2020-06-02, 21:21
Medlem
Vladulvens avatar
Varför ser bokstäverna ut så här? (Program för att köra en HP-skrivare)
https://linkpicture.com/q/Konstig-text.png
Om jag kopierar den nedersta textraden, så blir den normal när jag klistrar in den:
HPLIP-3.20.5 version was installed on 02-06-2020.
Vad är fel?
(OS: LInux Mint 19.3)
Citera
2020-06-03, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Varför ser bokstäverna ut så här? (Program för att köra en HP-skrivare)
https://linkpicture.com/q/Konstig-text.png
Om jag kopierar den nedersta textraden, så blir den normal när jag klistrar in den:
Vad är fel?
(OS: LInux Mint 19.3)

Spontant skulle jag säga annan språkfil som används av din HP skrivares programvara. Men sen säger du att du kopierar texten och klistrar in den och då blir texten normal? Vaddå normal? Fonten eller byter språk?
Citera
2020-06-03, 09:47
Medlem
Vladulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Spontant skulle jag säga annan språkfil som används av din HP skrivares programvara. Men sen säger du att du kopierar texten och klistrar in den och då blir texten normal? Vaddå normal? Fonten eller byter språk?

Om du kollar nedersta textraden i bilden https://linkpicture.com/q/Konstig-text.png (som slutar med 02-06-2020), så ser den texten ut så här när jag kopierar den till det här formuläret som jag skriver i nu:
Det är alltså engelska skrivet med grekiska bokstäver.
Jag minns att jag fick samma problem när jag installerade Kdenlive för några år sedan. Det blev grekiska bokstäver, och slutade med att jag tog bort programmet.
Det finns några som haft samma problem med andra program, men de är från 2010 och 2013.
Den här ominstallerade OS:et.
Den andra får jag ingen riktig klarhet i hur han gjorde. Han verkar ha använt programmet compiz, men jag har ingen aning om vilka inställningar man ska göra där. (Man får t.o.m en varning när man startar compiz, att man kan kvadda hela installationen om man gör fel).
Citera
2020-06-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Om du kollar nedersta textraden i bilden https://linkpicture.com/q/Konstig-text.png (som slutar med 02-06-2020), så ser den texten ut så här när jag kopierar den till det här formuläret som jag skriver i nu:
Det är alltså engelska skrivet med grekiska bokstäver.
Jag minns att jag fick samma problem när jag installerade Kdenlive för några år sedan. Det blev grekiska bokstäver, och slutade med att jag tog bort programmet.
Det finns några som haft samma problem med andra program, men de är från 2010 och 2013.
Den här ominstallerade OS:et.
Den andra får jag ingen riktig klarhet i hur han gjorde. Han verkar ha använt programmet compiz, men jag har ingen aning om vilka inställningar man ska göra där. (Man får t.o.m en varning när man startar compiz, att man kan kvadda hela installationen om man gör fel).

Låter som fel språkfil används i programmets gui. Systemtexten stämmer ”ju” enligt TS.

Behöver absolut inte vara OS som orsakar en localization-fel
Citera
2020-06-03, 21:23
Moderator
vhes avatar
Om det faktiskt blir "korrekt" engelsk text vid copypasta så lär det ju inte vara felaktig översättning, utan snarare ett märkligt fenomen att en grekisk font används för icke-grekisk text. Det pratas ju även om det i båda trådar du länkar till på Mint-forumet.

Har aldrig sett något liknande, men jag skulle börja med att avinstallera eventuella fontpaket som innehåller grekiska fonter och se om det blir någon skillnad.
Citera
2020-06-04, 08:59
Medlem
Vladulvens avatar
Programmet var hämtat från HP:s hemsida, men det gick inte att avinstallera, Jag körde Timeshift, och installerade Hplip från programförrådet istället.
Problemet löst - men frågan om de grekiska bokstäverna kvarstår ju. Som jag skrev tidigare så blev det samma sak när jag försökte installera Kdenlive för några år sedan.
Senast redigerad av Vladulven 2020-06-04 kl. 09:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in