2020-06-13, 07:06
Medlem
jpettersson1991s avatar
Testar här istället

Näring, kost och kosttillskott --> Dieter och specialkost
/Moderator
Citera
2020-06-13, 07:26
Bannlyst
hellre äter jag mig mätt på bröd varje dag. tror iofs fisk är nyttigt men dels kan man ju misstänka att det är rena renset som de gör fiskpinnar av och sen tror jag även att det nog kan vara billigare att köpa nedfryst torsk eller whatever och sen sätta igång med matlagningen, gör olika experiment och det vore väl rätt märkligt om en inte klarar av att få till något bättre än fiskpinnar efter en tids övning.

Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
fröoljor som solrosolja är inte till för människor att stoppa i sig.
intressant påstående. så vem gjorde dig till Gud?
Citera
2020-06-13, 07:26
Medlem
Du kan väl äta det varje dag om du samtidigt äter t.ex. grönsaker etc vid andra måltider.
Ströbröd är inga bra kolhydrater, gissar att det är snabba dvs. mjöl.
Fisken och proteinet borde det inte vara något fel på, och som du säger är 60 g protein för en måltid högt. (det hade dock inte krävt mer än halva vikten kyckling för att komma till samma nivå).
Min matfilosofi säger att jag ska minimera halvfabrikat samt äta 600 g frukt och grönt per dag.
Citera
2020-06-13, 08:14
Det där med Santa Maria ren askorbinsyra är ett bra tips, fast de tillsatser som är i brustabletterna kan inte vara så många och livsfarliga. Det måste smaka gott, annars blir det inte av och känns som en börda.

Självklart är det nog rena rama renset i fiskpinnarna men det bör inte spela någon roll. Fisk är fisk. Kunde stenåldersfolket leva på rutten fisk så borde jag kunna leva på fiskfinnar från Stilla Havet utanför Alaska och vitaminer. ICA är en så pass stor importör att dom hade upptäckt om fisken vore miljöförgiftad.

Sen det där med frukt och grönt.. Bara nej, det är dyrt, jobbigt och besvärligt och dessutom ingen mat som mättar. De enda livsmedel jag kan tänka mig att spä ut fisken med då och då är röda linser med salt och kokta ägg.
Bröd är inte nyttigt pga konstgjord folsyra som inte kan användas av kroppen och konkurrerar ut folat och mina metylfolat tabletter. Jag vill inte ha cancer i brösten och ändtarm.

Makaroner någon gång med bara ketchup. Grejen är dock att matlagningen ska hållas till ett minimum av kostnad, möda och besvär. Livsmedel ska kunna köpas hem typ en gång i månaden så att man slipper lägga sin fritid åt att tänka på mat, köra och köpa mat, packa upp mat, äta maten, diska undan maten osv.

Då är fiskpinnar enligt mig den bästa maten. Ägg också men de kan inte frysas in. Man skulle kunna välja ICA Basic 1 kilos Chicken McNuggets påse istället, men varför då.. För smakens skull isf kanske, men det är inte lönt med tanke på att dom varken är billigare, nyttigare eller enklare.
Jag körde med dom innan men tyckte dom var fr goda så jag sprang i frysen hela tiden och tog mer och mer senap tills jag började gå upp i vikt.
Citera
2020-06-13, 09:11
Medlem
Känns som att du är mer intresserad av att slippa jobbet med matlagningen och att spara pengar än själva nyttigheten.

Vanlig kokt potatis är skitbilligt håller länge och är typ det enklaste man kan laga.
De har varit svensk basföda i hundratals år, men verkar ha glömts bort av den moderna människan.

I rätt säsong, typ nu, kostar ett kilo 90 öre. Och är skitgott!
Citera
2020-06-13, 09:25
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Känns som att du är mer intresserad av att slippa jobbet med matlagningen och att spara pengar än själva nyttigheten.

Vanlig kokt potatis är skitbilligt håller länge och är typ det enklaste man kan laga.
De har varit svensk basföda i hundratals år, men verkar ha glömts bort av den moderna människan.

I rätt säsong, typ nu, kostar ett kilo 90 öre. Och är skitgott!
Det stämmer. Jag vill bara ha ner mig maten snabbt så jag kan tänka på annat. Helst ska den vara mättande i förhållande till kalorierna, för då blir den nyttig iom att man inte äter lika ofta.
NEJ! Potatis tar minst 20 minuter att koka, grytan måste vara full med vatten osv. Absolut inget jag är intresserad av, stå och vänta på sånt.
Matlagning ska gå snabbt och vara billigt men samtidigt hyfsat nyttigt för att hålla i längden utan att man får brist på något.
Jag har provat mikra havregrynsgröt men det smakar fan skit och man mår inte alls bra.
Frukt och grönt som sagt, fuck it.
Citera
2020-06-13, 09:37
Medlem
borrizs avatar
Blir fiskpinnarna inte bättre om du kör dem i brödrosten?
Citera
2020-06-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abradolf-Lincler
Blir inte fiskpinnarna helt sunkiga när du mikrar dom?

Man gör bara så för att man inte har en brödrost att stoppa dom i tror jag.
Citera
2020-06-13, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandsstarkeman
ICA är en så pass stor importör att dom hade upptäckt om fisken vore miljöförgiftad.
det är ett intressant antagande du verkar komma från, att ju större ett företag är - desto säkrare produkter.

ang just ICA så är det ju senast påkommet att de troligen krängt gifter i "ekologisk växtnäring". https://www.krav.se/nyhet/problem-me...kt-vaxtnaring/
https://sverigesradio.se/odlamedp1
https://www.anpdm.com/newsletterweb/...44714045504371
Senast redigerad av fredenJesus 2020-06-13 kl. 10:06.
Citera
2020-06-13, 10:08
Medlem
dobbelinas avatar
Micrade fiskpinnar med senap!?
Vilken kulinarisk öken.
Inte ens på fyllan skulle jag kunna stoppa i mig någonting så vidrigt.
Att äta gott är en viktig beståndsdel för mental hälsa.
Citera
2020-06-13, 10:48
Medlem
Om jag skulle äta exakt samma måltid varje dag och inget utöver det skulle jag nog komplettera med annat på tallriken också förutom fiskpinnarna för att få en mera komplett måltid.
Fiskpinnar, potatis, sallad, bröd, ett glas mjölk. Kanske någon sås man kan variera lite.
Citera
2020-06-13, 11:10
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Blir fiskpinnarna inte bättre om du kör dem i brödrosten?

En myt. Testa. De kommer bli brända på utsidan och fortfarande frysta i mitten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in