2006-04-04, 01:25
Bannlyst
För några år sedan var jag på en mässa, där fanns det ett spel där man skulle flytta en boll mot sitt eget mål genom att tänka så lite som möjligt. Man hade sensorer på pannan som avläste hjärnaktiviteten. Någon som minns detta spel? Vet att jag läst något om det i någon tidning för länge sedan. Skulle vilja ha lite mer information om det, vilka som gjort det bland annat.

Skulle vara fruktansvärt tacksam om någon har någon form av information om detta.
Citera
2006-04-04, 08:38
Medlem
luulens avatar
Jag spelade det på Technichus i Härnösand förra året. Spelet heter "Brainball", kika på http://www.technichus.se/ovreplan.asp, sedan är det bara att googla vidare.
Citera
2006-04-04, 15:00
Medlem
pöbelns avatar
"Brainball är en ”anti-tävling”, framtagen av Interaktiva institutet. Den som är mest avlappnad vinner kampen om bollen. Bollen styrs av hjärnaktiviteten som mäts med EEG."

Edit: utdrag från ovan postade länk
Citera
2006-04-04, 17:50
Medlem
Homer Simpson hade ju iaf vart världsmästare ( )
Citera
2006-04-04, 21:40
Medlem
jockelos avatar
Jag såg på TV för typ ett år sedan. Det handlare om en tjej (tror jag) som va lite av en försökskanin för någon grejer eftersom hon va skadad och typ helförlamad. I alla fall, de hade fäst massa gjejer på hennes huvud sedan så kunde hon skriva bokstäver på en monitor framför sig genom att koncentrera sig på olika bokstäver.
Citera
2006-04-04, 21:54
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Jag såg på TV för typ ett år sedan. Det handlare om en tjej (tror jag) som va lite av en försökskanin för någon grejer eftersom hon va skadad och typ helförlamad. I alla fall, de hade fäst massa gjejer på hennes huvud sedan så kunde hon skriva bokstäver på en monitor framför sig genom att koncentrera sig på olika bokstäver.
Sjukt, men ganska coolt att skriva med tanken.
Citera
2006-04-06, 21:19
Medlem
Citat:

Tänk om nån tjuvkopplar en sån elektrod på någon, då kan man bli avlyssnad...

Okey, inte riktigt än kanske, men tekniken är kanske inte så långt borta...
Citera
2010-02-17, 00:24
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:

Det är pågång helt enkelt men än så länge går det långsamt tyvärr!

So far such systems can only distinguish a small number of states (3-4), require extensive training, and have accuracies in the 60-90% range.
http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=3122

Sry för bump
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in