Citat:
Ursprungligen postat av
Heymid
Låt oss dela in de naturliga talen i intressanta respektive ointressanta tal. Låt n beteckna det minsta ointressanta talet. Då är n intressant eftersom det är det minsta ointressanta talet. Därmed flyttas n över till mängden intressanta tal. Upprepa detta resonemang tills du bara har intressanta tal kvar. Detta resonemang implicerar att alla naturliga tal är intressanta.
Har denna paradox rätt? Är det en korrekt definition av intressanta tal? Vad är problemet?
Svårt att avgöra. Jag uppskattar ansträngningen (ärligt) .. men jag vill veta vad som menas med "intressanta" respektive "ointressanta" i sammanhanget.
Alla argumentationer om vad som helst i vårt forum, måste åtminstone deklarera vad vi pratar om. Och om du pratar om logik, vilket är mest aktuellt som det verkar för mig, så säger du nått i något i stil med:
A) "Här är något ointressant"
B) "Det är intressant att "A" ovan gäller."
"Ointressant" som du använder ordet är slarvigt; betyder det att det är något av följande synonymer.
1) Oviktigt
2) Ryktes-artat
3) Irrelevant
4) Falskt
5) Inkoherent
6) Svammel
Det jag kallar "
ORIFIS"
Om jag skulle göra ett försök vore det ungefärligen detta:
"Är det inte intressant att jag kan rikta min uppmärksamhet mot något vilket borde ha existerat bortom vår förståelse .. så länge vi existerat utan att någon annan lagt märke till det. Det vore intressant att vara först. Och jag skulle vilja utsträcka egenskapen för något att vara "intressant" till en direkt koppling till vår inbyggda målsökande modul."
"Därför är 'intresse' det attribut vi placerar på det vi lägger märke till. Vi är mönstersökande varelser. Allt levande på 'livets träd' är mönstersökande."
Och efter detta ovanstående interna mediterande deklarera att ..
Därför är intresse -> mönstersökande efter avvikelser.
En paradox å andra sidan .. är konstruerad så att givet en uppsättning av axiom får du två logiska uteslutande motsägelser. Ett axiom är något som är logiskt sant i sig själv -- ett exempel jag tycker mycket om är
A = A där det visar korrespondensen av sanning.
Ditt påstående innehåller inga axiom. Att säga n+1 betyder ingenting eftersom du inte definierat 'n'
'n' = ?
/Pro