2006-04-04, 23:15
Medlem
Har grubblat över en sak jag hörde för ett par år sedan,,tror jag,,

Det påstods att en kvark (om jag nu kommer i håg rätt) hade en tvilling , eller blev delad,, rätta mig den som vet, alltså om man vred på den ena så utförde den andra exakt samma rörelse, oavsett avstånd i mellan dom. kan det stämma.?

Det betyder ju att man borde kunna göra en kommunikations modul som har noll fördröjning. typ mellan mars och jorden, bilder mm ses ses och hörs direkt.

Alltå att få dom att jobba med digitala rörelser.

Här kommer en bild som inte har med det att göra. men funderar över sådant okså..... http://www.freewebs.com/crowsfun/IMG%5F1338.JPG

Har även en knäpp tanke, rymden är ju enorm , oändlig enligt endel.
om mann tittar innåt då,,? atomer kvarkar mm mindre och mindre och mindre, finns det någon gräns innåt. dom hittar och hittar och säger nu är det stopp, sen hittar någon nått ännu mindre.

äää jag grublar mig fördävad ibland.
Citera
2006-04-05, 09:54
Medlem
evolutes avatar
Jag tror att du tänker på något som liknar EPR-paradoxen (som inte är en paradox).

Du kan skapa två partklar, exempelvis elektroner, som färdas i rakt motsatt riktning och som har den egenskapen att summan av deras spinn är 0. Mäter vi spinnet för en av partiklarna finner man att den med 50 % sannolikhet har spinn upp och med 50 % sannolikhet spinn ned. Eftersom totalspinnet ska vara noll måste en av partiklarna ha spinn upp och en av dem spinn ned. I kvantmekaniken kallas detta att spinn upp och spin ned tillstånden är överlagrade och att partiklarna är intrasslade i varandra.

Tänk nu att vi har två observatörer som står långt ifrån varandra i de två partiklarnas riktning. Om en av observatörerna mäter spinnet på 'sin' partikel så är spinnet för den andra partikeln helt känd. Det måste betyda att 'kunskap' har färdats ögonblickligen från de ena partikeln till den andra.

Einstein menade att detta är en motsägelse eftersom sådan 'verkan på avstånd' inte kan existera. Han trodde att spinnet på partiklarna nog ändå var bestämt. Senare experiment lyckades visa att så inte var fallet och vi får helt enkelt acceptera att kvantmekaniken är en anti-intuitiv teori som är icke-lokal.

Fastän detta experiment visar på kvantmekanikens icke-lokalitet, saker som händer i A kan omedelbart påverka saker i B, så betyder det inte att kvantmekaniken är icke-kausal. Vi kan inte använda detta för att skicka meddelanden snabbare än ljuset eftersom både observatörerna alltid kommer att mäta 50 % sannolikhet för upp/ned. Det finns alltså inget sätt att påverka resultatet.

Angående din bild så handlar det ju om supraledning. Vad är det du undrar?

Om vi tittar inåt, vad händer då? Det minsta objekt som vi tycker oss ha sett indirekta bevis för är kvarkarna som bygger upp ex. protoner och neutroner. Dessa kan aldrig existera fritt 'utanför' sin partikel så vi kan inte se dem direkt. Det är inte meningsfullt att ge kvarkarna någon direkt storlek men en protons 'klassiska radius' (som bestämt av hur den växelverkar med andra partiklar) är ca 10^(-15) m.
Citera
2006-04-05, 22:42
Medlem
West-ens avatar
Han kanske tycker att supraledare är otroliga? Det tycker iaf jag!
En supraledare är ett material som då det kyls ner till en viss temperatur (sker oftast med flytande kväve) så bildar elektronerna par och tar sig på så sett sig fram HELT UTAN något motstånd alls. Vilket innebär att du skulle kunna sluta ett par elektroner i en krets och låta dem kretsa och kretsa där i all evighet.
Tyvär upphör tillståndet direkt materialet värms upp tillräckligt mycket.
En annan intressant sak med supraledare är den så kallade Meissner-effekten som uppkommer när en supaledare förs in i ett magnetfält. Magnetfärltet kan inte tränga in i supraledaren mer än några millimeter, och det går trögare och trögare.
Supraledaren fungerar som en hård fjäder mot magnetism, vilket innebär att om du placerar en supraledare (den måste givetvis vara kyld) över en magnet så svävar den, och känns som en hård fjäder. Likadant blir det om du placerar magneten ovanför supraledaren.

Nu vet jag inte riktigt om det var det du ville veta. Du kanske redan vet det.
Citera
2006-04-05, 22:45
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Supraledaren fungerar som en hård fjäder mot magnetism, vilket innebär att om du placerar en supraledare (den måste givetvis vara kyld) över en magnet så svävar den, och känns som en hård fjäder. Likadant blir det om du placerar magneten ovanför supraledaren.

Appropå det, har du lyckast få dina att sväva?
Citera
2006-04-05, 22:48
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Appropå det, har du lyckast få dina att sväva?
Hehe, kul att du frågar men nää...jag ahr försökt hitta men icke. Det verkar inte som om de VILL sälja flytande kväve till privatpersoner!! Vet du vad det beror på? Tycker det de är farligt eller? Jag har kollat upp med AGA GAS, och AIR Liquid (eller vad det nu heter).
Citera
2006-04-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Hehe, kul att du frågar men nää...jag ahr försökt hitta men icke. Det verkar inte som om de VILL sälja flytande kväve till privatpersoner!! Vet du vad det beror på? Tycker det de är farligt eller? Jag har kollat upp med AGA GAS, och AIR Liquid (eller vad det nu heter).

Vad ska du med flytande kväve till ? du kan ju få en magnet att sväva i rumstempratur..!

//en sak till,,om du jagar upp ett elektronflöde i supra ledaren och plasera den på låt oss säga ett kallt ställe ,,pluto..där är kyla gratis, elektronerna borde irra runt i evig heter då,,,eller.//
Citera
2006-04-05, 23:05
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonesomecrow
Vad ska du med flytande kväve till ? du kan ju få en magnet att sväva i rumstempratur..!

Han har supraledare som måste kylas.
Citera
2006-04-05, 23:11
Medlem
evolutes avatar
Citat:
//en sak till,,om du jagar upp ett elektronflöde i supra ledaren och plasera den på låt oss säga ett kallt ställe ,,pluto..där är kyla gratis, elektronerna borde irra runt i evig heter då,,,eller.//

Ja, om evighet betyder mycket, mycket, mycket längre än universums ålder men inte matematisk evighet. Möjligtvis kan lite kosmisk strålning störa. Det måste dock vara en högtemperatursupraledare eftersom yttemperaturen kan gå upp till ca 50 K.
Citera
2006-04-05, 23:15
Medlem
Har alltid en känsla att folk inte förstår mitt tanke sätt, beträffande supraledare.
Ja det måste kylas, för att få 100% efekt, tänker på generator tex.

alla glömmer att vi slåss ju mot en stark energikälla solen, för att sänka tempen, och det kostar energi.

så flytta hela exprimentet ut i kyliga rymden. då borde det ge ett annat resultat.

....säkert nån hake som lurar och sabbar min ide...
Citera
2006-04-05, 23:19
Medlem
evolutes avatar
Citat:
....säkert nån hake som lurar och sabbar min ide...

Ja, de enkla hakarna är

1. Vi vill använda supraledarna på jorden i transformatorer, i elledningar, etc.

2. Det är extremt dyrt att skicka upp saker i rymden.

3. Man funderar på att använda dem i rymden: http://science.nasa.gov/headlines/y2003/05feb_superconductor.htm
Citera
2006-04-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Ja, om evighet betyder mycket, mycket, mycket längre än universums ålder men inte matematisk evighet. Möjligtvis kan lite kosmisk strålning störa. Det måste dock vara en högtemperatursupraledare eftersom yttemperaturen kan gå upp till ca 50 K.

Har läst en del av dina inlägg,, undra vad jag hade sysslat med om jag haft dina kunskaper.....

faan jag är bara ytlig på det mästa. bara hantverkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in