2020-06-16, 02:33
Medlem
Jag har tidigare förkastat idén om ett cykliskt universum.

Men så stötte jag på det. Det absurt enkla, och ändå så felfria(?) resonemanget.

Universums expansion kommer oundvikligen till sist nå total ”händelselöshet”. Alltså inget längre interagerar.

Rent matematiskt så innebär ”inga händelser” samma sak som ”ingen tid”.

Och vad hände innan Big Bang? Nada. ingen tid. Forever young* (i alla fall tills tiden började. Sen kom Britney Spears och sån skit)

Jag vill att detta ska vara fel, men jag kan inte komma på vad som är fel i resonemanget.

Så hjälp mig — förklara för mig varför jag är dum i huvudet? Är det verkligen ingen skillnad på Värmedöden och "tiden innan"/whatever Big Bang?

* = Haha, OMFG, kollade på videon nu, det är ju för helvete Big Bang i början. I en CYKEL. Och sen Bang vid 42. Nu kommer jag aldrig mer kunna sova. Mind blown.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-06-16 kl. 03:33.
Citera
2020-06-16, 02:37
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.

Men så stötte jag på det. Det absurt enkla, och ändå så felfria(?) resonemanget.

Universums expansion kommer oundvikligen till sist nå total ”händelselöshet”. Alltså inget längre interagerar.

Och vad hände innan Big Bang? Nada. ingen tid. Forever young (i alla fall tills tiden började. Sen kom Britney Spears och sån skit)

Jag vill att detta ska vara fel, men jag kan inte komma på vad som är fel i resonemanget.

Så hjälp mig — förklara för mig varför jag är dum i huvudet? Är det verkligen ingen skillnad på Värmedöden och Big Bang?

Ja, du är dum i huvudet.

Värmedöden = allt utspritt. Big bang = allt samlat i en punkt.
Citera
2020-06-16, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ja, du är dum i huvudet.

TACK, ÄNTLIGEN!

Men finns det någon logisk skillnad mellan på allt utspritt och allt samlat i en punkt? Alltså, hade man kunnat observera/märka någon som helst skillnad mellan de två?

Inget kan hända i det första scenariot, inget kan hända i det andra, blir det liksom inte oskiljbart från en icke-existerande rumtid?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-06-16 kl. 02:46.
Citera
2020-06-16, 02:46
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
TACK, ÄNTLIGEN!

Men finns det någon logisk skillnad mellan på allt utspritt och allt samlat i en punkt? Alltså, hade man märkt någon skillnad?

Inget kan hända i det första scenariot, inget kan hända i det andra, blir det liksom inte oskiljbart från en icke-existerande rumtid?

Ja, det är rätt stor skillnad. Är allt samlat i en punkt så sker ju en big bang. Är allt utspritt så sker ingenting.
Citera
2020-06-16, 02:50
Medlem
Citat:
Ja, det är rätt stor skillnad. Är allt samlat i en punkt så sker ju en big bang. Är allt utspritt så sker ingenting.
Är inte kvantfluktationer förklaring No.1 för Big Bang?

Kvantfluktationer är ju rumtiden fullt av.

Så inte heller där är det väl någon skillnad rent matematiskt/logiskt

Så vad är det för skillnad mellan:
A. Ingenting händer, om vi inte bortser från kvantfluktationer. Utöver det är det bara samma sak överallt.
B. Ingenting händer, om vi inte bortser från kvantfluktationer. Utöver det är det bara samma sak överallt.

Nerdnerd, hjälp. VAKNA
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-06-16 kl. 03:40.
Citera
2020-06-16, 02:58
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ja, du är dum i huvudet.

H@n är inte alls dum i huvudet, tvärtom.

Skillnaden är möjligtvis av samma typ som 1 meter och 10 decimeter.
Visst är det skillnad på 1 meter och 10 decimeter!
I ena fallet är det 1 och i det andra 10.
Det är alltså en fråga om skala.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2020-06-16 kl. 03:22.
Citera
2020-06-16, 02:58
Medlem
iheartcores avatar
Citat:
Jag uppskattar feedback, och kan även uppskatta personangrepp på en vänskaplig nivå, men följs det inte av ett argument så måste jag tyvärr hänvisa till min signstur

Du har rätt, men jag undrar faktiskt om du läst något av Richard Dawkin? Läste The evidence for evolution för många år sen men känner igen argumenten
Citera
2020-06-16, 03:08
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:

Och vad hände innan Big Bang? Nada. ingen tid. Forever young (i alla fall tills tiden började. Sen kom Britney Spears och sån skit)

Så hjälp mig — förklara för mig varför jag är dum i huvudet? Är det verkligen ingen skillnad på Värmedöden och "tiden innan"/whatever Big Bang?
Ja, du har rätt.

Kolla upp conformal cyclic cosmology av Sir Roger Penrose.
https://youtu.be/FVDJJVoTx7s

https://www.google.se/search?sxsrf=ALeKk020-5hXsyJZvgx1AE3sDX_V-G4YCw%3A1592269786891&source=hp&ei=2hvoXu_2M8uVsAe q5b_YAQ&q=conformal+cyclic+cosmology&oq=conformal+ &gs_lcp=ChFtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1ocBABGAAyBAgjECcyAg gAMgUIABDLATIFCAAQywEyBQgAEMsBMgIIADICCAAyBQgAEMsB O goILhDqAhAnEJMCOgcIIxDqAhAnOgUIABCxAzoECC4QQzoFCC4 QsQM6BQgAEIMBOgQIABBDOgUILhCDAToECAAQCjoHCAAQChDLA VDJCljpFmDvGmgBcAB4AIABvgGIAYkHkgEDOC4ymAEAoAEBsAE P&sclient=mobile-gws-wiz-hp
Citat:
Ja, du är dum i huvudet.

Nej, det är du som är dum i huvudet.
Senast redigerad av Skogismyra 2020-06-16 kl. 03:11.
Citera
2020-06-16, 03:11
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iheartcore
Har du läst Richard Dawkin och rökt en holk för mycket?
Det är kanske du som gjort ovanstående?
Eller är det kanske ett förslag på tillvägagångssätt för att nå upplysningen?

Vanligtvis tilldelas den populärvetenskapliga idén om ett cykliskt universum som skalas Sir R. Penrose.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2020-06-16 kl. 03:21.
Citera
2020-06-16, 03:12
Bannlyst
Citat:
Kan väl ske en kvantfluktuation när som helst efter värmedöden som skapar ett nytt big bang.
Citera
2020-06-16, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iheartcore
Du har rätt, men jag undrar faktiskt om du läst något av Richard Dawkin? Läste The evidence for evolution för många år sen men känner igen argumenten
Jag har lyssnat mycket på honom, han är riktigt cool.

Men då var jag hög som ett djur (valfritt jättehögt djur). Så jag minns ingenting.

Richard Dawkins är dock biolog och jag hade absolut inte godtagit hans teorier med samma respekt som jag gör med fysiker. Säker på att det var han? Detta känns inte som hans hood
Citera
2020-06-16, 03:24
Medlem
Citat:
TACK, ÄNTLIGEN!

Men finns det någon logisk skillnad mellan på allt utspritt och allt samlat i en punkt? Alltså, hade man kunnat observera/märka någon som helst skillnad mellan de två?

Skillnaden mellan de båda är troligen icke-existens (före Big Bang), och potentiell oändlig tomhet (efter värmedöden). Men evig tid är lång tid, och vissa spekulerar att en slumpmässig Big Bang kan äga rum om det får en evighet på sig. Själv är jag lite skeptisk till det, men vem vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in