• 1
  • 2
2020-06-05, 21:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RainbowGirl
Alltså, jag söker för 50% och skall alltså börja jobba i samband med att sjukersättnigen börjar gälla. Men undrar om man får ha pengar på kontot som t.ex ett sparande eller om man får in mindre mängder cash på kontot upptill sjukersättningen...

Målet är ju att jag skall ut i arbete men har aldrig varit i skick att klara av någon anställning eller studier pga mina diagnoser och problematik. Men har nyligen fått en andra chans i livet där jag också vuxit och mognat. Vill ju så gärna lyckas med att åstdakomma något i mitt liv. Tog en del extra jobbb nu en veva under 2 veckors tid och får väl säga att det kändes bra men ledde till negativa konsekvenser då det tyvärr blev lite för mycket för mig och min kbt terapeut, sochandläggare och personalen på boendet blev mycket oroliga för mig pga mitt beteende där dem ansåg att jag tenderade till mani med att låta mitt driv rusa iväg i sådan fart att jag skulle riskera att krascha om jag fortsatte att ignorer alla varningsklockor som ringt flertal gånger under denna perioden...

Fick tyvärr lägga ner det mesta. Men har kvar ett extra jobb där jag hjälper en kvinna med trädgården och att flyttta in i sitt hus några timmar varannan vecka sommaren ut.

Trist. Men undrar ännu då jag funderar på att ta emot en dagishund eller två. Det blir ju inget extra jobb då jag redan har en hund som ändå skall tas hand om och en till blir ju bara lite extra i plånboken...

Kanske borde ta betalt i kontanter? För att vara på den säkra sidan? Vill ju fixa mina tänder som tog stryk under tiden då jag var hemlös. Fick ju in en del under en längre tid för en 8 år sedan från att ta emot dagishundar och fick aldrig problem med fk. Men det var ju som sagt 8år sedan. Dem kanske har bättre förutsättningar till att se till att ingen får in mer än tillåtet. Var den gränsen nu än går....

Söker du bara 50% så kan du jobba 50%, ja. Och ja, du får ha sparade medel när du har sjukersättning. Det är inte socialbidrag.
Citera
2020-06-07, 22:39
Medlem
Musik.mannens avatar
En kompis morsa är sjukpensionär pga sin dåliga hälsa.
Enligt både FK & AF så kunde hon få jobba 25% extra för att det var bra för henne att få träffa folk utan att det skulle påverka hennes ersättning.
Men jag antar att hon då bara var sjukpensionär på 75%.
Men det gjorde hon för väldigt många år sedan då hennes hälsa var bättre då.

Dom flesta som går på sjukersättning är dock skuldsatta då dom personerna lever på total existensminimum och klarar sig egentligen inte själv rent ekonomiskt utan anhöriga som måste hjälpa dom med extra pengar för att dom ska klara utgifterna.

Det är dock vanligt att dom med sjukersättning oftast tvingas söka Socialbidrag för att dom ska klara ekonomin.
Om du har sjukersättning så är du även berättigad att söka bostadstillägg som ska hjälpa till med hyran och ökade kostnader kring boendet.
Citera
2020-06-08, 00:51
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RainbowGirl
Hejsan!

Jag har i nuläget full aktivitetsersättning och fyller 30 i år och därför i banorna att ansöka om sjukersättning istället. Målet för mig är att komma ut i arbete men att ta det i lagom takt. Då jag har lite lagningar jag behöver göra med mina tänder så har jag skaffat mig lite extra jobb där jag får in 85kr/h och jobbar några få timmar i veckan. Kan detta påverka mitt nuvarande bidrag? Finns där en gräns för hur mycket man får gå plus på kontot innan man blir återbetalningsskyldig? Vet att jag fick in en del pengar via hundvakjjänster och aldrig hade några problem från fk men detta var säkert 8 år sedan...

Någon som har bättre koll?

Tack på förhand!
//Andrea

Det är extremt om inte omöjligt att få sjukpenning idag med den nya lagen. Du måste vara i princip vara gravt handikappad för att få det idag. Det är så hårt de har skruvat åt rätten att få sjukpenning idag. 85kr/timmen är verkligen inte mycket, nästan mer värt att köra på socialbidrag med den timlönen.

Det beror mycket på den stora invandringen vi har haft de senaste 30 åren speciellt de sista tio åren där alla måste ha bidrag och därmed konkurrerar med de som redan har det dåligt ställt med antingen psykiskt eller fysiska besvär. Jag kan inte se det på ett annat vis.
Senast redigerad av Klappasäften 2020-06-08 kl. 00:53.
Citera
2020-06-08, 13:59
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Det är extremt om inte omöjligt att få sjukpenning idag med den nya lagen. Du måste vara i princip vara gravt handikappad för att få det idag. Det är så hårt de har skruvat åt rätten att få sjukpenning idag. 85kr/timmen är verkligen inte mycket, nästan mer värt att köra på socialbidrag med den timlönen.

Det beror mycket på den stora invandringen vi har haft de senaste 30 åren speciellt de sista tio åren där alla måste ha bidrag och därmed konkurrerar med de som redan har det dåligt ställt med antingen psykiskt eller fysiska besvär. Jag kan inte se det på ett annat vis.

Menar du sjukpenning eller sjukersättning?

Ganska stor skillnad mellan dom bägge.
Citera
2020-06-08, 16:18
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Menar du sjukpenning eller sjukersättning?

Ganska stor skillnad mellan dom bägge.

Jag vet faktiskt inte skillnaden, kan du förklara. Jag tror det är sjukpenning jag syftar på.
Citera
2020-06-08, 16:29
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Jag vet faktiskt inte skillnaden, kan du förklara. Jag tror det är sjukpenning jag syftar på.

Men ändå uttalar du dig om "den nya lagen" som jag heller inte vet vad du syftar på så det känns som att du är ute på alldeles för djupt vatten.

Sjukersättning = förtidspension / sjukpension

Jag lär väl då knappast behöva förklara vad då sjukpenning är?
Citera
2020-06-08, 17:28
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Men ändå uttalar du dig om "den nya lagen" som jag heller inte vet vad du syftar på så det känns som att du är ute på alldeles för djupt vatten.

Sjukersättning = förtidspension / sjukpension

Jag lär väl då knappast behöva förklara vad då sjukpenning är?

Jag är snurrig du har givetvis rätt. Jag syftade på sjukersättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in