Citat:
Ursprungligen postat av
GrillTekniker
Har ca 40% av mina sparpengar på börsen, främst i Lysa och Avanza Zero/Avanza Global. Funderar på om det kommer komma en kraftig nergång inom några månader, när verkligheten kommer ikapp och usla rapporter avlöser varandra. Men samtidigt är det så osäkert, så jag är väl 50% att det fortsätter upp och 50% nergång.
Vill inte ha mer än max ca 70% av mina totala sparpengar på börsen, vill ha en likvid buffert för kortsiktiga ändamål.
Så jag funderade på att sälja av ca hälften av det jag har inne på marknaden (dvs. 20% av mina totala sparpengar) för att mildra smällen vid en nergång. Men vill ju inte heller stå utanför för evigt och missa tåget som man alltid gör. Därför tänkte jag investera det jag sålt av igen, men över tid - kanske 3-4 månader eller så. Varken Lysa eller Avanza Zero har några transaktionsavgifter, så inga problem att sätta in småsummor flera gånger i veckan.
Vad tror ni om det? Har jag "upptäckt" en existerande känd strategi (vad heter den isåfall)? Eller är det bara skitdumt att hålla på och krångla? Ska jag sitta still i båten och istället gå in med de resterande 30% (70%-40%) om det nu går ner kraftigt?
Det finns ju studier som pekar just det fetade. Strategin kallas market-timing och framgångar med den stragein är nog svåra att hitta från forskningen på hur investerare faktiskt lyckats i efterhand.
Däremot bör man ju alltid hålla ett öga på sin risknivå. Det kan dröja ganska länge innan index återhämtat sig efter en krasch. Är fonderna av den arten att deras innehav har låg direktavkastning så sker återhämtningen lite långsammare.
Låt oss titta på Avanza Zero! Avanza Zero har en del högavkastande aktier i sin portfölj, den följer OMX30GI ganska väl.
Efter kraschen som inleddes sommaren 2007 tog det till våren 2011 innan den stod på samma värde.
Tittar du på index där man inte räknar in utdelningen, dvs OMX30, så tog det ytterligare tid, men fonden får ju utdelning av företagen.
Hade du varit beredd att avstå från pengarna denna tid? Hade du sålt av i nedgången?
Eller hade du ökat och satt in mer pengar i fonden?
Fundera på hur du agerar i nedgången! Har du möjlighet att avstå pengarna och kanske t o m köpa mer så har du förmodligen rätt risknivå!
hade du paniksålt och behövt pengarna fr o m nu till 2024, så har du förmodligen för hög risknivå.