Citat:
Ursprungligen postat av
dissidentx
...frågan handlade om varför det tas en kreditupplysning, och det görs när man handlar på kredit.
I dag finns fler varianter av kreditupplysning än på "den gamla goda tiden" då allt var "En UC", som kostade företagen en hel del, och som dessutom syntes för alla andra företag som gjorde en "UC".
Svaret är alltså att företaget ansåg att det var mer värt att göra en sådan kreditkontroll på dig, än att missa affären.
Kan ta ett värre exempel på kreditupplysning... Jag hade för massor år sedan fonder på ett Nordea-konto, som jag sedan sålde - men något skit blev kvar. Varje år eller oftare dyker det upp ett fysiskt brev som berättar om värdet på mitt innehav, vilket senast var på en dryg hundring. Alltså hundra kronor.
Det har alltid stört mig, och för ett tag sedan tänkte jag avsluta kontot.
Min enda möjlighet förutom att besöka ett Nordea-kontor var att skapa ett bankkonto hos företaget, vilket inte verkade vara några större problem - Det kunde jag göra på webben.
Trots att jag inte avslutade mitt skapande av kontot (kommer inte ihåg varför) dök det ett tag senare upp ett utdrag på att asen gjort en kreditkontroll på mig... En av de som alla andra kreditbolag kan se, typ min bank där jag har mycket av min ekonomi som lönekonto, bolån, lite sparande, ett ISK... Ingen större hit.