Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-08, 22:14
  #1
Avstängd
Edmontons avatar
Hej

I 2019 planerade jag investera hela min förmögenhet på 600.000,- i Handelsbanken Globala Aktier men vågade ändå inte. Ett jättestort misstag då avkastningen blev 33%.

I dag finns det 420.000,- kvar på kontot, då jag har köpt ny bil. Vågar jag investera dessa i globala aktier med en tidshorisont på 10 år? Problemet är att jag sen inga pengar har till stora oförutsedda utgifter. Låna i huset är självklart en möjlighet men föredrar at leva utan skulder.
Citera
2020-06-08, 22:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Hej

I 2019 planerade jag investera hela min förmögenhet på 600.000,- i Handelsbanken Globala Aktier men vågade ändå inte. Ett jättestort misstag då avkastningen blev 33%.

I dag finns det 420.000,- kvar på kontot, då jag har köpt ny bil. Vågar jag investera dessa i globala aktier med en tidshorisont på 10 år? Problemet är att jag sen inga pengar har till stora oförutsedda utgifter. Låna i huset är självklart en möjlighet men föredrar at leva utan skulder.
Det behöver inte vara allt eller inget.
Citera
2020-06-08, 22:38
  #3
Medlem
Är absolut ingen expert. Men man brukar väl säga att man inte ska placera mer än 30 % av sitt kapital. Så investera 120-130k och sedan sätter du in i princip resterande på ett räntesparkonto exempelvis.
Citera
2020-06-09, 00:05
  #4
Medlem
Börsen är på en topp. Antingen investera kortsiktigt håll noga koll på börsen.
Jag skulle vänta tills nästa år.
Vaccin eller Corona sjunker till lägre nivåer i Sverige och resten utav världen.
Massarbetslösheten i hela världen kommer att påverka.
Citera
2020-06-09, 00:08
  #5
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witzm
Börsen är på en topp. Antingen investera kortsiktigt håll noga koll på börsen.
Jag skulle vänta tills nästa år.
Vaccin eller Corona sjunker till lägre nivåer i Sverige och resten utav världen.
Massarbetslösheten i hela världen kommer att påverka.

Börsen var på topp 19 februari. Sen kom en krasch som länder "räddad" genom att ösa ut tusendals miljarder i systemet.

Till Ts:
Investera allt på en gång alt, det är bäst enligt matematiken. Rent känslomässigt är det kanske enklare att dela upp pengarna på ett år och investera varje månad.

Vad du än gör, försök inte timea marknaden
__________________
Senast redigerad av SYSTEMexe 2020-06-09 kl. 00:11.
Citera
2020-06-09, 01:05
  #6
Medlem
Du ska ha en buffert på sparkontot så du klarar dig i sex månader

Du ska inte låna mer på bostaden än att avgift, ränta och amortering överstiger 40% av din nettolön.

Du bör ha 30% av värdet på placerat kapital i sparkonto för att använda när börsen rasat kraftigt.

Investera inte allt på en gång, ekonomiskt är det bäst att göra så men suger om man har otur tex råkat investera innan corona utbrottet. Sätt in 10´000 per månad och gör det till en vana istället att investera.
Citera
2020-06-09, 06:08
  #7
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Du ska ha en buffert på sparkontot så du klarar dig i sex månader

Du ska inte låna mer på bostaden än att avgift, ränta och amortering överstiger 40% av din nettolön.

Du bör ha 30% av värdet på placerat kapital i sparkonto för att använda när börsen rasat kraftigt.

Investera inte allt på en gång, ekonomiskt är det bäst att göra så men suger om man har otur tex råkat investera innan corona utbrottet. Sätt in 10´000 per månad och gör det till en vana istället att investera.
På vilket sätt är det ekonomiskt bäst att investera allt på en gång?
Citera
2020-06-09, 06:16
  #8
Medlem
Håll koll på när länder börjat införa en legal Cannabismarknad.
Cannabis håller också just nu på att testas mot Corona i Israel, hittar de något positivt så kommer det nog bli en ny boom någonstans, förhoppningsvis i Sverige *tittar snett på Lena Hallengren*.
Citera
2020-06-09, 07:46
  #9
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
På vilket sätt är det ekonomiskt bäst att investera allt på en gång?

Det ger högst förväntad avkastning då mer pengar jobbar över längre tid.
Citera
2020-06-09, 07:49
  #10
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av widiot
Är absolut ingen expert. Men man brukar väl säga att man inte ska placera mer än 30 % av sitt kapital. Så investera 120-130k och sedan sätter du in i princip resterande på ett räntesparkonto exempelvis.

Vart har du hört det? Aldrig i mitt liv hört något så dumt och då är privatekonomi min huvudsakliga toalettlektyr.

Till ts:
Behåll en buffert, 3-6månader av kostnader. Sen om du aldrig investerat förut så föreslår jag att du stoppar in typ 5-10tkr/månad för att i lagom takt vänja dig med risken/svängningarna.
Citera
2020-06-09, 11:24
  #11
Medlem
Uncorruptables avatar
Svårt att rådge något alls.

Men jag tror på att böjjsen fortsätter jupp. Massor med nytryckte pingeer som kommer in i böjjsen. Kommer säga WHAM, så kommer böjjsen dubbla.s

Dont fight the fed är ett känt ordtryckk.
Citera
2020-06-09, 13:42
  #12
Avstängd
Edmontons avatar
Tackar för era svar.

Jag missade uppgången på 33% 2019 och fruktar därför det nu är för sent att tjena mycket pengar på börsen. 10 är är knappast en lång tidshorisont. Har jag otur och behöver pengarna innan de 10 år kanske jag måste sälja med stor förlust.

30% av 600 000 blir 180 000 jag skulle kunna ha betalt min nya bil med vinsten för 2019.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in