2006-04-14, 17:15
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kip_west
vad händer om man tonar alla ruterna ? böter ?? går det igenom besiktningen ? (fy fan vad jag stavar illa)

eftersom d e olagligt med för mycket tonade främre sidorutor så går den inte genom besiktningen. o kör du så o polisen stoppar dig så blir det ombesiktning minst.
Citera
2006-04-14, 18:05
Medlem
Kip_wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
eftersom d e olagligt med för mycket tonade främre sidorutor så går den inte genom besiktningen. o kör du så o polisen stoppar dig så blir det ombesiktning minst.

okeey .. thax
Citera
2006-04-15, 11:52
Medlem
manganmanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi

fast man har otur om man får böter, jag hade en bmw förut som jag hade tonat ända fram, den blev jag stoppad flera gånger utan att polisen nämde nåt om rutorna, och då var dom rejält mörka, men det är lite kinkigare med sbp men om man inte tonar så mörkt på sidorutorna fram så brukar dom oxå ha överseende
Citera
2006-04-15, 14:53
Medlem
Grouts avatar
3500:- för 5 rutor(bakdörrsrutorna,smårutorna bak och bakrutan) på saab 9-3. Desert smoke bästa och mörkaste filmen. aldrig vart så nöjd, började banan med egentonat men det spårade ur såg förjävligt ut och var tidsödande. Ska aldrig mer göra egen toning! 500:- för svart streamer fram förövrigt.
Citera
2006-04-15, 15:46
Medlem
Kip_wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manganmange
fast man har otur om man får böter, jag hade en bmw förut som jag hade tonat ända fram, den blev jag stoppad flera gånger utan att polisen nämde nåt om rutorna, och då var dom rejält mörka, men det är lite kinkigare med sbp men om man inte tonar så mörkt på sidorutorna fram så brukar dom oxå ha överseende

Gick den igenom besiktningen?
-
Kan man få av solfilm lätt? kan man ta bort det innan man besiktigar och sen sätta dit nytt(det är ju inte jätte dyrt)
Citera
2006-04-15, 17:41
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grout
3500:- för 5 rutor(bakdörrsrutorna,smårutorna bak och bakrutan) på saab 9-3. Desert smoke bästa och mörkaste filmen. aldrig vart så nöjd, började banan med egentonat men det spårade ur såg förjävligt ut och var tidsödande. Ska aldrig mer göra egen toning! 500:- för svart streamer fram förövrigt.

antar du menar desert smoke 05.

Total avvisad solenergi 60,0 %
Total solreflektion 10,6 %
Total solabsorption 68,9 %
Total soltransmission 20,5 %
Reflektion synligt ljus 8,4 %
Transmission synligt ljus 3,7 %
Transmission ultraviolett ljus <1,0 %
U Faktor - Mild vinter 0,98
Dämpkoefficient 0,46

fixade alla mina rutor hos : www.solskyddsfilm.se nu e d omöjligt o se in. Dom var redan tonade i original med ungefär desert 20.
Citera
2006-04-30, 12:42
Medlem
hårigbaks avatar
När man tonar rutorna själv, Måste man ta loss rutan och sätta dit filmen eller

räcker det att bara sätta dit det när rutan sitter i dörren?

Anledningen till att jag frågar är att jag är rädd att det ska bli någon liten glipa i nederkanten..
Citera
2006-04-30, 14:41
Medlem
Ghandis avatar
beroro väl på om det rör sig om en ruta som ska gå o rulla ner eller d e 1 fast ruta o hur snyggta man vill ha resultatet.
Citera
2006-04-30, 14:47
Medlem
osiss avatar
Finns det ingen spray eller nåt som man kan tona med?? Borde ju funka bra tycker jag
Citera
2006-04-30, 15:49
Moderator
MondoBizarros avatar
Ett tips för er som ska tona själv: läste på nåt bilforum om en kille som hade tonat ALLA rutor, men bara med 25% toning vilket gjorde att det såg mer eller mindre original ut.
Han hade samma sommar han gjort det blivit stoppad ett par gånger, men varken polisen eller bilprovningen hade ens kommenterat toningen.
Kan ju vara nåt för er att fundera på!
Citera
2006-04-30, 16:06
Bannlyst
Fyra tusen för en kombi?

Jag har tonat alla mina kombibilar själv och kan säga att det egentligen inte är några problem. Köp två paketer toningsfilm av valfri kulör (en kommer inte att räcka, plus att Du får marginal att klanta Dig...). Det är bra att ha ett garage att vara i, Du vill inte göra detta vid en mack en januarikväll...

Såhär gör Du:
Tvätta rutorna riktigt rena med en blandning av vatten och diskmedel. Skär ut toningsfilmen i lagom stora rektanglar med en marginal på några centimeter åt alla håll. Fyll en blomspruteflaska (finns på IKEA för kaffepengar) med vatten och några droppar diskmedel. Spraya rikligt med vatten på rutan, dra av den genomskinliga filmen från toningsfilmen och applicera den på rutan. Det är inte så himla noga om det kommer skottrakt på bums eftersom diskmedelet i vattnet gör att Du kan justera filmen tills den kommit rätt. Använd den medföljande plastspateln till att föra ut vattnet från filmen. Arbeta från mitten och utåt alla kanter. Använd ett rakblad till att skära rent. Skär inte ända ner i innerlisten utan lämna ett par millimeter till godo. Det kommer inte att synas utifrån. Se till att få ut allt vatten från filmens undersida. Låt torka över natten. Klart.

// Roger P.
Citera
2006-04-30, 16:14
Medlem
palefaces avatar
Tonar man rutorna som man kan veva eller köra ner så kan man dutta på lite genomskinlig nagellack i övra kanten så håller det bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in