2006-04-10, 15:07
Medlem
tjosan, det är dags att söka till högskolorna nu och jag har tänkt välja I i andra eller tredje val.

Är det någon som vet om någon skola är bättre när det gäller I, eller är de som jag tror rätt likvärdiga?

Jag är även intresserad av att höra om KTH och CTH generellt, hur dyrt det är att bo i respektive städer osv. Jag har hört att många som går på KTH bor hemma och inte så många är, som jag kommer vara, nyinflyttade, men det borde väl vara ungefär lika på Chalmers?

Dela gärna med er av era egna erfarenheter av hur det är att studera i Stockholm, Göteborg, Lund eller Linköping!
Citera
2006-04-10, 15:10
Medlem
ischs avatar
Kan väll kort säga att Linköping och Lund är bättre studentstäder än Göteborg och stockholm om man räknar med studentaktiviter. Detta av den enkla anledningen att allt är mer utspritt i Göteborg och Stockholm. Personligen gillar jag Lund bäst men det är utana tt jag räknar med utbildningskvaliter.
Citera
2006-04-10, 15:12
Medlem
evolutes avatar
Jag tycker inte att det spelar så stor roll men bland dina förstahandsval tycker jag defintivt att du ska peta in Linköping. Förutom att de var först med industriell ekonomi så har de en del intressanta inriktningar.

Lund och Luleå är säkert också bra. Särskilt Lund torde väl vara mycket kompetenta på ekonomibiten.

Det är fler nyinflyttade på Chalmers än på KTH om jag inte misstar mig. Linköping och Chalmers ger nog en bättre studentupplevelse om det är vad du är ute efter. Själv tycker jag overall, sånger och finniga män som blir fulla för första gången är överskattat...
Citera
2006-04-10, 15:22
Medlem
spårvagns avatar
Göteborg som studentstad är inget vidare, men det finns många andra aktiviteter att ty sig till. Kulturen på Chalmers är trivsam, dock håller den på att utarmas och det är lite synd då mycket av identiteten i Chalmers ligger i den långa historien. Chalmers är inte en liten nyinstiftad landsortshögskola.

Det är ganska enkelt att fixa boende i Göteborg, kanske inget toppställe direkt, men alla löser det. Stockholm är betydligt mycket svårare.

Industriell Ekonomi bör du tänka över, linjen skapades delvis av maskin och väg och vatten för att få lite mer ekonomiskt kompetenta ingenjörer. Nu har dock dessa båda linjer egna ekonomiavslutningar så behovet av I har minskat. Inte sagt att de inte behövs, men satsa på något riktigt!
Citera
2006-04-10, 15:24
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spårvagn
Det är ganska enkelt att fixa boende i Göteborg, kanske inget toppställe direkt, men alla löser det. Stockholm är betydligt mycket svårare.

Inte nu längre. Sedan KTH fixade sin egen bostadsförmedling får alla bostad.

http://www.kth.se/utbildning/studentliv/bostad/index.html

Du kan förstås inte förvänta dig en 2:a i Lärkstan för 3000 / månad...
Citera
2006-04-10, 15:24
Medlem
om "studentliv" betyder fester i overall och sånger så är det något jag klarar mig bra utan. däremot vill jag lära känna nytt folk och göra saker som normala människor gör och sthlm har iaf ett bra nöjesutbud och gbg borde väl komma tvåa där. Jag bor gärna i en större stad, men det är inte prio ett.

Om någon studerar eller har studerat på KTH så är jag intresserad av att höra hur lätt det är att lära känna nya människor!

När det gäller bostad så står jag i kö i både Göteborg och Stockholm, så det bör inte vara något problem.

Att I:are kan ersättas av folk med andra utbildningar låter inget vidare. Någon annan som kan kommentera? Kommer arbetsmarknaden vara kass för I om 5 år?
Citera
2006-04-10, 15:29
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjj
Om någon studerar eller har studerat på KTH så är jag intresserad av att höra hur lätt det är att lära känna nya människor!

Jag studerade på KTH men är från Stockholm så jag hade inte lika mycket behov att att träffa nya människor, men givetvis lärde jag känna mina klasskamrater och vissa av dem räknar jag till mina närmaste vänner idag.

De som inte kom från Stockholm verkade alla ha lätt att lära känna nya människor. Jag tror inte att du kommer att känna dig ensam om du inte har riktigt grava problem med sopciala kontakter.

Även om jag inte var någon kårmänniska rekommenderar jag starkt att vara med på mottagningen/insparken/whatever eftersom man lära känna alla direkt.
Citera
2006-04-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag studerade på KTH men är från Stockholm så jag hade inte lika mycket behov att att träffa nya människor, men givetvis lärde jag känna mina klasskamrater och vissa av dem räknar jag till mina närmaste vänner idag.

De som inte kom från Stockholm verkade alla ha lätt att lära känna nya människor. Jag tror inte att du kommer att känna dig ensam om du inte har riktigt grava problem med sopciala kontakter.

Även om jag inte var någon kårmänniska rekommenderar jag starkt att vara med på mottagningen/insparken/whatever eftersom man lära känna alla direkt.

Låter bra.

Insparken kommer jag självklart att vara med på. Jag har även bestämt mig för att bo i korridor ett tag.
Citera
2006-04-10, 16:12
Medlem
Hårbolls avatar
Skall du börja i höst rekommenderar jag CTH eftersom de redan har anpassat utbildingen till mastersprogram enligt Bolognaprocessen.
Citera
2006-04-10, 17:52
Medlem
Citat:
Industriell Ekonomi bör du tänka över, linjen skapades delvis av maskin och väg och vatten för att få lite mer ekonomiskt kompetenta ingenjörer. Nu har dock dessa båda linjer egna ekonomiavslutningar så behovet av I har minskat. Inte sagt att de inte behövs, men satsa på något riktigt!

Skitsnack! I-linjen har bra rykte och det är knappast I-arna som har svårast att få jobb. Snarare är det I-are som plockar ekonomernas jobb om man ska tala om att "sno jobb"
Citera
2006-04-10, 18:02
Medlem
Hispers avatar
Citat:

Vad har du fått att I-linjen skapades ur maskin- och vägochvattenlinjen? Linköping som var först med I-linjen så är/var huvudinriktningarna på tekniksidan maskin eller elektroteknik om jag inte kommer ihåg fel.

Skulle jag börja plugga idag och välja I-linjen så skulle jag satsa på LiTH. Bra skola, bra stad, bra studentliv och om man så vill hyffsat nära till Stockholm med tåget. Det man saknar så är det vatten, Tinnerbäcken, Kinda kanal eller Roxen är inte tillräckligt
Citera
2006-04-10, 18:09
Medlem
På KTH har du inga problem att få kompisar, är du med på nollningen, som inte skall förväxlas med gymnasiets nollnig lär du känna mycket folk. När jag började var alla med, det bygger inte på förnedring utan att folk skall lära känna varandra. Stockholm säkerligen sämre studentliv kompenseras nog av staden i sig. Jag kan rekommendera studier på KTH, du kommer inte ha problem med att skaffa kompisar.

Vad gäller bostäder så finns det många lediga studentbostäder hos sssb.se, men som sagt du kan inte räkna med att bo mitt i smeten. Anmäl dig redan nu på www.sssb.se , du behöver inte vara antagen för studier i Sthlm för att anmäla dig, dock är det ett krav när du ska ta ut boendet.

Tycker att inlägget om att CTH har anpassats mot Bolognaprocessen absolut ska vara med i beräkningarna, kanske inte jätte viktigt än men kan inte skada.

Tror du kommer få det bra oavsett om du läser på KTH eller CTH, men jag skulle inte utesluta LiTH heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in