2006-04-03, 10:48
Medlem
MunchenCallings avatar
Vad är eran uppfattning om Turkiet?
East Capital sätter upp en Turk-fond just nu och funderar på om det är något för mig.

The mutual fund company East Capital is considering Turkey to currently be one of the most interesting stock markets in the world. Therefore, they are launching a Turkish mutual fund on March 29th 2006.

During the last couple of years East Capital has learned how the Turkish market works through investments in Turkey for both the Eastern European Fund and the Balkan Fund.

East Capitals main reasons to invest in Turkey right now are:

- Strong growth, estimated BNP +5,5% for 2005
- EU membership negotiations began October 2005
- Inflation less then 10% for the first time since 1970
- Expected P/E ratio is 12,6 for the Turkish stock exchange 2006
- The average age in the country is 26 years (approx. 40 years in Sweden)

You have the possibility to invest in the mutual fund today, even though the first administration day for the fund is March 29th 2006. The regular front load of 2,5% is reduced to 1% until April 12th
Citera
2006-04-04, 09:42
Medlem
MunchenCallings avatar
nobody?
Var är alla "experter" när man behöver dom
Citera
2006-04-04, 09:48
Medlem
Ngn. expert är jag inte, men om du vill satsa en slant i Turkiet skulle jag nästan hellre rekomendera Simplicitys "Nya Europa" där Turkiet utgör en stor andel av innehaven. Fördelen med den är att den även sprider riskerna/möjligheterna över fler länder, vilket jag anser är en fördel på dylika marknader späckade av branta upp- och nedgångar.
Citera
2006-04-04, 11:06
Medlem
Dessa bolag som EC Investerar verkar mycket solida.
Redan nu har EC Turkiet gjort flertal procent

Finns vissa faktorer som kan påverka, och det beror på följande:
Hur världsekonomin utvecklar sig, och Irani affären.

Men som det ser ut nu (idag) finns det ingen chans att tveka
Citera
2006-04-04, 11:13
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe1
Ngn. expert är jag inte, men om du vill satsa en slant i Turkiet skulle jag nästan hellre rekomendera Simplicitys "Nya Europa" där Turkiet utgör en stor andel av innehaven. Fördelen med den är att den även sprider riskerna/möjligheterna över fler länder, vilket jag anser är en fördel på dylika marknader späckade av branta upp- och nedgångar.

Aldrig hört talas om.
Vet dock att EC är bra förvaltare.
Citera
2006-04-04, 11:24
Bannlyst
jag satte in en liten slant i denna fond, 20k närmare bestämt. får hoppas det går i rätt riktning.
Citera
2006-04-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Aldrig hört talas om.
Vet dock att EC är bra förvaltare.
Det är en svensk förvaltare: http://www.simplicity.se/
Citera
2006-04-04, 13:34
Medlem
EC verkar veta vad dom pysslar med. Jag har pratat med en kille på Robur. Han ansåg att EC utklassade dom alla dagar i veckan. Så förvaltaren är det väl inget fel på. Turkiet och östeuropa är enligt mig framtidens europa. Jag tror att det kommer att bli en bra utveckling i både regonen och fonden.
Citera
2006-04-04, 14:23
Medlem
Frappants avatar
East Capital är iofs ensamma än så länge. Men varför inte vara "first time mover" för en gångs skull - de enda riktigt stora pengar man kan tjäna som privatinvesterare är ju de man sätter i objekt där man är nästan först och där man får del av hela ökningen från början.

Makroekonomiskt ser det bra ut för Turkiet, som vi ser ovan i tråden. Liran har redan fallit, ingen större risk att vänta från det hållet. Enkel industriproduktion är billig i Turkiet, relativt kompetent arbetskraft finns (inte minst hos återflyttade turkar) och transportvägarna till Europa är korta. Någon politisk oro att tala om finns inte, den som är orolig för det lilla kan fortsätta ha pengarna på ICA-konto till 1% ränta och inte springa ivägen för oss risksökare.

Stabilitet och ökad BNI kommer också i än högre grad än i dag genom att Turkiet kommer att vara transitland för olika avlägset belägna länders oljeexport. Det är nästan lika bra att kunna ta betalt för oljetransit som att ha olja själv...
Citera
2006-04-05, 19:21
Medlem
Turkiet är väldigt volatil marknad. Gick ner över 10% senaste månanden.

Senaste månaden
http://stock.rbc.ru/demo/index.0/daily/XU100.eng.shtml?show=1M

1 år
http://stock.rbc.ru/demo/index.0/daily/XU100.eng.shtml?show=1Y

Rekomenderas för långsiktigt sparande.
Citera
2006-04-05, 19:59
Medlem
Frappants avatar
Uppenbart nog är Turkiet en volatil marknad och den implicita risken i detta ska man givetvis se till att ta betalt för. Man kan nog dock hoppas att East Capitals förvaltare ska kunna krympa risken genom kloka aktieval, eller genom uppblandning med Turkiets ytterst förmånliga statsobligationer (omöjliga för vanliga privatpersoner att teckna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in