• 2
  • 3
2006-04-11, 10:10
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Sedelärande historia följer.

Jag har två gånger varit nere i Turkiet (Istanbul) I syfte att koppla av och bara njuta av livet. Resorna var högst behagliga för mitt sinne frånsett den senaste där en liten snacksmalör drabbade mig.

En vanemänniska som jag är så gick jag alltid till samma fiskrestaurang efter att ha suttit på samma nattkafe och rökt lite vattenpipa och kikat på båtarna som färdades på Bosporen. Denna min ödeskväll gick jag dock utanför mina vanor och lät mig färdas med krogägaren då han bjöd mig på en riktigt blöt kväll på riktigt skumma krogar i Istanbuls nöjeskvarter. (strax norr om gran carsici. Ryska glädjeflickor fanns där hade jag sedan tidigare på egen hand noterat, men jag anade aldrig att de konstiga skyltarna bjöd på turkisk livemusik en trappa ner samt massor av Raki och Efes pilser.)

Betänk att jag som svenskt blåbär hade tillbringat två veckor tidigare med att bara förundras över den turkiska arkitekuren, det vill säga... ..Åk ner och upplev den, bygglov verkar vara något sekundärt. Men 6-7 gånger om dagen så hade jag frestats av en Tavuk Döner i något gatuhörn, utsökt kryddat med vad den nu var den kryddats med, excellent grillad av den ansvarige. Och senare färdigkomponerad av förste bäste anställd som förstod mina handviftningar. (engelska är inte så utbrett, men tecknet för pengar och vara är universiellt gångbart)

Jag har alltså en stålmage, kan jag äta kryddad rå köttfärs som aptitretare (kommer inte ihåg vad den heter, men vissa restauranger gör den bättre än andra där nere) Så är första besta kycklingkebabmacka inget problem för min mage.

Dock inte på denna ödesdigra natt. Efes konsumerades i mängder. Raki slank ner fortare än kvickt, allt gick väl tills jag förde dessa förbannade grönsaker till min mun på sista krogen som jag blev lotsad tilll. Från detta ögonblick gick det snabbt utför. Det blev ett toalettbesök i mitt vimsiga tillstånd (en toalett en trappa upp från källarvåningen förövrigt) Och sen kom jag på att jag hade nog av denna pubrunda i Istanbul.

Framåt 1600-1700 var jag nykter dagen därpå. Men min mage är aldrig sig lik tack vare dessa gurkskivor och morotsbitar jag åt på den krogen.

Sensmoral, passa er för grönsaker utomlands (och här hemma)

/fyllepostaren

Haha, det där var en riktigt bra historia, jag har dock ändå lite svårt att förstå hur detta gick till men, man ska inte äta allt för gammal mat är väll mitt tips till dig
Citera
2006-04-11, 10:11
Medlem
mo0kies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Så länge slutprodukten är god skiter jag i om skinkan i själva verket är överkörd grävlingspenis.

hahaha skön
Citera
2006-04-11, 13:30
Medlem
glyos avatar
Om vi dock gissar priser så måste ju pizzerior göra rejäla klipp, Sälja en pizza för 45kr och den kostar 5kr att tillverka
Citera
2006-04-11, 13:58
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Om vi dock gissar priser så måste ju pizzerior göra rejäla klipp, Sälja en pizza för 45kr och den kostar 5kr att tillverka

Jag tror inte de gör så stora klipp ändå. En pizzaugn kostar skjortan och att ha den på hela dagen är också dyrt. Lokalerna kostar en slant och även om man har svartjobbare så kostar även de en slant. Råvarorna skulle jag uppskatta till att kosta sju-tio kronor för en "1-20 pizza", alltså de billiga och de lite dyrare går nog på ett par-tre kronor till. Hyran för lokal går på några kronor för varje pizza, skatt och moms går bort från vinsten och elen går på någon krona för varje pizza. Kan tänka mig att de tjänar, efter svartlön är utbetald, 10-20 kr per pizza. Vissa tidpunkter kommer det ju heller knappt några kunder. Kunderna kommer normalt mellan halv tolv till ett för lunch, sen är det nästan helt dött fram till halv fem-tiden.
Citera
2006-04-11, 17:17
Medlem
redbull72s avatar
en kompis till mig snackade med en pizzabagare, i en håla med c:a 3500 invånare i mellerst norrland, o han sa att dom som han hade anställda fick runt 18 000 kr i månaden i lön, o det jobbar minst 4 pers på den pizzerian, han får sälja många pizzor innan det börjar löna sig.....
Citera
2006-04-11, 17:56
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbull72
en kompis till mig snackade med en pizzabagare, i en håla med c:a 3500 invånare i mellerst norrland, o han sa att dom som han hade anställda fick runt 18 000 kr i månaden i lön, o det jobbar minst 4 pers på den pizzerian, han får sälja många pizzor innan det börjar löna sig.....

Jo... det låter onekligen så. 18000 kr * 4 = 72000 kr/mån. 72000 kr / 45 kr (som en pizza ungefär kostar) = 1600 pizzor i månaden och då har bara de anställdas lön betalats ut. Ingen hyra och ingen el. Vi räknar med att dessa löner betalas svart, eftersom arbetsgivaravgifter och sånt dubblerar "löneutgifterna". Då räknar vi inte heller med att läsk som säljs till maten. Sen får vi dessutom plocka bort momsen som ska till staten.

Tänk då att majoriteten bara äter pizza någon gång/ett par gånger i månaden eller inte alls. Låter orimligt att 3500 invånare skulle bära den pizzerian.
Citera
2006-04-11, 18:51
Medlem
mahutma_homos avatar
för några år sedan var det "pizza-krieg" där jag bodde. man kunde köpa en pizza för 19kronor. varje onsdag var det fisk i skolan då gick man på håltimmen och käkade sig mätt. vilka penisar det måste ha varit på den pizzan.
Citera
2006-04-11, 21:34
Medlem
On fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
för några år sedan var det "pizza-krieg" där jag bodde. man kunde köpa en pizza för 19kronor. varje onsdag var det fisk i skolan då gick man på håltimmen och käkade sig mätt. vilka penisar det måste ha varit på den pizzan.

Ja man kan undra vad det egentligen var i den pizzan. Något som man lätt hittarr kanske trast, lite svårt på vintern dock. Vad såsen består av vet vi redan. Resten är en gåta
Citera
2006-04-12, 00:37
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Jo... det låter onekligen så. 18000 kr * 4 = 72000 kr/mån. 72000 kr / 45 kr (som en pizza ungefär kostar) = 1600 pizzor i månaden och då har bara de anställdas lön betalats ut. Ingen hyra och ingen el. Vi räknar med att dessa löner betalas svart, eftersom arbetsgivaravgifter och sånt dubblerar "löneutgifterna". Då räknar vi inte heller med att läsk som säljs till maten. Sen får vi dessutom plocka bort momsen som ska till staten.

Tänk då att majoriteten bara äter pizza någon gång/ett par gånger i månaden eller inte alls. Låter orimligt att 3500 invånare skulle bära den pizzerian.
Visst men sen säljer väl pizzorioer sällan bara pizza? Ser många som sitter där varje kväll och sveper bärs efter bärs. Sen säljer dom säkert massa kebab och sallader. Jag kan lätt tro att dom går runt. Per människa lär dom säkert käka åtminstone en pizza per månad , Dessa lär kosta mellan 10-15kr att göra. Vi gissar på att den kostar mellan detta 12,5kr st
32.5*3500 = 113 750kr
Till varje pizza lär dom sälja en dricka, Generellt sett kostar dom 12kr st, Varje dricka lär kosta ungefär 3kr st
9*3500 = 31 500kr
Lönerna för 4 grabbar svart blir ala 18 000kr per blir 72 000kr
Så utan att räkna med bärskvällar, sallader, kebab och diverse saker kan vi räkna med att dom minst gör en vinst på 73 250kr. Det lär lätt räcka för hyra, elräkningar och dylikt
Citera
2006-04-12, 00:52
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Farsan jobbade ett halvår på Skövde mejeri (som idag är uppköpt av Arla och produktionen av ost flyttad till Arla Ost i Götene) i början av 90-talet. Där och då fanns det ett stort filter i golvbrunnen där alla ostkanter samlades upp. Efter att man spolat av golvet så tömde man filtret i en kvarn som rev ostkanterna. Detta såldes sen i säckar som "Pizzaost" till pizzeriorna via grossister.

Nu var det ju självklart väldigt höga hygienkrav där inne så farsan och de övriga klampade ju inte runt i skitiga gummistövlar och spottade på golvet direkt, men det är klart hade man ett plåster på handen och tappade det på golvet så hamnade det ju i golvbrunnen till slut...

Men som övriga också sagt, smakar pizzan bra och man inte har diarré eller kräkningar dagen efter så är det väl inget att oja sig över?

rivosto
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in