2006-11-11, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Låter som någon blivit dömd för något.

Nej, jag har vittnat vid två tillfällen. Trots att de som blev dömda var avskum kan jag inte hjälpa att känna förakt inför nämndemännens personligheter eftersom jag mycket väl vet att det skulle kunna varit jag som stod åtalad.

Nämndemän är grisar och det är min uppfattning efter att ha vittnat till offrets fördel i två misshandelsfall. Alla vanliga, "svenssons" är grisar. Sverige inser inte att den svenska mentaliteten är nånting som måste utrotas.
Citera
2006-11-11, 22:41
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blight
Nej, jag har vittnat vid två tillfällen. Trots att de som blev dömda var avskum kan jag inte hjälpa att känna förakt inför nämndemännens personligheter eftersom jag mycket väl vet att det skulle kunna varit jag som stod åtalad.

Nämndemän är grisar och det är min uppfattning efter att ha vittnat till offrets fördel i två misshandelsfall. Alla vanliga, "svenssons" är grisar. Sverige inser inte att den svenska mentaliteten är nånting som måste utrotas.
Så om jag blir nämndeman så blir jag automatiskt en gris?
Citera
2006-11-12, 00:18
Medlem
buffalos avatar
Måste en nämndeman tala inför rätten?
Citera
2006-11-12, 08:27
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Måste en nämndeman tala inför rätten?
Inför sittande rätt är det önskvärt att de inte talar alls eftersom det tenderar att hoppa ut en del grodor ur munnen på nämndemännen. Med detta icke sagt att de skall luta sig tillbaka och sova.

Under överläggningen bör de säga några ord, företrädesvis instämma i ordförandens domförslag (vilket sker i de allra flesta fall, endast i mycket mycket få fall röstas ordföranden ned av nämnden).

Jag vill passa på att klargöra en otydlighet som jag anser florerar på FB. Nämndemännen spelar en nästintill betydelselös roll i rättsväsendet. Det är ett förlegat arv från den tid då en tilltalad alltid skulle ha rätt att dömas av sina likar (dvs. en åtalad bonde skulle ha en 12-mannanämnd bestående av bönder osv.). Ett krav som knappast kan anses gälla i dag. Hur många tilltalade är egentligen pensionärer?

Därför - om vi nu skall ha lekmän som domare - bör åldersfördelningen vara bättre. Men som ni märker är jag stark kritisk. Ingen opponerar om man säger att läkaren, rörmokaren eller polisen skall få sköta sitt jobb utan inblandning från staten men däremot dömande verksamhet är något som bör tillkomma envar.
Citera
2006-11-12, 08:30
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
0%.

Bara att gå med i ett parti och anmäla intresse. Min svåger är en ung student och nämndeman. En ytterst vanlig man.
Citera
2006-11-12, 08:33
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Under överläggningen bör de säga några ord, företrädesvis instämma i ordförandens domförslag (vilket sker i de allra flesta fall, endast i mycket mycket få fall röstas ordföranden ned av nämnden).

Har hört att "Jaha, du/ni har en avvikande meing? Jamen varsågod och skriv era egna domskäl och domslut" är ett ganska potent vapen mot nämndemän som vill döma annorlunda en domaren.
Citera
2006-11-12, 08:42
Medlem
flygers avatar
Efter Pellefants inlägg så kan man också tillägga att det är bara i lägsta instans nämndemännen kan överrösta den lagfarne domaren.
I högre rätt finns det fler lagfarna domare än nämndemän. Om nämndemännen i ett tingsrättsmål "vinner" en omröstning mot den lagfarne domaren så kan nog sannolikheten för att den tappande parten överklagar målet sägas vara 1.
Citera
2006-11-14, 23:31
Medlem
fordonsförarens avatar
Väcker den här gamla tråden till liv snarare än att starta en ny. Läser på www.expo.se att den gamla överåklagaren Brynolf Wendt har utsetts till nämndeman i Halmstads tingsrätt. Klingar inte detta väldigt konstigt med tanke på att nämndemän ska vara lekmän?

För övrigt så fann jag i mål B 502-5 (i HovR B 1870-06), rörande våldtäkt och mord i Norrköping, att TR:s ordförande var skiljaktig och ville fria men blev då nedröstad av nämndemännen som fällde förövaren. HovR delade sedan TR:ens bedömning och fastställde domen. Visserligen hade några sakomständigheter tillkommit i HovR så jag vet inte om det går att dra några speciella slutsatser av detta men det är i vart fall intressant.
Citera
2006-11-15, 08:46
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Väcker den här gamla tråden till liv snarare än att starta en ny. Läser på www.expo.se att den gamla överåklagaren Brynolf Wendt har utsetts till nämndeman i Halmstads tingsrätt. Klingar inte detta väldigt konstigt med tanke på att nämndemän ska vara lekmän?

Men han är väl inte yrkesverksam längre?

Men annars har du helt rätt advokater, poliser, åklagare, lagfarna domare med mera får inte vara nämndemän. Men det känns som att det inte behövs fler pensionärer som är nämndemän.
Citera
2006-11-15, 11:29
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Men han är väl inte yrkesverksam längre?

Men annars har du helt rätt advokater, poliser, åklagare, lagfarna domare med mera får inte vara nämndemän. Men det känns som att det inte behövs fler pensionärer som är nämndemän.

Nej han slutade väl runt 1997 om jag inte minns fel. Men han är ju fortfarande juridiskt skolad så han tänker och resonerar knappast som en lekman.
Citera
2006-11-15, 12:27
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Nej han slutade väl runt 1997 om jag inte minns fel. Men han är ju fortfarande juridiskt skolad så han tänker och resonerar knappast som en lekman.

Principiellt håller jag med dig om att det blir lite skevt. Letade fram lagtexten om vem som får vara nämndeman. Å andra sidan är det helt okej för alla jurister som inte arbetar inom rättsskipningen att vara nämndemän så varför skulle inte en pensionerad åklagare få vara det.

Citat:
Ursprungligen postat av RB 4:6
Valbar till nämndeman är varje svensk medborgare, som är folkbokförd i kommunen eller, i fråga om nämndeman i hovrätt, i länet eller den del därav som hör till hovrätten, och som inte är underårig eller har förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken. Den som är lagfaren domare, anställd vid domstol, åklagare, polisman eller advokat eller annan som har till yrke att föra andras talan inför rätta får inte vara nämndeman.
Citera
2009-01-30, 21:47
Bannlyst
Kan en straffad bli nämndeman?

En bekant har fått för sig att han vill bli nämndeman. Han är sedan några år medlem i ett parti, och nu vill han som sagt försöka bli utsedd till nämndeman.

Dock finns det ett litet "aber" (?): Han är sedan tidigare straffad för diverse brott. Han har aldrig suttit i fängelse, som mest har han haft skyddstillsyn och betalat böter.

Jag tvivlar på att man "får" bli nämndeman om man är tidigare straffad, men jag kan ju ha fel så nu frågar jag de som [förhoppningsvis] vet besked om hans dröm är realistisk eller ej?

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in