2020-06-15, 08:46
Avslutad
Om man borstar tänderna med rätt teknik med vanlig mjuk tandborste och fluortandkräm morgon och kväll två minuter per gång och dessutom går till tandhygienist vartannat år så får man aldrig hål i tänderna eller tandlossning.

Utslaget på en genomsnittlig livstid är tiden man behöver lägga på tandborstning ca två månader. Varför kan inte folk sköta sina tänder när det är så enkelt som jag förklarar?
Jag har inga hål och har aldrig haft och det trots bl.a. en hel del meth. Två minuter morgon och kväll och att gå till tandhygienist vartannat år för att ta bort tandsten och kolla munnen är inte så jobbigt jämfört med tandvärk, lagningar, dra ut lösa tänder m.m.

Så vad är felet med folk som ideligen får hål i tänderna och ibland tandlossning? Vad gör folk för fel, och hur är det möjligt att få karies om man har lite framförhållning, organisation på sitt liv och är mån om sin hälsa?
Citera
2020-06-15, 09:08
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det kan vara muntorrhet, vad och hur mycket man äter, tandemaljens tålighet, ärftlig benägenhet för tandlossning m m som avgör tandhälsan.
Var glad för dina hela tänder men tro inte att alla har dina villkor.
Citera
2020-06-15, 09:26
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Vilken tur att TS är Finlands starke man då det bevisligen inte finns allt för mycket intelligens. Det finns en hel del j-a anledningar till varför tänder går sönder. Hade inte ett hål i tänderna fram till 35 och sedan så kom de med jämna mellanrum fast jag utförde god tandvård.
Citera
2020-06-15, 09:34
Medlem
Man har olika genetik helt enkelt. Vet de som skött sina tänder bättre än jag men ändå har hål.
Citera
2020-06-15, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandsstarkeman
Om man borstar tänderna med rätt teknik med vanlig mjuk tandborste och fluortandkräm morgon och kväll två minuter per gång och dessutom går till tandhygienist vartannat år så får man aldrig hål i tänderna eller tandlossning.

Utslaget på en genomsnittlig livstid är tiden man behöver lägga på tandborstning ca två månader. Varför kan inte folk sköta sina tänder när det är så enkelt som jag förklarar?
Jag har inga hål och har aldrig haft och det trots bl.a. en hel del meth. Två minuter morgon och kväll och att gå till tandhygienist vartannat år för att ta bort tandsten och kolla munnen är inte så jobbigt jämfört med tandvärk, lagningar, dra ut lösa tänder m.m.

Så vad är felet med folk som ideligen får hål i tänderna och ibland tandlossning? Vad gör folk för fel, och hur är det möjligt att få karies om man har lite framförhållning, organisation på sitt liv och är mån om sin hälsa?

Det var det dummaste jag har hört på länge!
Tandläkare har förklarat för mig att salivens sammansättning, genetik och muntorrhet påverkar vad som händer med tänderna!
Citera
2020-06-15, 09:45
Medlem
DoggingDoriss avatar
Sjukdomar och mediciner kan orsaka karies och tandlossning.Äter man t.ex. kortison under längre perioder kan man få ett tandvårdsbidrag för att täcka tandvårdskostnader.

Å andra sidan så är det nog många som har ruttna tänder på grund av ren slapphet. Jag känner ett par personer som har gått omkring med avbitna, trasiga tänder i många år trots att de har tillräckligt bra ekonomi för att kunna gå till tandläkaren. De äter frukost på café varje dag och spelar på travet för en femhundring varje vecka men de kostar inte på sig ett besök hos tandläkaren.

Konstiga prioriteringar men alla får göra sina egna val.
Citera
2020-06-15, 09:48
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag förstår hur du tänker, men det verkar tydligen finnas individuella skillnader vad gäller salivproduktion och emaljfasthet, så det är nog inte alltid slapphet som ligger bakom hål. Två minuter med vanlig tandborste låter inte optimalt för övrigt, byt till eltandborste för bästa tandhälsa. 🙂
Citera
2020-06-15, 09:51
Medlem
Man kan födas med emaljstörningar i tänderna vilket gör dem svagare för syreangrepp. Man kan salivera för lite, man kan även ha "dåligt" saliv med mindre enzymer har jag för mig. Tanduppsättningen avgör med. Har man ett lagom glapp mellan varje tand så blir det svårare för bakterier att hålla sig kvar och lättare att rengöra. Har man en gång fått dåliga tänder så behöver man vara betydligt noggrannare.

Jag håller däremot med om att alla får det betydligt lättare om de bara borstar tänderna (på korrekt sätt - gärna elborste) morgon och kväll och kör tandtråd.

Fluorskölj en gång om dagen hjälper till att återmineralisera svaga tänder också. Att neutralisera munnen varje gång man äter med xylitoltuggummi gör mycket med. Sen att undvika sura läskedrycker och dylikt. Det finns alltid fler saker man kan göra och saker man kan göra om man har lätt för att få hål.

Men enbart "borsta morgon och kväll med mjuk borste" tror jag inte funkar för alla.
Citera
2020-06-15, 10:15
Avslutad
Många myter här. Eltandborste är inte bättre, tvärtom sämre och tar längre tid. Alla har ungefär samma salivproduktion, så till vida det inte rör sig om sjukdomar. Tandtråd och tandpetare behövs bara när skit fastnat mellan tänderna. Skölja med fluor är skadligt och bidrar knappast till mindre hål så länge tänderna borstas regelbundet och på rätt sätt.
95% av all karies beror på otillräcklig tandborstning.
Citera
2020-06-15, 10:16
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandsstarkeman

Det kan nog komma ändå. Jag borstar alltid tänderna noggrant 2 ggr per dag. Utan undantag för att det blir så jävla ofrächt. Däremot var jag inte hos tandläkaren på 22 år. Nu fick jag en jävla tandvärk och tandläkaren fick borra ner i rötterna. Jaja, tandhälsa beror givetvis inte bara på hur väl du sköter dina tänder
Citera
2020-06-15, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Det kan nog komma ändå. Jag borstar alltid tänderna noggrant 2 ggr per dag. Utan undantag för att det blir så jävla ofrächt. Däremot var jag inte hos tandläkaren på 22 år. Nu fick jag en jävla tandvärk och tandläkaren fick borra ner i rötterna. Jaja, tandhälsa beror givetvis inte bara på hur väl du sköter dina tänder
Jo det gör det. I princip, om man aldrig har plack eller matrester någonstans på tänderna eller vid tandköttet så får man inte hål. Så enkelt är det.
Citera
2020-06-15, 10:21
Medlem
"Så vad är felet med folk som ideligen får hål i tänderna och ibland tandlossning? Vad gör folk för fel, och hur är det möjligt att få karies om man har lite framförhållning, organisation på sitt liv och är mån om sin hälsa?"

Alla har inte framförhållning, struktur i vardagen och en hälsosam livsstil. Beteendemönstret kan bero på en rad olika faktorer till exempel okunskap, mental ohälsa och andra sjukdomar, bristande kopingstrategier, svag ekonomi och så vidare. Faktorer som i sin tur har olika förklaringar. "Slapphet" är en så intetsägande förklaringsmodell.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in