2006-04-04, 15:38
Medlem
Hur framställer man egenligen rent flour (och andra starkt elektronegativa/-positiva ämnen? Det borde väl inte gå genom kemiska reaktioner, för bindningarna är väl så starka? Och även om man lyckas få fram rent flour genom att till exempel värma det så oerhört mycket att alla bindningar bryts så måste det väl ändå vara oerhört svårt att få fram rent flour och hindra det från att reagera med andra ämnen runt omkring?

Jag ahr nyligen köpt ett peridoiskt system från ebay (Everest) och där skall det tydligen finnas med rent flour, men vad förvaras det egentligen i? Det borde väl reagera med behållaren?
Citera
2006-04-04, 16:17
Medlem
West-ens avatar
Nej, alltså fluor ÄR reaktivt, det är det ingen fråga om, men att reagera med behållaren tror jag inte det gör, så mycket har väl de snubbarna egentligen tänkt på.
Ett helt periodiskt system säger du? Hur mycket kostade det? Och vad innehåller det? Några radioaktiva ämnen? Alkalimetallerna (de värsta)?
Citera
2006-04-04, 17:07
Medlem
Naturvetarens avatar
Flour framställer man inte genom redoxreaktioner av just den anledning du nämner, det är för elektronegativt. Industriellt tillverkar man fluor genom elektrolys av vätefluorid, givetvis INTE i vattenlösning, vari man löst kaliumvätefluorid(joner).
Nog för att fluor är reaktivt men det fräter väll ändå inte igenom glas om det dessutom är så utspätt med andra gaser som jag ju tror att det är i ditt "system"...
Citera
2006-04-04, 17:19
Medlem
Jomazis avatar
Skulle gissa att de täckt insidan med teflon eller dylikt, om det nu verkligen är fluor i behållaren.
Citera
2006-04-04, 17:25
Medlem
Naturvetarens avatar
Tror inte att de använt teflon Själva tanken med ett sånt där system är ju att man ska kunna se alla ämnena och om de täckt behållaren invändigt med det kan man knappast se nått.
Citera
2006-04-04, 17:47
Medlem
Vad jag har läst (till exempel på http://www.elementsales.com) så reagerar flour med vanligt glas (SiO2).

Mitt periodiska system innehåller samtliga ämnen upp till och med Vismuth (83) förutom Technetium och Promethium (tror jag). Sedn har jod-glasampullen gått sönder, så det får jag fixa själv. Utöver dem så har jag redan americium, uran och låg koncentration av plutonium, som jag skall utöka systemet med.
Citera
2006-04-04, 17:59
Medlem
Naturvetarens avatar
Jag vet att fluor reagerar med glas men jag tror att de har nått specialpacificerat glas och dessutom är nog fluoren i låg konc. blandat med andra gaser. Om du nu får fluor tror jag det ligger i någon form av pacificerat glas iaf.
Citera
2006-04-04, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Vad jag har läst (till exempel på http://www.elementsales.com) så reagerar flour med vanligt glas (SiO2).

Mitt periodiska system innehåller samtliga ämnen upp till och med Vismuth (83) förutom Technetium och Promethium (tror jag). Sedn har jod-glasampullen gått sönder, så det får jag fixa själv. Utöver dem så har jag redan americium, uran och låg koncentration av plutonium, som jag skall utöka systemet med.
Hur har du fått tag på plutonium?
Citera
2006-04-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTek
Hur har du fått tag på plutonium?

Som jag sade, låg koncentration, så ha inte för höga förväntningar ^^

Jag bestrålade uran-238, som går att köpa utan problem, med neutroner med hjälp av en neutronkanon. Neutronkanonen består av ett hölje av bly, med americium-241 inuti och en tunn berylliumfolie vid en öppning. När alfapartikalr träffar berylliumet skickar berylliumet iväg neutroner. När uran-238 träffas av en neutron och absorberar den kommer följande ske: U-239=>Np-239=>Pu-239

Neptunium-239 har en väldigt kort halveringstid, likaså uran-239 så plutonium bildas ganska omgående efter att uranet träffades av en neutron. Om du själv skall tillverka det, kom ihåg att bromsa neutronerna på något sätt. Två bra sätt är att använda dideuteriumoxid (tungt vatten) eller så kallat "borated paraffin", båda finns att köpa hos http://www.unitednuclear.com
Citera
2006-04-04, 19:02
Bannlyst
"går att köpa utan problem"

Var köper man det?
Citera
2006-04-04, 19:14
Medlem
West-ens avatar
United nuclear har väl Uran-238 va?
Citera
2006-04-04, 19:27