Citat:
Ursprungligen postat av
Stenbiff
Tidspreferens. Vill du ha en chokladbit nu eller kan du vänta tre dagar på fem bitar?
Låg tidspreferens och du vill ha liten belöning nu, hög tidspreferens och du kan avstå liten belöning nu till förmån för en större belöning senare.
Instämmer.
Sen kan man fråga sig vad som gör att vissa klarar av det bättre än andra. Det borde bland annat ha att göra med förmågan till impulskontroll, hur stark impulsen är, hur medveten man är vinsten på lång sikt kontra kort sikt, hur stor insikt man har i värdet av att vara långsiktig...
Jag har ett syskon som är något år äldre än mig. Vi båda har lyckats ganska bra både akademiskt och i arbetslivet. Jag har dock betydligt mer sparat, trots att vi varit i arbetslivet ungefär lika länge och har liknande lön. Flera gånger mer. Redan när vi var små fanns det tendenser hos oss som kan förklara varför summorna på våra bankkonton skiljer sig så mycket åt. T ex sparade jag oftast en del av godiset jag fick för att äta resten när jag blev sugen på nytt medan mitt syskon åt allt direkt.
(Ja, jag känner till The Marshmallow test.)