2020-06-05, 15:31
Medlem
Varför sjunker USD just nu mot de flesta valutor, inte minst SEK. När Corona-skräcken härjade som mest stod 1 USD = 10,46 SEK tror jag, nu idag ligger den kring 9,20. En kraftig skillnad på kort tid.....
Alltså, vilka är orsakerna?
Citera
2020-06-05, 15:58
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smarT.Trams
Varför sjunker USD[...]
Jag gissar vilt, men de senaste dagarna har prognoserna för att Trump ska bli återvald för första gången gått ner till strax under 50%. Tidigare låg de på ett lagom tryggt avstånd över 50%.
Citera
2020-06-05, 16:22
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Varför sjunker USD just nu mot de flesta valutor, inte minst SEK. När Corona-skräcken härjade som mest stod 1 USD = 10,46 SEK tror jag, nu idag ligger den kring 9,20. En kraftig skillnad på kort tid.....

Skräp på Feds balansräkning. Nya dollar skapas genom att Fed köper tillgångar. De kan antingen betala marknadsvärdet eller överbetala för dessa tillgångar. När de överbetalar kommer värdet på dollarn sjunka. Som ett företag som emitterar nya aktier för att köpa upp skräpbolag.
Citera
2020-06-05, 17:38
Medlem
Citat:

Dollarn sjunker inte det är kronan som gör det sedan länge tillbaka
Citera
2020-06-05, 17:46
Medlem
Bucketshops avatar
Handlar framförallt om riskaptit. Testa att plotta dollar mot en inverterad graf över S&P så ser du att dom följer varandra väldigt väl. När folk blir oroliga går aktier ner och dollar upp, nu de senaste månaden tycks investerare inte vara lika oroliga längre, aktier går upp och efterfrågan på dollar minskar igen.
Citera
2020-06-05, 17:54
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Handlar framförallt om riskaptit. Testa att plotta dollar mot en inverterad graf över S&P så ser du att dom följer varandra väldigt väl. När folk blir oroliga går aktier ner och dollar upp, nu de senaste månaden tycks investerare inte vara lika oroliga längre, aktier går upp och efterfrågan på dollar minskar igen.

Funkar bara på korta tidsramar. Det senaste decenniet har både dollar och aktier varit starka.
Citera
2020-06-05, 18:05
Medlem
liksom-fbs avatar
SEB har fört ett resonemang om att SEK är undervärderad och det är dags att den "felvärderingen" rättas till.

En sak man kan kolla är om det är som dom menar att SEK stärks. Eller om det är USD som försvagas. Det är ju ganska avgörande för att förstå.

Är det nu SEK som stärks så finns det ett gäng tänkbara förklaringar.
* Exporten stärks.
* Direktinvesteringar utomlands minskar.
* Placerare såväl inhemska som utländska föredrar svenska tillgångar i större utsträckning.
Citera
2020-06-05, 18:06
Medlem
Citat:

Mot SEK stod dollarn högt redan innan Corona drog igång.
Kolla denna graf, SEK-Dollar från 1970 till idag (välj ”all” som tidsintervall):
https://www.poundsterlinglive.com/bank-of-england-spot/historical-spot-exchange-rates/usd/USD-to-SEK

De gånger dollarn har varit så dyr har varit kring år 1985, 2000 och nu i början av 2020. Så tittar man på grafen historiskt är det nedåt den ska såvitt jag kan tolka det. Enligt grafen tycker jag mig se snittet vara ungefär 7:50 kr/dollar historiskt sett. Men vet vad som händer i framtiden?

Att FED har sagt att de skall skapa obegränsat med dollar, och USA:s inrikespolitiska strul har väl bidragit till att sänka värdet på valutan i turbo-takt.

Märks ju om inte annat på KF:n med amerikanska aktier.
Senast redigerad av junktown 2020-06-05 kl. 18:12.
Citera
2020-06-05, 18:12
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Funkar bara på korta tidsramar. Det senaste decenniet har både dollar och aktier varit starka.

Givetvis. På lång sikt är det såklart betydligt fler faktorer som påverkar både aktiekurser och valutor. Men de senaste månadernas uppgång och nedgång av både dollar och aktier har främst drivits av allmän risk-on/risk-off.
Citera
2020-06-05, 18:40
Medlem
Jag tror att inflationsförväntningarna stigit i takt med den massiva finanspolitiska stimulansen.

Enligt ränteparitetsvillkoret her det sänkt vxlkurs.
Citera
2020-06-05, 20:59
Medlem
Glossuss avatar
Alldeles oavsett vad det kan bero på så finns det inget som indikerar på att dollarn stärks i närtid.
Citera
2020-06-05, 21:15
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
0% räntor, risk-off, fiscal stimulus..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto