2020-06-11, 17:17
Medlem
Fick ett kuvert att skriva på inför arvskifte men en sak begriper jag inte riktigt. Huset är värderat och jag ska köpas ut. Räknar man bort "framtida kostnader" för mäklare och vinstskatt på värderingen av huset? Det ska ju inte säljas, det är värderat.

Tack
Citera
2020-06-11, 17:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Fick ett kuvert att skriva på inför arvskifte men en sak begriper jag inte riktigt. Huset är värderat och jag ska köpas ut. Räknar man bort "framtida kostnader" för mäklare och vinstskatt på värderingen av huset? Det ska ju inte säljas, det är värderat.

Tack

Vid en framtida försäljning åker den som behåller fastigheten på både mäklararvode och skatten - dras detta inte av från din del så får du i praktiken en större andel.

https://lawline.se/answers/kopa-ut-e...i-en-fastighet
Citera
2020-06-11, 17:37
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19

Tack

När du köps ut dras vinstskatten på din del av huset av innan du får pengarna. Det görs för att när den som behåller huset väl säljer det, måste han ju betala den skatten. Annars får ju du en större del av kakan.
Senast redigerad av rallykalle 2020-06-11 kl. 17:39.
Citera
2020-06-11, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
När du köps ut dras vinstskatten på din del av huset av innan du får pengarna. Det görs för att när den som behåller huset väl säljer det, måste han ju betala den skatten. Annars får ju du en större del av kakan.

OK, tack. Bara så det står rätt till, inga konstigheter då. tack.
Citera
2020-06-12, 06:19
Medlem
Rallykalle har i princip rätt.
Kuvertet du fått är för bouppteckningens registrering. Då går man ofta på taxeringsvärdet av huset.
Sedan blir det ett fördelningssamanträde.
Där kan du få lite mer.
Citera
2020-06-15, 14:47
Medlem
En krona idag är mer värd än en krona om 10 år - jag skulle göra en schablonmässig justering för att du inte ska belastas negativt (om det är signifikanta belopp som diskuteras)
Citera
2020-06-16, 22:22
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimist3n
En krona idag är mer värd än en krona om 10 år - jag skulle göra en schablonmässig justering för att du inte ska belastas negativt (om det är signifikanta belopp som diskuteras)
Vad menar du
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in