2020-06-14, 13:28
Bannlyst
Hej

Jag har tagit Sertralin i flera år utan effekt 100 mg varje dag + 30 mg Mirtazapin.

Började nyligen på Duloxetin 60 mg. Hoppas det funkar bättre mot min depression och ångest.

Nån här som har tagit Duloxetin och Sertralin som vill dela sina erfarenheter?
Citera
2020-06-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Hej

Jag har tagit Sertralin i flera år utan effekt 100 mg varje dag + 30 mg Mirtazapin.

Började nyligen på Duloxetin 60 mg. Hoppas det funkar bättre mot min depression och ångest.

Har ingen erfarenhet själv men hur kommer det sig att du åt dessa piller i hela 2 år utan effekt innan du vill prova nåt annat?
Svarar man inte på ssri öht brukar inte snri funka så bra heller.
Citera
2020-06-15, 12:58
Medlem
quid-est-veritass avatar
Citat:
Hej

Duloxetin är relativt mild enligt min egen erfarenhet, och jag hade inga större biverkningar förutom att svettas ordentligt i början. Däremot var det fruktansvärt jobbigt att sluta med - vill inte skrämma dig, men det något att vara förberedd på då min läkare missade att berätta det för mig.

Håller med VillJalentine, hur kommer det sig att du inte hoppade av förra medicinen tidigare?
Citera
2020-06-15, 13:29
Medlem
Hej.

Jag har under många års tid fått först venlafaxin som efter ett tag slutade fungera tillfredsställande så den bytade mot Cymbalta (doluxetin) 120mg och det hjälpte mig mycket.

Hade det så ett tag tills jag började känna att det inte riktigt hjälpte på samma sätt som förr så det lades till 50mg sertralin och så 45mg mirtazepin till natten och i dagsläget så har jag ett helt okej "grundmående".

Dom biverkningar jag upplevt är viktuppgång, samt att man får väldigt lätt för att svettas och att jag nästan konstant är törstig eller känner att jag behöver dricka vatten typ. Men det är inre som jag är uttorkad för att för någon månad sen gick jag till läkaren för att mina fötter o underbenet blev svullna och hade ont som bara den.

Det visade sig att jag samlar på mig vätska så nu har jag fått vätskedrivande som jag skall ta varannan dag för tar jag dom varje dag så blir jag uttorkad och får massa symptom på uttorkning så denna kompromissen är bra för mig.

Egentligen vill jag inte ta dessa mediciner men behöver det för tillfället då jag slutat att missbruka och går i massa terapi och för att klara det så har jag dessa mediciner.

Men jag är övertygad om att om medicinen skall fungera som bäst så krävs det även terapi för det som man mår dåligt av i grunden behöver diskuteras och komma till ytan.

Jag tror att fler människor skulle behöva någon terapeft oavsett om dom är deprimerade eller ej.

Jag har gjort massvis med behandling och i massa olika former. Det enda jag ej testat är hypnos eller psykadeliska för att komma till roten av mitt dåliga mående.

Visst där är många saker jag vet som blivit fel som påverkar mig negativt men det ligger något i mitt undermedvetna som jag inte kan sätta fingret på men det påverkar mig väldigt negativt och framförallt är det frustrerande att inte kunna sätta ord på det som tynger mig innerst inne.

Något jag tror att man skulle kunna lösa med hjälp utav folk som är utbildade och där man får ta någon form av psykadeliska för att låsa upp vissa dörrar och på det viset få mer insikt och kunskap på varför man är som man är och vad det egentligen är som gör att man mår dåli

Mycket text o en del av topic men detta är vad jag kom på just nu iaf.

Mvh.
Citera
2020-06-15, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Har ingen erfarenhet själv men hur kommer det sig att du åt dessa piller i hela 2 år utan effekt innan du vill prova nåt annat?

Citat:
Ursprungligen postat av quid-est-veritas
Däremot var det fruktansvärt jobbigt att sluta med

Håller med VillJalentine, hur kommer det sig att du inte hoppade av förra medicinen tidigare?

Bra fråga. Jag har bara ätit skiten av vana utan att tänka efter. Min läkare sa det kan gå lång tid innan effekten är 100%. Svettas som en gris efter 2 veckor på Duloxetin.

Fruktansvärt jobbigt att sluta på vilket sätt?
Citera
2020-06-15, 20:13
Medlem
quid-est-veritass avatar
Citat:
Fruktansvärt jobbigt att sluta på vilket sätt?
Jag trappade ner men i efterhand inte långsamt nog verkar det som. Jag hade en slags svindel i början och blev yr i huvudet. Sedan började illamåendet komma men värst av allt var så kallade "brain zap", att det liksom blixtrar till i huvudet på ett obehagligt sätt. Jag fick det varje gång jag rörde huvudet samt, när det var som värst, när jag rörde ögonen för att titta på något.

Allt som allt låg jag sängliggandes i ungefär två dagar då det var nästan outhärdligt. Huvudet tryckt ner i kudden. Efter det började det släppa sakteligen. Efter en vecka var det nästan OK igen.

Hoppas att det blir medicinen som hjälper för dig Om du trots allt blir tvungen att byta så kan det vara bra att pusha för en långsam avtrappning för att slippa samma äventyr som jag. Och pusha för sjukskrivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in