2020-06-13, 01:09
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag har helt gått över till att laga färsk hel kyckling hemma, kluven på mitten i två lika delar.
Först hela kycklingen i ca 6-10 procent i en saltlag över natten för att bli grundsmaksatt.
Grymt. (ju mindre salt desto längre osv men ca 12/h)

Nu kan det inte misslyckas. Kycklingen är grundrimmad o klar = god att äta.
Gör en plain kryddblandning med salt och peppar du tycker om genom ”brösten, under skinnet, som du har förberett

Är du skinnätare? Pensla skinn med vad du har.för fett/olja. Och krydda sedan lite hårt med vad du tycker om. Först olja som lim överallt.
Chilikrydda, grillkrydda, mixmax m paprikapulver, vitlökspulver, salt, svartpepppar, lite vitpeppar o lökpilver. Har du inte allt.
Hoppa över !! Ingen panik.

Glaze? Ta din darling. Eller googla.
Hårt gott skinn. Smak i fukt o salt.
Pensla och kör hårt sista 10-15 min.
Inte svart skinn.

,
Citera
2020-06-13, 14:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Beror lite på om det är ugn eller grill samt om man vill ha den typ butikssmaksatt, med örter eller asiatisk stil.

Ska det vara butiksstil, så rimmar jag den gärna i saltlag med lite BBQ krydda i. Sedan rikligt med BBQ-rub, även på insidan, krossade vitlöksklyftor i och in i ugn på 100 grader i en timme, sedan på med 200 grader i 15-20 min.

Asiatisk stil med soja+vitlök+koriander+ingefära som marinad gör sig bäst grillad. Stoppa den med lite kaffir lime/citrongräs.

Peri Peri kyckling är annars en favorit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in