Citat:
Ursprungligen postat av Deepy
Jag ska välja teknikbasen Informationsteknik. Den passar mig bäst av de fyra inriktningarna. Tror också att man har nytta av att ha läst grunderna i informationsteknik. Man ska ju främst välja det som intresserar en mest, är du intresserad av matematik? Hur har det gått för dig på matematikkurserna hittils? Tror det kan vara tungt om man inte hänger med nu att sedan läsa en matematikinriktning. Men som sagt, välj det som passar dig bäst.
Har pratat med några äldekursare på Chalmers Ind. ek och de läser kurser inom finansiell matematik nu som de valt.
Jag är verkligen inget matematiskt fenomen, men jag tycker de flesta inriktningarna verkar rätt tråkiga. Om jag inte missförstått vad finansiell matematik är för nåt så verkar det väldigt intressant, det jag vill läsa är mycket risk kontra vinst, sannolikheter, räkna på hur man vinner i långa loppet och liknande..spelteori i praktiken. Men börsen är ju ett ända stort psykologiskt spel egentligen så det är därför jag lockas till finansiell matematik antar jag. Om någon vet mer om finansiell matematik och det inte alls är vad jag tror så skulle jag gärna vilja veta det innan jag ger mig in i det.
Jag har också funderat lite kring om det skulle vara möjligt att mecka ihop en teknisk bas via kurser som du väljer själv. Jag menar många program kan man ju läsa genom att bara välja kurser, så frågan är om det finns någon möjlighet att i samråd med någon studievägledare mecka ihop nån bas som jag gillar via lösa kurser som ges på chalmers.