Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Från att ha sett poliserna som parias lugnade stämningen ner sig och man omfamnade poliskvinnan istället. Det krävs ingen större hjärna att förstå att hon handlade rätt.
Att stämningen förbyttes råder inget tvivel om. Det är i princip odiskutabelt.
Med facit så blev det rätt här ja, men ack så fel ur andra synvinklar och då specifikt lagstadgade sådana. Hennes aktion verkar gått emot ganska många direktiv som en polis måste följa, så poängen är inte att det gick bra här.
Poängen är att man inte ska ha poliser som kan skapa sig detta personliga utrymme på en kommendering av detta slag, med alla ingredienser som nu finnes i detta.
Som någon skrev i den dolda polis fb-gruppen: Vad hade hänt om en polis tog stöd/parti åt högervridna upptåg, eller annars vilkenmellanmjölkspolitik eller whatever egentligen.
Svensk polis får aldrig ta sådan ställning, oavsett hur mycket polisfråga denna demonstration faktiskt är i grunden.
Detta är inget jag bara påstår, utan detta är som det är.
Jag vidhåller att det var ren skär tur att hon istället inte övermannades och/eller helt sonika trampades ned.
Jag tror tyvärr inte PAN kommer vara nådiga över henne, sett till vad för info jag fått till mig hittills.