Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Måste en nämndeman tala inför rätten?
Inför sittande rätt är det önskvärt att de inte talar alls eftersom det tenderar att hoppa ut en del grodor ur munnen på nämndemännen. Med detta icke sagt att de skall luta sig tillbaka och sova.
Under överläggningen bör de säga några ord, företrädesvis instämma i ordförandens domförslag (vilket sker i de allra flesta fall, endast i mycket mycket få fall röstas ordföranden ned av nämnden).
Jag vill passa på att klargöra en otydlighet som jag anser florerar på FB. Nämndemännen spelar en nästintill betydelselös roll i rättsväsendet. Det är ett förlegat arv från den tid då en tilltalad alltid skulle ha rätt att dömas av sina likar (dvs. en åtalad bonde skulle ha en 12-mannanämnd bestående av bönder osv.). Ett krav som knappast kan anses gälla i dag. Hur många tilltalade är egentligen pensionärer?
Därför - om vi nu skall ha lekmän som domare - bör åldersfördelningen vara bättre. Men som ni märker är jag stark kritisk. Ingen opponerar om man säger att läkaren, rörmokaren eller polisen skall få sköta sitt jobb utan inblandning från staten men däremot dömande verksamhet är något som bör tillkomma envar.