2022-11-05, 14:07
Medlem
Glödskals avatar
Jag har en bättre idé:
En enorm "Slinky" som knuffas från högre höjd mot fienden. Först kyls den ned till 40 minusgrader så att fiendens tungor fryser fast ifall de försöker stoppa den med sina tungor.

https://www.youtube.com/watch?v=g8hmBWd-ETI
Citera
2022-11-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det kan bero på att det inte är helt riskfritt att skriva om toppspel på öppna forum, jag råkar veta att bl.a. USA håller på med just toppspel på skunkworks och de gillar inte att saken dryftas allt för mycket.
Jag är ganska säker på att även kineserna har en prototyp som ska ha drivas neuklärt
OT: Ingenting är helt riskfritt. Vare det är om att skriva om tillverkningen av atombomber eller pistoler i 3D skrivare.

OnT: Toppspel skulle kunna bombas från luften med flygplan eller artilleri.
Citera
2022-11-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arlamorgon
Toppspel skulle kunna bombas från luften med flygplan eller artilleri.

Vad ska din skapelse väga och hur stor ska den vara?

Om den ska ha någon reell möjlighet att åstadkomma skada så behöver den vara hyfsat stor och därmed väga en hel del. Vad tror du händer om man släpper en sådan skapelse på några ton med sin smala spets från 100 meter ner till marken?
Citera
2022-11-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357

Om den ska ha någon reell möjlighet att åstadkomma skada så behöver den vara hyfsat stor och därmed väga en hel del. Vad tror du händer om man släpper en sådan skapelse på några ton med sin smala spets från 100 meter ner till marken?
Meh! Man släpper juh ned en studsmatta först. Förstås! Det är sen gammalt…
Citera
2023-03-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Nej, så här gör man så klart: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hypno-Disc

Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Om man kunde montera på 6st gatling guns symmetriskt så får man 6x6 pipor allså 48 stycken som sprider kulor åt alla håll. Då handlar det egentligen bara om att man ser till så att alla som inte är på fiendesidan vet när de ska ducka så är kriget vunnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Jag har en bättre idé:
En enorm "Slinky" som knuffas från högre höjd mot fienden. Först kyls den ned till 40 minusgrader så att fiendens tungor fryser fast ifall de försöker stoppa den med sina tungor.

https://www.youtube.com/watch?v=g8hmBWd-ETI
Bra idéer, hur går vi tillväga nu? Vilken militärindustriel makt kan vara intresserad? Dessa idéer måste patenteras innan de stals.
Citera
2023-03-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357

Du verkar bra på fysik, kan du göra beräkningarna? Enligt mig så ska de gå att få den på snurr i vanlig torr mark, om det blir problem kan vingar som ger dragkraft uppåt tilläggas. Toppspelet får då en kelikoper-effekt uppåt som gör att trycket på marken minskar.
Citera
2023-03-24, 13:36
Medlem
Citat:
Du verkar bra på fysik, kan du göra beräkningarna? Enligt mig så ska de gå att få den på snurr i vanlig torr mark, om det blir problem kan vingar som ger dragkraft uppåt tilläggas. Toppspelet får då en kelikoper-effekt uppåt som gör att trycket på marken minskar.

Det är din idé så det ligger på dig att ta fram sånt.
Citera
2023-03-24, 14:56
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Känns som TS är i liknande tankebana som dom som ville bygga panjandrum under slutet på Vk2

https://allthatsinteresting.com/panjandrum
Citera
2023-03-24, 15:54
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Känns som TS är i liknande tankebana som dom som ville bygga panjandrum under slutet på Vk2

https://allthatsinteresting.com/panjandrum

Panjandrum var oändligt mycket mera realistiskt och hade i alla fall en teoretisk möjlighet att kunna användas till något.
Citera
2023-03-24, 16:01
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Man ska frakta fram en flera ton tung metallpjäs nära fiendens skyttegrav (utan att fienden helt enkelt skjuter ner en), snurra igång den i enorm fart (hur då?) och sedan låta den snurra mot fienden utan att sjunka ner i det leriga slagfältet. Jag måste missförstå vad du menar, för det funkar inte av så många olika skäl..

Huvudet på spiken.

TS har nog aldrig utfört något i verkliga livet öht. Förstår inte ens grundskole-fysik.... Jösses.
Citera
2025-08-21, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Huvudet på spiken.

TS har nog aldrig utfört något i verkliga livet öht. Förstår inte ens grundskole-fysik.... Jösses.
Men stopspel fungerar i verkligheten. Eller menar du att de inte göre det? Duktiga kastare kan få de att spinna och vandra i utvald riktning. Jag förstår inte varför det inte skulle kunna gå att skala upp dem, om det nu är det som är problemet enligt dig.

Kriget i Ukraina kan tror jag kan bli mer mobilt om toppspel börjar användas. Senaste revolutionen av den typen hände under sent VK1 med tanks.
Citera
2025-08-21, 17:50
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Men stopspel fungerar i verkligheten. Eller menar du att de inte göre det? Duktiga kastare kan få de att spinna och vandra i utvald riktning. Jag förstår inte varför det inte skulle kunna gå att skala upp dem, om det nu är det som är problemet enligt dig.

Kriget i Ukraina kan tror jag kan bli mer mobilt om toppspel börjar användas. Senaste revolutionen av den typen hände under sent VK1 med tanks.

Nej det är inte mycket du förstår om tyngd, massa, kraft, underlag och logistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in