2020-06-12, 03:29
Avslutad
Alla vet att rök och cigaretter är farligt men angående snus går åsikterna isär.
Produkterna leder bara delvis till samma ohälsa och sjukdomar, men om överdödligheten är ett mått på farligheten så går nog statistiken att finna.

Jag vet inte. Vad tror ni, hur många cigaretter måste man röka per dag för att komma upp i en storsnusares försämrade hälsa och förhöjda risk för sjukdomar?

Citera
2020-06-12, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandsstarkeman
Alla vet att rök och cigaretter är farligt men angående snus går åsikterna isär.
Produkterna leder bara delvis till samma ohälsa och sjukdomar, men om överdödligheten är ett mått på farligheten så går nog statistiken att finna.

Jag vet inte. Vad tror ni, hur många cigaretter måste man röka per dag för att komma upp i en storsnusares försämrade hälsa och förhöjda risk för sjukdomar?

Uhh svår fråga. Snus är inte cancerframkallande på samma sätt som cigaretter. Visst att kontinuerligt förstöra cellerna och tvinga cellerna i läppen att skapa nya är ju inte bra. Det gör så att cellerna åldras något så kopiöst mycket snabbare än vad de annars skulle göra. Du går runt med ett permanent sår hela ditt liv... Ett väldigt litet sår, men ett sår är det.

Finns andra infektioner folk går runt med väldigt länge, typ lagade tänder med inflammation till följd eller magsår.
I längden, över decennier är det inte speciellt nyttigt.

Men att jämföra med cigaretter är lite som att jämföra att cykla med att köra motorcykel i 150 blås.
Citera
2020-06-12, 04:57
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Uhh svår fråga. Snus är inte cancerframkallande på samma sätt som cigaretter. Visst att kontinuerligt förstöra cellerna och tvinga cellerna i läppen att skapa nya är ju inte bra. Det gör så att cellerna åldras något så kopiöst mycket snabbare än vad de annars skulle göra. Du går runt med ett permanent sår hela ditt liv... Ett väldigt litet sår, men ett sår är det.

Finns andra infektioner folk går runt med väldigt länge, typ lagade tänder med inflammation till följd eller magsår.
I längden, över decennier är det inte speciellt nyttigt.

Men att jämföra med cigaretter är lite som att jämföra att cykla med att köra motorcykel i 150 blås.

Finns en rätt ny studie som visar på att snusare löper ungefär en minskad risk att få cancer i munnen jämfört med icke snusare.

Försökte hitta studien på journals sagepub men den är låst så endast betalande kan läsa den. Jacob Gudiol har läst och rapporterat om den dock. Finns lite info på hans instagram.
Citera
2020-06-12, 07:30
Medlem
Snus är i princip helt ofarligt. Cigaretter är negativt för hälsan på så många olika sätt. Det går inte ens att jämföra dessa produkter.

(FB) Hur farligt är egentligen snus?
(FB) Är snus ens farligt?
(FB) Snusa, inte så farligt?
Citera
2020-06-12, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Snus är i princip helt ofarligt. Cigaretter är negativt för hälsan på så många olika sätt. Det går inte ens att jämföra dessa produkter.

(FB) Hur farligt är egentligen snus?
(FB) Är snus ens farligt?
(FB) Snusa, inte så farligt?
Detta kan jag säga är bullshit.

Eller ja, du garderar dig med att säga "i princip", vilket är subjektivt och kan betyda vad som helst. Men du får det att låta som om det inte har några märkbara negativa konsekvenser.

Nikotin drar samman blodkärlen vilket ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, samt att tobak innehåller relativt stora mängder radioaktiva metaller (tobaksplantan har en tendens att lagra dem).

Snus är extremt mycket mindre farligt än cigarettrökning. Men det har negativa effekter.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-06-12 kl. 07:57.
Citera
2020-06-12, 08:13
Medlem
arbetets avatar
Snus är bra för dig. Gynnar ämnesomsättning. Du slipper otrevligheter som corona och annat.

Med undantag för det parfymerade skitet som en massa fjantar använder. Det är däremot inge bra.
Citera
2020-06-12, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du slipper otrevligheter som corona och annat.
Källa?

Förmodar att du syftar på idiotslutsatsen som drogs efter att rökare inte var smittade lika ofta?

Att man ignorerar det faktum att rökare har en livsstil som innebär ökad distansering (de går ut, håller avstånd till folk och folk inte alltid vill vara nära dem). Och att du då tolkar det som att nikotin skyddar mot Corona vilket gör att du tror att snus skyddar mot Corona?
Citera
2020-06-12, 08:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Källa?

Förmodar att du syftar på idiotslutsatsen som drogs efter att rökare inte var smittade lika ofta och man ignorerar det faktum att rökare har en livsstil som innebär ökad distansering (de går ut, håller avstånd till folk och folk inte alltid vill vara nära dem)
Jag är iaf frisk och utan antikroppar.
Citera
2020-06-12, 08:31
Medlem
Citat:
Jag är iaf frisk och utan antikroppar.
Aha, troll... Borde ha vetat bättre nu i sommartider
Citera
2020-06-12, 09:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Aha, troll... Borde ha vetat bättre nu i sommartider
Inte alls! Det finns absolut belägg för att nikotin är bra för din ämnesomsättning och studier pågår huruvida nikotin kan lindra eller t.o.m. förhindra cytokinstormar under COVID19.

Min absoluta övertygelse dock är att all fjantsnus faller bort till förmån för extra strong.
Citera
2020-06-12, 10:04
Medlem
Citat:
Inte alls! Det finns absolut belägg för att nikotin är bra för din ämnesomsättning och studier pågår huruvida nikotin kan lindra eller t.o.m. förhindra cytokinstormar under COVID19.

Min absoluta övertygelse dock är att all fjantsnus faller bort till förmån för extra strong.
Jag trodde faktiskt att du var ett troll "jag mår i alla fall bra" är ju inget giltigt argument, det borde du veta.

Att det påverkar (en snabbare ämnesomsättning är inte alltid universellt bra för alla på jorden) ämnesomsättningen tvivlar jag inte en sekund på, det gör kaffe, amfetamin med. Och jag har god erfarenhet av alla tre, så det är inget nytt för mig.

Jag vet att det pågår studier om nikotin+Corona efter den sinnesrubbade slutsatsen då man såg att rökare var smittade mer sällan. Det pågår säkert mer studier också, ungefär hela världen vrider och vänder på varje sten nu så.

Jag tolkar dina slutsatser som felaktiga fram tills dess att motsatsen är bevisad.

Spekulationer har jag inget emot, men när man presenterar gissningar som fakta så reagerar jag. Särskilt när det gäller liv och hälsa. Och jag vet att jag inte är den enda, under vissa omständigheter så är det ju till och med ett allvarligt brott.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-06-12 kl. 10:10.
Citera
2020-06-12, 10:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag trodde faktiskt att du var ett troll "jag mår i alla fall bra" är ju inget giltigt argument, det borde du veta.

Att det påverkar (en snabbare ämnesomsättning är inte alltid universellt bra för alla på jorden) ämnesomsättningen tvivlar jag inte en sekund på, det gör kaffe, amfetamin med. Och jag har god erfarenhet av alla tre, så det är inget nytt för mig.

Jag vet att det pågår studier om nikotin+Corona efter den sinnesrubbade slutsatsen då man såg att rökare var smittade mer sällan. Det pågår säkert mer studier också, ungefär hela världen vrider och vänder på varje sten nu så.

Jag tolkar dina slutsatser som felaktiga fram tills dess att motsatsen är bevisad.

Spekulationer har jag inget emot, men när man presenterar gissningar som fakta så reagerar jag. Särskilt när det gäller liv och hälsa.
Anekdotisk bevisföring, javisst, men jag lever och är hälsan själv.

Ergo: snus är bra för hälsan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in