2006-04-10, 12:50
Medlem
George Wittigs avatar
http://www.expressen.se/index.jsp?a=562201

Vettigaste krönika jag läst av Skugge. Speciellt slutet:

"Fixa skolan, fixa en bra utbildning, se om ert eget hus.Ta betalt! Var djävligt dyra. Tro på er själva, ingen annan kommer att göra det. Skapa er egen framtid och se till att inte bli ekonomiskt beroende av någon annan människa."

Ganska allmängiltigt för alla människor, inte bara unga tjejer.
Citera
2006-04-10, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
http://www.expressen.se/index.jsp?a=562201

Vettigaste krönika jag läst av Skugge. Speciellt slutet:

"Fixa skolan, fixa en bra utbildning, se om ert eget hus.Ta betalt! Var djävligt dyra. Tro på er själva, ingen annan kommer att göra det. Skapa er egen framtid och se till att inte bli ekonomiskt beroende av någon annan människa."

Ganska allmängiltigt för alla människor, inte bara unga tjejer.

Hmmm begreppskontamineringen är ju ganska rejälv efter alla "män är som djur etc.." kommentarer av olika personer i ansvarig ställning. Så jag förstår henne mycket väl.

Ps. underbart citat av Göran Persson
Citera
2006-04-10, 13:36
Medlem
Snövits avatar
Mycket bra kolumn och framförallt det vettigast hon nog någonsin har skrivit.
Citera
2006-04-10, 13:54
Medlem
Memnoks avatar
Bra krönika, lustigt att hon tar avstånd för saker hon själv har sagt (omvänd bevisbörda vid våldtäkter till exempel), det var bara en grej jag saknade i krönikan. Svaret på följande fråga:
"Feminist som ord funkar inte. Det enbart förstör och gör så att folk slutar tänka. Man blir ett ufo i folks ögon om man säger att man är feminist. Det spelar ingen roll vad ordet betyder för i folks ögon betyder det att man hatar män, att man tycker att män är djur, att man tycker att kvinnor ska "ta över" makten, att män ska ge alla sina pengar till kvinnorna, att man ska kunna döma alla män för våldtäkt utan rättegång, att alla män slår kvinnor. Ordet har blivit ett vidrigt ord i folks ögon. Feminister är vidriga dårpippis."

Varför har det blivit så? Om man läser mellan raderna lite grann så verkar det som att Skugge anklagar omvärlden för synen på feminister istället för att vända ögonen mot rörelsen och inse att det finns en hel del idioter som kallar sig feminister och vräker ur sig en massa substanslösa, könsrasistiska och korkade uttalanden.

Bra exempel på det är Fi som faktiskt skall vara det partiet som representerar feminismen, om de slänger ur sig idiotiska saker så är det väl inte så konstigt att folk i allmänhet uppfattar feminister som just idioter.
Citera
2006-04-10, 16:45
Medlem
Scrambles avatar
Wow, vad är det som händer? Hon har verkligen tröttnat och jag förstår henne, äntligen förstår hon varför så många vägrar kalla sig för feminister.

Jag är förstummad, detta är en milstolpe utan dess like.
Citera
2006-04-10, 17:00
Medlem
Ah, av lovorden att döma har det skett ett missförstånd här, krönikan kritiserar inte feminism utan snarare folks tendenser att hela tiden likställa feminism med dess mest radikala element.
Citera
2006-04-10, 17:07
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collden
Ah, av lovorden att döma har det skett ett missförstånd här, krönikan kritiserar inte feminism utan snarare folks tendenser att likställa feminism med dess mest radikala element.

Jo det tror jag de flesta har förstått men att någon som Linda Skugge har förstått att man inte kan kalla sig något som alla ndra ser som något anant är ju bra.

Jag menar om jag kallar mig nazist och påpekar att jag vara gillar grundkonceptet och det de stod för innan Hitler blev galen så spelar det ingen rol. Alla kommer ändå se den som kallar sig nazist för judehatande och förintelseförnekande. De är ju bra att Linds Skugge kommer till samma insigt angånde feminsmen.

Det skulle givetvis vara välkommet med lite kritiskt granskande från hennes sida. Att hon sen dessutom påstår att fittstim skulle ha inverkat negativt på hennes karriär är enbart kvalifiserat skitsnack. Hon skulle inte ha någon karriär utan fittstim och hon blev ju bara anställd som skrikig ung feminst från början.
Citera
2006-04-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jo det tror jag de flesta har förstått men att någon som Linda Skugge har förstått att man inte kan kalla sig något som alla ndra ser som något anant är ju bra.
Bra, visst, men det är ju synd att en sådan begreppskontaminering ens kan ske när man tycker att folk borde ha en ganska bra uppfattning vad feminism handlar om så att man kan tänka för sig själv och inte bidra till framlyftningen av de radikala elementen. Tyckte lovorden var konstiga eftersom detta är exakt vad som för det mesta händer på detta forum. Alla som tillskriver sig själva en viss ideologi kommer alltid lida av radikala element som tillskriver sig samma ideologi, jag vet inte samhället helt kan undslippa ansvar för associationsförflyttningar av denna typ.
Citera
2006-04-10, 19:45
Medlem
alcatrazs avatar
Man ska nog passa sig för att ta Skugge på för stort allvar hon har gjort liknande utspel tidigare,jag tror det handlar om frustration för att hon tycker att utvecklingen går för långsamt. Och det är väl också anledningen till hela den här artikelserien, det känns iaf som vanlig gammal feministisk skåpmat. Jag tycker att dom jämnt tjatar om sin backlash fastän feminismen har fått ett otroligt genomslag i vårt samhälle och blivit nästintill upphöjt till absolut sanning.

Feminismen är inte på långa vägar död eller tyst utan detta är bara medias sätt att pusha på den ytterligare för att det ska bli någon sorts ramaskri i jämnställdhets Sverige och hetsa dom ännu mer.
Citera
2006-04-10, 20:34
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collden
Bra, visst, men det är ju synd att en sådan begreppskontaminering ens kan ske när man tycker att folk borde ha en ganska bra uppfattning vad feminism handlar om så att man kan tänka för sig själv och inte bidra till framlyftningen av de radikala elementen. Tyckte lovorden var konstiga eftersom detta är exakt vad som för det mesta händer på detta forum. Alla som tillskriver sig själva en viss ideologi kommer alltid lida av radikala element som tillskriver sig samma ideologi, jag vet inte samhället helt kan undslippa ansvar för associationsförflyttningar av denna typ.
Jag håller med dig helt om nu någonting annat gick att tolka in i mitt inlägg.

Bara den saken att hon säger det högt som alla redan vet, feminismen har skjutit sig själv i foten till den milda grad att det dragit skam över feminismen som ideologi. Jag är inte mot feminism som sak, den sidan av det politiska spelet måste finnas, men den har länge dragit ner sig själv i skiten. om Linda Skugge av alla människor kan komma till den insikten så finns det kanske hopp, även om det krävs en jävla massa självsanering innan feminismen blir rumsren igen.

För ur politisk synvinkel så har feminismen, även om den åstadkommit mycket, misslyckats ganska kapitalt med tanke på att den från början bygger på ganska sunda värderingar som de flesta kan ställa sig bakom.

Minns ni tiden då feminism innebar att man var för lika förutsättningar för alla, oavsett kvinna eller man? Sedan dess har det enligt mig gått spikrakt åt fanders med den ideologin. Jag gissar att det slog slint på allvar när Göran Persson började kalla sig feminist och de inte fick ha sin ideologi för sig själva, vad göra liksom. In med könsmaktsordningar och allehanda generaliseringar, sen tog extremfeministerna över. Skugge är och kommer alltid vara en fis i rymden jämfört med de som tog över gjorde feminismen vad den är idag.

Men som sagt, om Skugge kan komma till den insikten som hon gjorde i sin debattartikel så finns det fortfarande hopp för feminismen, så det kommer nog finnas ämnen att debattera även i framtiden här på FB.
Citera
2006-04-10, 21:42
Medlem
Herr Lindholms avatar
Först kom Evin Rubars dokumentär. Och nu har den andra artillerisalvan börjat....

MVH
/F
Citera
2006-04-10, 21:49
Medlem
Visst är det väl uppfriskade, men som tidigare noterats handlar krönikan mer om omvärldens oförmåga att "förstå feminismen".

Dessutom misstänker jag att Skugge av karriärmässiga skäl "hoppar på tåget" (vilket hon mer eller mindre erkänner).. Feminismen känns väldigt mycket början av 2000-talet..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in