• 4
  • 5
2020-06-01, 23:44
Medlem
Detta beror väl till stor del på ens jobb och vilka doser man tar?

För egen del klarar jag inte med dagligt bruk av någon drog. Inte kaffe heller, som för mig nog är den värsta drogen. Är extremt koffeinkänslig och det är nog den enda drogen jag provat som rätt direkt ger mig ett sug efter mer. Efter en kopp kaffe känner jag mig och beter mig som vissa andra på amfetamin...
Citera
2020-06-02, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Nja, koffein funkar ju bara i små mängder ändå. Det vet ju alla att man bara mår dåligt om man dricker för mycket kaffe.
Finns ju en anledning varför kaffe egentligen bara är gott på morgonen, då koffein har ganska lång halveringstid.
Som centralstimulant är den värdelös, förutom ett svagt välbefinnande efter första kopparna.

Jag tror att du tänker för mycket i "dricka kaffe"-termer.

Det går ju att konsumera koffein på andra sätt om man uttrycker det så. (Energidryck, tablett, pulver etc.)

Men visst, jag tror ändå att du har en poäng i grunden, annars hade det nog använts oftare i festliga sammanhang mer i likhet med andra stimulanter.
Citera
2020-06-02, 21:14
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det någon som har erfarenhet av dagligt bruk av droger och heltidstjänst som fungerat ihållande, om det är svårt att hålla ihop och vilka droger som är omöjliga att jobba varje dag och ändå bruka?

Alkohol kan jag tänka mig går att ha en rimlig nivå på varje dag och ändå klara av arbete, opiater likaså även om det farliga där är toleransökningen som kan bli kostsam efter ett tag och dessutom inte få ut samma rus av det som tidigare. Cannabis kanske också fungerar okej i måttliga doser likaså centralstimulantia.

Psykadeliska droger lär vara svårare, egodöd och att interagera med andra människor är hyfsat svårt till exempel.

De flesta droger går att ta varje dag i lagom dos, men det krockar lite om man har tankar på långsiktighet. Risken för att ta för mycket, gå ned sig fullständigt, bli påkommen, göra ett dåligt jobb, pissa grönt, utveckla diverse psykiska besvär, utbrändhet, slitage på organ osv är ju rätt stor, vilket inte direkt är ihållande. Visst finns det vissa som klarat sig från detta under långa perioder, men det är fortfarande en risk.
Citera
2020-06-03, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spongen
Haha, skojar du eller...?

Koffein är en centralstimulant, i likhet med ämnen som kokain, amfetamin mfl.

Faktumet att den är relativt mild (=ofta konsumeras utspätt, i relativt små mängder) och socialt accepterad förändrar inte faktumet att det är en drog, per definition.
Det var ju kokain också en gång i tiden, när man hade det i coca cola bland annat, därav namnet.
Kör du upp koffein i koncentrerad form i näsan så är det fullt jämförbart med andra stimulanter man konsumerar med samma metod.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

"Koffein, även känt som guaranin då det återfinns i guarana, matein då det återfinns i mate, och tein då det återfinns i te, är en besk vit kristallin xantinalkaloid och en psykoaktivt centralstimulerande drog."

Man kan ju tycka att detta är ganska grundläggande kunskap, men samtidigt förstår jag att det finns många där ute av olika agendor som försöker lura i folk just den här uppfattningen.
Så nu skall vi kalla redbull en drog också?
Du hör själv hur dumt det låter.
Citera
2020-06-03, 10:01
Medlem
minilogos avatar
Tramadol går utmärkt att jobba på, bättre än de flesta andra opiater då man kan styra ruset mer och bestämma om man ska vara pigg/trött.
Men generellt är alla opiater jobbvänliga.
Citera
2020-06-03, 10:33
Medlem
KringExs avatar
Vilken drog som fungerar bäst att jobba på är nog högst individuellt. Jag kan t ex absolut inte jobba på cannabis eller amfetamin. Det syns väldigt tydligt att jag är påverkad då. Absolut värst var när jag rökte en gås på lunchen och skulle jobba sen... fyfan. Dagen ville aldrig ta slut och jag var svinseg.
Jag tycker att Buprenorfin eller Lyrica fungerar bäst att jobba på och det syns inte att jag är påverkad då.
Citera
2020-06-03, 21:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det någon som har erfarenhet av dagligt bruk av droger och heltidstjänst som fungerat ihållande, om det är svårt att hålla ihop och vilka droger som är omöjliga att jobba varje dag och ändå bruka?

Alkohol kan jag tänka mig går att ha en rimlig nivå på varje dag och ändå klara av arbete, opiater likaså även om det farliga där är toleransökningen som kan bli kostsam efter ett tag och dessutom inte få ut samma rus av det som tidigare. Cannabis kanske också fungerar okej i måttliga doser likaså centralstimulantia.

Psykadeliska droger lär vara svårare, egodöd och att interagera med andra människor är hyfsat svårt till exempel.

Kaffe (coffein) o Snus (nicotin) är väl de vanligaste drogerna på Svenska arbetsplatser.
Citera
2020-06-04, 00:16
Medlem
JojjeMeduzas avatar
De flesta droger går att bruka om man tar en lagom mängd, sedan beror det ju också på vad man jobbar med. Men opiater och tjack är ju rätt lugna att ta när man är på kneget.
Citera
2020-06-04, 18:09
Medlem
BettyBamBams avatar
Inget i längden, skulle jag säga.

Men om du jobbar "på golvet" så kan absolut tjack göra en arbetsdag roligare. Är du tjänsteman med skrivbord kan du komma undan med benso.

Mina erfarenheter.
Citera
2020-06-04, 23:45
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Kratom är ju en prefekt drog att ta under arbetstid.
Citera
2020-06-15, 02:44
Medlem
Dom flesta om man kan begränsa sig till dom man själv tål och har karaktär att veta gränsen.
Många dricker ju en lättöl på lunchen det är väl ingen berusning men det är ju ändå att bruka en drog
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in