkna på hur man vinner i långa loppet och liknande..spelteori i praktiken. Men börsen är ju ett ända stort psykologiskt spel egentligen så det är därför jag lockas till finansiell matematik antar jag. Om någon vet mer om finansiell matematik och det inte alls är vad jag tror så skulle jag gärna vilja veta det innan jag ger mig in i det.

Jag har också funderat lite kring om det skulle vara möjligt att mecka ihop en teknisk bas via kurser som du väljer själv. Jag menar många program kan man ju läsa genom att bara välja kurser, så frågan är om det finns någon möjlighet att i samråd med någon studievägledare mecka ihop nån bas som jag gillar via lösa kurser som ges på chalmers.
Citera
2006-04-15, 12:42
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barba stark
Från strax över medel till topp betyg, men om jag minns rätt så var det en intervju på KTH som betydde mer än betygen, kanske skiljer sig har inte så bra koll. Om du söker på KTH.se så står det garanterat där.

Stod inte så mycket på hemsidan annat än att det kan bli konkurrens om platserna, men hur urvalet går till gick de inte in på.
Något annat intressant var att det stod lite om hur man fixar ett utbyte själv. Det känns som om det skulle vara rätt väg att ta om man vill komma dit man vill eftersom du slipper konkurrera med andra, även om det kan kosta en slant.
Citera
2006-04-17, 18:52
Medlem
Bara se till å få fina betyg och kamma hem intervjun sen är det bara å packa väskan...

Finns ju ändå en del universitet på de populäraste ställena, så man bör ju bli antagen tycker jag
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in