2006-04-04, 23:06
Medlem
Vet någon hur det går för hemelektronikkedjan ONOFF?
Letade fram ett gammalt kvitto eftersom jag skulle lämna in en produkt på service där och av ren nyfikenhet så kollade jag upp följande på nätet.
Eftersom det står org nr på deras kvittoverefikation med org nr:556149-3841
så kollade jag på http://bors.www.dn.se/dn/site/uc/ucsearch.page?magic=(cc%20(uc%20(detailorgnr%20556 1493841)%20(currenttab%20info))) Och då är det juridiska namet Telecall. Är det någon som känner till detta företag? Söker man vidare på http://bors.www.dn.se/dn/site/uc/ucsearch.page och på företag ONOFF så hittar man ny reggade bolag under företagsnamn ONOFF.
Citera
2006-04-04, 23:18
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fibban
Vet någon hur det går för hemelektronikkedjan ONOFF?
Letade fram ett gammalt kvitto eftersom jag skulle lämna in en produkt på service där och av ren nyfikenhet så kollade jag upp följande på nätet.
Eftersom det står org nr på deras kvittoverefikation med org nr:556149-3841
så kollade jag på http://bors.www.dn.se/dn/site/uc/ucsearch.page?magic=(cc%20(uc%20(detailorgnr%20556 1493841)%20(currenttab%20info))) Och då är det juridiska namet Telecall. Är det någon som känner till detta företag? Söker man vidare på http://bors.www.dn.se/dn/site/uc/ucsearch.page och på företag ONOFF så hittar man ny reggade bolag under företagsnamn ONOFF.

ONOFFs egen hemsida meddelar ju att deras ursprungliga namn är Telecall
Citat:
Historia

1971 började dagens ägare och grundare av ONOFF Hans Westin att sälja stereoprodukter från Japan. Det skedde i liten skala med öppettider endast på lördagar.

1973 började Telecall, som firmans namn var då, att driva verksamhet på heltid från Åkersberga i en hyrd affärslokal. Omsättningen var nu 1 miljon kronor och en anställd.

1976 öppnades den första riktiga butiken i Åkersberga centrum. Snart utökades butiksantalet med ytterligare två i Stockholm.

1982 skapades ONOFF då Telecall köpte upp Sigges Radio och fyra butiker i Stockholm. Nu var butiksantalet totalt 7, antalet anställda 42 och omsättningen 95 miljoner.

1980-talet lanserade ONOFF stormarknadsidén inom hemelektronik, med bla räntefri delbetalning och Nöjd Kund Garanti.

1985 byggdes huvudkontoret i Upplands Väsby, utanför Stockholm.

1988 utsågs Hans Westin till Årets Köpman med motiveringen: ”Kommersiell framgång, bra kundkontakt samt bra personalpolitik”

1989 utvidgades sortimentet i butikerna med data och telefoni produkter.

1989-1990 förvärvades Resurskedjans med nio butiker. Detta innebar att ONOFF nu etablerade sig även utanför Stockholm. På orter som Norrköping, Nyköping, Uppsala, Borlänge, Sundsvall och Östersund. Nu bestod kedjan ONOFF av 18 butiker, 392 anställda med en omsättning på över 1 miljard!

1991 utökades sortimentet med kök- och tvättprodukter.

1997 förvärvades Axlinsgruppen och deras tjugosju butiker i södra Sverige samt kedjan Ljud & Bild och deras sju butiker i väst Sverige. Nu är ONOFF en rikstäckande hemelektronikkedja.

1998 förvärvas Schönborgs med deras femton butiker i mellan Sverige.

1999 förvärvas Big kedjan och deras fjorton butiker i Norrland. Nu tog ONOFF det första steget mot internationell etablering genom att förvärvet av dom tre butikerna hos BIG Elektroonika i Estland (en del av BIG kedjan). Nu består ONOFF kedjan av totalt 79 butiker i Sverige, 3 butiker i Estland, totalt ca 1000 anställda och med en omsättning på 3,5 miljarder!

2000 lanserar ONOFF sin Internetbutik.

2001 fortsätter ONOFF sin internationella etablering då man öppnar tre butiker i Helsingfors i Finland. Samtidigt bytte Big Elektoonika i Estland namn till ONOFF, och man slog ihop dom tre butikerna till en stor butik.

2005 består ONOFF kedjan av 66 butiker i Sverige, 2 butiker i Estland samt 5 butiker i Finland. Antalet anställda uppgår totalt till ca 1200 och omsättningen 2004 uppgick till ca 3,7 miljarder!
Citera
2006-04-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
ONOFFs egen hemsida meddelar ju att deras ursprungliga namn är Telecall

Jo men de bytte ju namn på 80-talet och sedan nu har man bytt tillbaka igen. Deras juridiska namn var ONOFF Sverige AB enl mitt kvitto men numera heter de Telecall AB. Jag tycker detta luktar konstigt av ett sådant stort bolag som ONOFF. Någon som är insatt i Bolagsjuridik?
Citera
2006-04-11, 23:05
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fibban
Jo men de bytte ju namn på 80-talet och sedan nu har man bytt tillbaka igen. Deras juridiska namn var ONOFF Sverige AB enl mitt kvitto men numera heter de Telecall AB. Jag tycker detta luktar konstigt av ett sådant stort bolag som ONOFF. Någon som är insatt i Bolagsjuridik?

De kan byta namn hur många gånger som helst så länge de har samma organisationsnummer är det samma företag. Namnbytet kan ha att göra med att bolaget kanske numera är en koncern eller nåt, men det är en ren gissning.
Citera
2006-04-11, 23:33
Medlem
TTKs avatar
Gissningsvis så är det väl något i ägarstrukturen som förändrats. Det går nog inte att dra några slutsater från ett sådant namnbyte.

Värre är det när ett bolag som verkar direkt mot kunder plötsligt börjar verka under nytt namn och försöker ge sken av att inte ha något att göra med det gamla bolaget - då kan man undra vad för slags badwill de vill försöka smita undan.
Citera
2006-04-12, 00:16
Medlem
Envisa rykten gör gällande att OnOff ägs av Livets Ord. Sanning? Skröna? Råttan i pizzan?
Citera
2006-04-12, 00:34
Bannlyst
Apropå det var det längesedan jag fick ett reklamblad från Onoff. Elgiganten, Siba, Expert och Siba har gödslat reklamblad varje vecka den senaste tiden men det var hur längesedan som helst känns det som, som jag fick något från Onoff.
Citera
2006-04-12, 08:51
Medlem
shadow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Envisa rykten gör gällande att OnOff ägs av Livets Ord. Sanning? Skröna? Råttan i pizzan?

Det har jag hört också av en trafikskollärare, som hade en av deras präster som elev.
Citera
2006-04-14, 18:28
Medlem
Kip_wests avatar
ONOFF miste just en kund... blir siba eller elgiganten i fortsättningen
Citera
2006-04-14, 19:00
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Utan att ha några vidare bevis så har jag hört att det skall vara en skröna.

Här är iallafall senaste årsredovisningen (2004):
http://rapidshare.de/files/18001179/arsred_onoff.pdf.html
Citera
2006-04-14, 20:08
Medlem
Livets ord hade väll investerat pengar i ONOFF för några år sedan. Vet dock ej om de fortfarande är inblandade. De var knappast ensamma ägare.
Citera
2006-04-16, 17:17
Medlem
TTKs avatar
Det är ett obekräftat rykte att livets ord skulle få en del av de pengar du spenderar på onoff.

Det är ett klart faktum att Dogge Doggelito får en del av de pengar du spenderar på Elgiganten. Troligt är också att ju mer man handlar på elgiganten, desto mer kommer Dogge dyka upp i din tv-ruta under reklampauserna.

Tänk på det innan ni börjar handla på den senare nämnda före den förstnämnda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in