Citat:
Ursprungligen postat av Collden
Bra, visst, men det är ju synd att en sådan begreppskontaminering ens kan ske när man tycker att folk borde ha en ganska bra uppfattning vad feminism handlar om så att man kan tänka för sig själv och inte bidra till framlyftningen av de radikala elementen. Tyckte lovorden var konstiga eftersom detta är exakt vad som för det mesta händer på detta forum. Alla som tillskriver sig själva en viss ideologi kommer alltid lida av radikala element som tillskriver sig samma ideologi, jag vet inte samhället helt kan undslippa ansvar för associationsförflyttningar av denna typ.
Jag håller med dig helt om nu någonting annat gick att tolka in i mitt inlägg.
Bara den saken att hon säger det högt som alla redan vet, feminismen har skjutit sig själv i foten till den milda grad att det dragit skam över feminismen som ideologi. Jag är inte mot feminism som sak, den sidan av det politiska spelet måste finnas, men den har länge dragit ner sig själv i skiten. om Linda Skugge av alla människor kan komma till den insikten så finns det kanske hopp, även om det krävs en jävla massa självsanering innan feminismen blir rumsren igen.
För ur politisk synvinkel så har feminismen, även om den åstadkommit mycket, misslyckats ganska kapitalt med tanke på att den från början bygger på ganska sunda värderingar som de flesta kan ställa sig bakom.
Minns ni tiden då feminism innebar att man var för lika förutsättningar för alla, oavsett kvinna eller man? Sedan dess har det enligt mig gått spikrakt åt fanders med den ideologin. Jag gissar att det slog slint på allvar när Göran Persson började kalla sig feminist och de inte fick ha sin ideologi för sig själva, vad göra liksom. In med könsmaktsordningar och allehanda generaliseringar, sen tog extremfeministerna över. Skugge är och kommer alltid vara en fis i rymden jämfört med de som tog över gjorde feminismen vad den är idag.
Men som sagt, om Skugge kan komma till den insikten som hon gjorde i sin debattartikel så finns det fortfarande hopp för feminismen, så det kommer nog finnas ämnen att debattera även i framtiden här på FB.