Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-04-24, 14:30
Medlem
Gustavkukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Visst, man kan efterfråga bättre kravmärkt mat, men just nu så får man handla av den som finns för att förbättra djurhållningen. Om man vägrar äta kött för att det inte finns något alternativ som uppfyller precis alla de krav man har är man bara korkad. Det är ungefär som att kräva att en fabrik i Asien skall ge sina arbetare exakt samma löner och förmåner som svenska arbetare har innan man köper av dem, förändring går i myrsteg...

Men fortfarande så upphör ju köttindustrin att existera ifall ingen köper köttet.

Citat:
Nej, det är inte samma logik. Istället för bojkott köper man varan av de som sköter sig bäst på marknaden, på det sättet straffar man de som inte sköter sig istället för att straffa alla.

Det är i princip samma logik - att istället för bojkott köpa varan för att då förbättra villkoren för de djur som faktiskt slaktas.

Citat:
Jag tror inte att en massiv bojkott skulle leda till några bättre förhållanden för de djuren som slaktas av den anledningen, det skulle ju bara leda till att färre djur fick något liv alls och att de som faktiskt slaktades skulle ha samma dåliga liv som tidigare, förstår inte riktigt hur du resonerar.

Att inga djur farmas fram alls är ju såklart bättre än att de föds upp för att bli de så onödiga pälsarna. Logiken att ett dåligt liv är bättre än inget anser jag inte direkt är rimlig. Låt djuren leva och reproduceras naturligt istället för att onaturligt tvinga dem till det.
Citera
2006-04-24, 14:46
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavkuken
Men fortfarande så upphör ju köttindustrin att existera ifall ingen köper köttet.
Jo, men det är ju inte direkt realistiskt. Jag kommer till exempel alltid att vilja ha kött på min talrik. Då är det väl bättre att förbättra för djuren genom mitt resonemang?
Citat:
Det är i princip samma logik - att istället för bojkott köpa varan för att då förbättra villkoren för de djur som faktiskt slaktas.
Nej, det är inte samma logik. I ditt exempel skall man köpa av vem som helst och hoppas att de förbättrar villkoren genom sin goda vilja. I mitt exempel visar man med sin konsumtion att man vill ha bättre villkor genom att handla av och stödja de företagen som har bättre villkor. Är du med?
Citat:
Att inga djur farmas fram alls är ju såklart bättre än att de föds upp för att bli de så onödiga pälsarna. Logiken att ett dåligt liv är bättre än inget anser jag inte direkt är rimlig. Låt djuren leva och reproduceras naturligt istället för att onaturligt tvinga dem till det.
Låt oss dra resonemanget till sin spets: Vi säger att djuren hade fått leva fritt inom en inhägnad som var ungefär lika stor som de hade haft i vanliga fall med god tillgång på mat osv. De fick leva där i tre år innan de dödades helt utan smärta (vi säger att normal livslängd är fyra år). Hade jag varit ett djur hade jag helt klart valt det framför att inte leva alls. Håller du inte med om det så är det inte din omtanke om djuren som styr dina åsikter utan din moraliska värdering att pälsar är "onödiga".
Citera
2006-04-24, 15:18
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ja, men kommer det att hända? Nej.

Instället kommer dom som tillverkar dyrt, kravmärkt kött med små marginaler att kursa, och dom som behandlar djur som skit kommer vara dom enda som överlever.

Citat:
Jupp. Mycket bättre.
Citera
2006-04-24, 15:34
Medlem
Gustavkukens avatar
Citat:
Jo, men det är ju inte direkt realistiskt. Jag kommer till exempel alltid att vilja ha kött på min talrik. Då är det väl bättre att förbättra för djuren genom mitt resonemang?

Nu pratade vi ju inte om dig, utan om de vegetarianer som tydligen inte anser att de behöver kött. Och nej, givetvis är det inte realistiskt.

Citat:
Nej, det är inte samma logik. I ditt exempel skall man köpa av vem som helst och hoppas att de förbättrar villkoren genom sin goda vilja. I mitt exempel visar man med sin konsumtion att man vill ha bättre villkor genom att handla av och stödja de företagen som har bättre villkor. Är du med?

Självklart är jag med. Men fortfarande så är det på ett ungefär samma logik, även om det inte är exakt samma. Man köper istället för att bojkotta för att på så sätt försöka förbättra livsvillkoren för djuren, även om mitt exempel inte är direkt realistiskt.

Citat:
Låt oss dra resonemanget till sin spets: Vi säger att djuren hade fått leva fritt inom en inhägnad som var ungefär lika stor som de hade haft i vanliga fall med god tillgång på mat osv. De fick leva där i tre år innan de dödades helt utan smärta (vi säger att normal livslängd är fyra år). Hade jag varit ett djur hade jag helt klart valt det framför att inte leva alls. Håller du inte med om det så är det inte din omtanke om djuren som styr dina åsikter utan din moraliska värdering att pälsar är "onödiga".

Om de får leva under normala omständigheter så vore det ju såklart underbart. Men det kommer Aldrig att kunna organiseras.
Citera
2006-04-24, 15:52
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Om de får leva under normala omständigheter så vore det ju såklart underbart. Men det kommer Aldrig att kunna organiseras.
Nu kommer vi in på lite intressanta saker här. Om du håller med om att det är bättre med ett sådant liv än inget liv alls, var går då gränsen? Skulle man till exempel kunna tänka sig att de bor i djurparksliknande förhållanden och bara har halva sin normala livslängd? Eller kanske ännu sämre?

Var går egentligen gränsen för att ett liv skall vara bättre än att inte ha levt alls?

Jag tycker att det är intressant att de flesta personerna som är mot päls och köttindustrin verkar tro att om inte djuren dödats så hade de levt i frihet. Detta är naturligtvis helt befängt. Personligen hade jag hellre tagit ett liv som bestod av 20 år i ett fängelse än inget liv alls.
Citera
2006-04-24, 16:36
Medlem
Gustavkukens avatar
Citat:
Nu kommer vi in på lite intressanta saker här. Om du håller med om att det är bättre med ett sådant liv än inget liv alls, var går då gränsen? Skulle man till exempel kunna tänka sig att de bor i djurparksliknande förhållanden och bara har halva sin normala livslängd? Eller kanske ännu sämre?

Var går egentligen gränsen för att ett liv skall vara bättre än att inte ha levt alls?

Jag tycker att det är intressant att de flesta personerna som är mot päls och köttindustrin verkar tro att om inte djuren dödats så hade de levt i frihet. Detta är naturligtvis helt befängt. Personligen hade jag hellre tagit ett liv som bestod av 20 år i ett fängelse än inget liv alls.

Jag menade inte att ett sådant liv var bättre än att inte föda upp dem alls, utan att ifall man ska ha en köttindustri, vilket jag måste erkänna att jag vill, så vore det ju underbart ifall man kunde organisera det med de villkoren.

Jag diskuterar faktiskt inte utifrån mina personliga åsikter, jag försöker bara försvara vegetarianerna.
Citera
2006-05-06, 19:25
Medlem
Dödens avatar
Någon här tror för mycket på konsumenternas makt...
Citera
2006-05-18, 18:55
Medlem
Djurens rättigheter i samhället är väldigt viktiga för mig. Djuren är så totalt beroende av hur vi väljer att behandla dem, så i mina ögon måste vi ge dem möjligheten till ett gott liv där de kan leva hyfsat likt sin naturliga miljö. Djurens rätt är en bra organisation, som jag stöder.

Jag äter inte kött, eftersom livet slaktdjuren tvingas leva inte är okej med mig. Vegetarisk kost har många fördelar, hälsomässiga, miljömässiga och solidariska mot omvärlden, enda fördelen jag kan se med kött är att det är gott, men det argumentet räcker inte. Alla får äta vad de vill, men jag vet i alla fall att jag inte bidrar till djurplågeriet. Köttätare bör köpa lokalproducerat kött, och fler gårdar bör få tillstånd att ha egna slakterier på gården för att slippa transportera djuren.
Citera
2006-05-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Djurrätt är fullständigt sinnesrubbat. Djur är egendom, inget annat. Egendom har inga rättigheter, av skäl som klart torde framgå även för personer med högst måttlig kognitiv funktion.

Det är högst fascinerande hur otroligt olika människor kan vara. Du är min motsats. TOTALA motsats.
Citera
2006-05-19, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lady_Mistake
Det är högst fascinerande hur otroligt olika människor kan vara. Du är min motsats. TOTALA motsats.

Fascist behöver kärlek. MYCKET kärlek.
Citera
2006-05-23, 18:41
Medlem
Jag vill vara vegan, men det är så svårt att bara bli det.
Annars så anser jag att djur är individer precis som människor och de bör ha stora rättigheter och vidare så hyser jag stark sympati för folk som saboterar för köttindustrin (så länge det inte skadar någon), pälsindustrin och tester på djur.

Kan tillägga att jag betraktar det som grovt hyckleri att äta kött och ändå vara för djurrätt, jag ser t om med själv som en hycklare i det fallet.
Citera
2006-05-23, 18:45
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackbob
Jag vill vara vegan, men det är så svårt att bara bli det.
Annars så anser jag att djur är individer precis som människor och de bör ha stora rättigheter och vidare så hyser jag stark sympati för folk som saboterar för köttindustrin (så länge det inte skadar någon), pälsindustrin och tester på djur.

Kan tillägga att jag betraktar det som grovt hyckleri att äta kött och ändå vara för djurrätt, jag ser t om med själv som en hycklare i det fallet.
Jag tyckte också att det var svårt att bli vegan, till en början. Hemma var det inga problem, problem uppstod primärt när man ska ut och äta och gå hem till folk. Till en början åt jag veganskt hemma och i vissa fall även mjölkprodukter när jag var bortbjuden. Med tiden lärde sig dock vänner och bekanta att jag inte åt animalier i någon form.

Behöver du tips på vad du skall laga och äta m.m så bistår jag gärna.

On-Topic:

Att påstå att man är för djurrätt och ändå äter kött stavas hyckleri. Köttindustrin tär på moder natur och tror ingen kan förneka att djur plågas.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in