2020-06-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Var får du att ts försöker sig på något brottsligt?

Tvärtom Så har han ju INTE skrivit sig på adressen eftersom han inte bor där.

Det verkar helt snurrigt att bankhelvetet bryr sig om var du bor. De ska ju bara ha lägenheten som säkerhet.
Bankerna får inte bidra till spekulation, så antar att dom är rädda för det i detta fallet av någon anledning. Exempel är om du har en lgh och vill köpa en till; säger du till banken att den ska hyras ut, eller att banken misstänker att den ska hyras ut, kommer du bli nekad oavsett.
Citera
2020-06-07, 19:07
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Exakt. Men läs trådstarten.

Jag gissar att du var skriven på den adress du belånade?

Men vad har det med saken att göra?

Du påstår att det TS försöker göra är olagligt, å att banken inte vill hjälpa till med det.
Sen förtydligar du det med att säga att det är olagligt att skriva sig på en adress man inte bor på.

TS skriver ju från början att problemet är att eftersom han inte bor där, är han heller inte skriven där och därför får han inte låna.

Så det finns inget olagligt i TS förutsättningar, å TS har inte på något sätt gjort sken av att försöka skriva sig felaktigt någonstans.
Citera
2020-06-07, 19:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men vad har det med saken att göra?

Ganska mycket, om du inte varit skriven på adressen och försökt göra en sådan inbakning för bil så hade du nog fått lite motstånd från banken, iallafall om det var efter 2010(?)
Citera
2020-06-07, 19:10
Medlem
Luxuss avatar
Dessutom, jag har flera fastigheter, bland annat en fastighet med sommarstuga på. Denna går utmärkt att låna med som säkerhet, trots att jag inte är skriven där
Citera
2020-06-07, 19:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Dessutom, jag har flera fastigheter, bland annat en fastighet med sommarstuga på. Denna går utmärkt att låna med som säkerhet, trots att jag inte är skriven där

Fritidshus, ej permanentbostad. Andra riktlinjer.
Citera
2020-06-07, 19:21
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Fritidshus, ej permanentbostad. Andra riktlinjer.

Ok, säkert så.
Men påstår du fortfarande att TS försöker göra något olagligt?
Citera
2020-06-07, 19:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ok, säkert så.
Men påstår du fortfarande att TS försöker göra något olagligt?

Vänd på det.

Att han inte är skriven på adressen är vi överens om? Och skriver han sig där bara för att banken skall bli glad utan att bo där så ja, det är olagligt och straffbart.

Att en bank inte ger ett nytt bolån till en bostad man inte bor i är ganska vanligt. Resonemanget är ju att ett nytt bolån skall gå till en bostad.

Så, om personen inte bor där utan hyr ut den så ser sannolikt banken på det som att låna till en hyresfastighet i affärssyfte.
Citera
2020-06-07, 19:30
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Vänd på det.

Att han inte är skriven på adressen är vi överens om? Och skriver han sig där bara för att banken skall bli glad utan att bo där så ja, det är olagligt och straffbart.

Att en bank inte ger ett nytt bolån till en bostad man inte bor i är ganska vanligt. Resonemanget är ju att ett nytt bolån skall gå till en bostad.

Så, om personen inte bor där utan hyr ut den så ser sannolikt banken på det som att låna till en hyresfastighet i affärssyfte.

Mja jo så kan man ju kanske se på det.
Men varför skulle man då inte få låna till en hyresfastighet i affärssyfte då? - låt vara till en sämre ränta/villkor
Citera
2020-06-07, 19:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men varför skulle man då inte få låna till en hyresfastighet i affärssyfte då? - låt vara till en sämre ränta/villkor

Det är klart man får göra det, men jag gissar att TS inte har ställt den frågan, och inte har någon verksamhet som backar upp det.
Citera
2020-06-07, 20:01
Medlem
c-dogs avatar
Citat:
Han skriver ju": Jag är inte skriven på adressen jag vill belåna."

Om han inte bor där så är det ju inte ett "bolån".

Det är iallafall så jag gissar att de tolkar det.

Ja, sorry om jag var otydlig. Men bostaden har varit belånad hela tiden sen jag köpte den 2011. Det jag vill göra nu är helt enkelt bara att flytta lånet till en annan bank. Men det verkar inte gå pga att jag inte bor där för tillfället, vilket känns rätt udda.

Tack för info om att det är olagligt att skriva sig på en adress man inte bor på, det visste jag inte om. Men däremot så är det ju inte olagligt hyra ut en belånad bostad och bo nån annanstans.

Och där borde väl inte ha banken nåt att säga till om?

Ponera att jag skulle kasta ut min hyresgäst, flytta in i min gamla bostad under en månad, skriva mig där och under tiden jag bor där samtidigt flytta lånet till ny bank så är allt okej? Därefter skulle jag kunna flytta tillbaks, skriva mig på mig flickvännens adress och hyra ut lägenheten.

Det borde ju funka, men det känns otroligt bökigt bara för att byta lånegivare på bostaden trots att man inte bor där.

EDIT:Ska tillägga att Brfen har godkänt uthyrningen.
Senast redigerad av c-dog 2020-06-07 kl. 20:04.
Citera
2020-06-07, 20:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c-dog

Ponera att jag skulle kasta ut min hyresgäst, flytta in i min gamla bostad under en månad, skriva mig där och under tiden jag bor där samtidigt flytta lånet till ny bank så är allt okej? Därefter skulle jag kunna flytta tillbaks, skriva mig på mig flickvännens adress och hyra ut lägenheten.

Det vore helt i sin ordning enligt alla regelverk.

Du skulle egentligen kunna säga upp hyresgästen, skriva dig på lgh, göra hyresgästen till inneboende och hyra ut den igen till samma person när du flyttar ut igen.
Citera
2020-06-08, 07:28
Medlem
Citat:

Det kan man säkert, men då är det inget bolån och det är ju vad TS sökt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in