2020-06-09, 15:46
Medlem
Hej !

Är en egen företagare som har en enmans konsultverksamhet i AB. Personen som hjälpt mig med bokföring och årsbokslut (kontering, löner, BR RR Bolagsstämma, K10) går nu i pension. Hon har kört i ett äldre program/ mjukvara. (Visma som inte är uppdaterat)

Funderar på om jag skulle kunna sköta detta själv till exempel i Fort Knox.

Är oxå nyfiken på hur mycket tid det tar.

Om man är osäker på vilket konto man ska bokföra, finns det hjälp att få ?

Med vänlig hälsning,

Peter
Citera
2020-06-09, 16:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltpeter-gbg
Hej !

Är en egen företagare som har en enmans konsultverksamhet i AB. Personen som hjälpt mig med bokföring och årsbokslut (kontering, löner, BR RR Bolagsstämma, K10) går nu i pension. Hon har kört i ett äldre program/ mjukvara. (Visma som inte är uppdaterat)

Med vänlig hälsning,

Peter

Ja, det går förstås att göra själv. Som enmanskonsult har du nog mycket få verifikationer, så det bör inte vara så avancerat. Googlar du på exempelvis "bokföra telefoni" får du upp exempel på hur du ska bokföra din Teliafaktura, med kontoexempel.

Har du ingen koll på bokföring och liknande kommer det nog ta lite mer tid än du trodde, men har du lite koll tar det ingen större tid. Har du ingen koll på bokföring och inte är särskilt intresserad av det är det nog bättre att leja bort det. En enmanskonsultfirma kan inte kosta många kronor i månaden att leja bort.
Citera
2020-06-09, 18:18
Medlem
Årsbokslut och exempelvis den redovisning som skall ske till Bolagsverket skulle jag rekommendera att du låter någon redovisningskonsult utföra. Vilket program som används spelar mindre roll, men om du anlitar hjälp till en del, se till att ni är överens om vilken programvara som passar bäst. Visma är väl marknadsledande till småföretag, brukar vara ett bra val.
Citera
2020-06-09, 20:02
Medlem
hesons avatar
Det där tar bara några timmar, första gångerna tar det längre tid.
Du kommer i längden spara väldigt mycket pengar på att förstå hur du gör det själv.
Första året kan det vara värt att betala någon för att bolla frågor och/eller kontrollräkna och snygga till redovisningen. Kan vara värt att mata in allt i en evalueringslicensierat bokförings/skatteprogram första gången sedan räcker det med ett googledocs/excelark.

Det har kostat mig jättemycket pengar att lita på bokföringskonsulter och litat på att de förstår men lärpengar är lärpengar.
Citera
2020-06-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltpeter-gbg
Hej !

Med vänlig hälsning,

Peter
självklart, det är pissenkelt har alltid gjort min bokföring kör en hantverkarlåda. har man ngn fråga ringer man bara skatteverket,
Citera
2020-06-09, 20:20
Medlem
Bokio är gratis och smidigt. Dom hjälper även till med bokslut och sådant för en slant.

Jag hade kört det om du ändå kanske inte har så mycket verifikationer.
Citera
2020-06-09, 23:30
Medlem
Tycker du har tid så visst och du kommer ju ha järnkoll på siffrorna vilket är ju positivt för ditt företag.

Eller ta den tid att utveckla ditt företag på andra sätt man får ju ändå lyfta kostnaden för revisor nästa år.
Citera
2020-06-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mengudf0rbannat123
Tycker du har tid så visst och du kommer ju ha järnkoll på siffrorna vilket är ju positivt för ditt företag.

Eller ta den tid att utveckla ditt företag på andra sätt man får ju ändå lyfta kostnaden för revisor nästa år.
Revisor? Sådan erfordras för AB enbart vid en omsättning över en viss nivå, fler gränser finns också. Det är en kontrollfunktion.

Eller menar du redovisningstjänst av en konsult?
Citera
2020-06-10, 08:53
Avstängd
Vet någon som lärde upp enmansföretagare att sköta bokföringen själv.

Tog typ 600 kr/tim ex moms, minimidebitering 4 tim (då ingick resor till kund men
inte milpengar) - lärde då upp personen som sedan kunde apa-efter.

Härefter skedde uppföljning o rättning var 3je månad - bokslut o deklaration kostade extra.

Det visade sig att det fanns ett hyfsat stooort intresse för denna tjänst därför att:

Man lär sig att förstå redovisning/bokföring, skatteregler o företagsekonomiska principer.

Man har tillgång till alla verikationer direkt.

Ett antal företagare är intresserade av att sköta sin egen bokföring o de har samtidigt
haft NOLL intresse av att gå generella bokföringskurser.
Citera
2020-06-10, 09:56
Medlem
Fortnox är jätteenkelt samt att du har flera funktioner med hjälp program samt fri support ( kan dock vara långa telefontider vissa datum), chatten brukar gå fortare.
Gå in på Fortnox och testkör 1 månad det är gratis.
Du väljer själv vilka moduler du vill ha/betala för.
Det som är viktigast är att du lägger upp ditt program rätt från början, detta kan supporten hjälpa dig med. Om alla inställningar är rätt från början så blir det inga konstigheter vid bokslutet m.m.
Citera
2020-06-10, 15:21
Medlem
joceks avatar
Dumpa ut SIE-filen från Visma och ladda upp i t.ex Fortnox (eller ny Visma), då har du tidigare år att kika på och borde inte ha några problem att bokföra själv. Årsbokslut och verksamhetsberättelser kan du lätt skriva själv om du har dina gamla kvar.

Det kommer finnas en typ 2-3 bokföringsordrar/år som kan vara för komplicerade att göra själv (typ överföringar/periodiseringar från tidigare år) som kan vara bra att fråga någon ekonomiutbildad. Fråga i släkten/bekantskapskretsen om det finns någon ekonom som kan kika igenom din bokföring inför årsbokslutet, betala med en middag

Det jag märkt efter 28 år som egenföretagare är att skattemyndigheten inte bryr sig särskilt mycket om småfel i bokföringen så länge bolaget betalar in korrekt vinstskatt, dvs (inkomster - utgifter) * bolagsskatten.
Citera
2020-06-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Revisor? Sådan erfordras för AB enbart vid en omsättning över en viss nivå, fler gränser finns också. Det är en kontrollfunktion.

Eller menar du redovisningstjänst av en konsult?

Redovisningstjänsten får du lyfta momsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in