• 3
  • 4
2020-06-05, 11:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har du något förslag på sådant kort utan kostnad?

Jag tycker mig se att alla vill ha någon årsavgift. Gärna ett Visa.

Tror alla utan årsavgift är mastercard tyvärr, om du har revolut så kan jag tipsa om att du får visa där om du beställer ett nytt kort nu, iof debet men ändock.

Själv gillar jag nowo pga automatsparsfunktionen men det brukar talas gott om kompletts kreditkort, är troligen det bästa på marknaden just nu?

Man omfattas säkert även med klarna men det är en sak att ha rätt och en helt annan att få rätt - med kreditkort är det bara att bestrida fakturan..
Citera
2020-06-05, 14:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man omfattas säkert även med klarna men det är en sak att ha rätt och en helt annan att få rätt - med kreditkort är det bara att bestrida fakturan..
Har bestridit faktura via Klarna. Det hela löste sig sedan via företaget så jag betalade sedan med en viss reducering av beloppet.

Inga som helst problem. Klarna pausade betalningen snabbt efter en kort chatt med dom.
Citera
2020-06-05, 15:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Har bestridit faktura via Klarna. Det hela löste sig sedan via företaget så jag betalade sedan med en viss reducering av beloppet.

Inga som helst problem. Klarna pausade betalningen snabbt efter en kort chatt med dom.

Ok, tja jag ogillar klarna då de lagrar och förföljer kunder på webben. Tar man inte bort cookies så popar deras dynga upp trots att jag aldrig registrerat mig hos dem och alltid betalar direkt med kreditkort.

Känns som en nobrainer givet att man dessutom får försäkringar på korten och slipper riskera missa betala faktura som tydligen endast e-postas från ockrarna klarna.. Jepp, jag har mycket bestämda åsikter om skitföretag som inte respekterar folks integritet
Citera
2020-06-06, 09:09
Citat:
Och då slipper man även några dagars räntefri kredit. Vad skulle vitsen med det vara när exempelvis Klarnas kontroll inte syns någonstans?
Ja det skulle väl vara att inte vara skuldsatt i några dagar då, vilket värderas lite olika av olika människor.

Men nu var ju inte det orginalfrågan, frågan handlade om varför det tas en kreditupplysning, och det görs när man handlar på kredit.
Citera
2020-06-10, 22:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
...frågan handlade om varför det tas en kreditupplysning, och det görs när man handlar på kredit.
I dag finns fler varianter av kreditupplysning än på "den gamla goda tiden" då allt var "En UC", som kostade företagen en hel del, och som dessutom syntes för alla andra företag som gjorde en "UC".

Svaret är alltså att företaget ansåg att det var mer värt att göra en sådan kreditkontroll på dig, än att missa affären.

Kan ta ett värre exempel på kreditupplysning... Jag hade för massor år sedan fonder på ett Nordea-konto, som jag sedan sålde - men något skit blev kvar. Varje år eller oftare dyker det upp ett fysiskt brev som berättar om värdet på mitt innehav, vilket senast var på en dryg hundring. Alltså hundra kronor.

Det har alltid stört mig, och för ett tag sedan tänkte jag avsluta kontot.

Min enda möjlighet förutom att besöka ett Nordea-kontor var att skapa ett bankkonto hos företaget, vilket inte verkade vara några större problem - Det kunde jag göra på webben.

Trots att jag inte avslutade mitt skapande av kontot (kommer inte ihåg varför) dök det ett tag senare upp ett utdrag på att asen gjort en kreditkontroll på mig... En av de som alla andra kreditbolag kan se, typ min bank där jag har mycket av min ekonomi som lönekonto, bolån, lite sparande, ett ISK... Ingen större hit.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in