2020-05-31, 14:16
Medlem
Hej,

sålde min bostadsrätt i slutet på 2019 och tänkte först betala skatt på hela vinsten, har Idag bestämt mig att istället skjuta på skatten (uppskov) efter att jag läst en artikel om januariavtalet på omni om slopad uppskovsränta framöver.
När jag talade med skatteverket i ett tidigare skede om uppskovs/skatt fick jag det förklarande följande.
Jag kan enbart söka preliminärt uppskov på denna deklarationen eftersom försäljningen skedde förra året.
Nästa deklaration kan jag ansöka om slutgiltigt uppskov på hela eller delar av beloppet.
Först när det slutgiltiga uppskovet är bestämt skulle eventuell uppskovsränta behöva betalas (2022?).

Min fråga är således, om INTE uppskovsräntan försvinner när kommer jag först behöva betala den räntan?

Mvh,
Förvirrad själ
Citera
2020-06-03, 19:58
Medlem
Isnatts avatar
Jag lyssnade på den här podden idag där dom gick igenom lite. Minns inte om dom berörde det men du kan väl ge det några minuter och lyssna igenom det segmentet:
https://poddtoppen.se/podcast/137757...tenskapsforord
Citera
2020-06-04, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampalo
Hej,

sålde min bostadsrätt i slutet på 2019 och tänkte först betala skatt på hela vinsten, har Idag bestämt mig att istället skjuta på skatten (uppskov) efter att jag läst en artikel om januariavtalet på omni om slopad uppskovsränta framöver.
När jag talade med skatteverket i ett tidigare skede om uppskovs/skatt fick jag det förklarande följande.
Jag kan enbart söka preliminärt uppskov på denna deklarationen eftersom försäljningen skedde förra året.
Nästa deklaration kan jag ansöka om slutgiltigt uppskov på hela eller delar av beloppet.
Först när det slutgiltiga uppskovet är bestämt skulle eventuell uppskovsränta behöva betalas (2022?).

Min fråga är således, om INTE uppskovsräntan försvinner när kommer jag först behöva betala den räntan?

Mvh,
Förvirrad själ

Du betalar skatt på uppskovsbeloppet oavsett om du har ett slutligt eller preliminärt uppskov. Förstår dock inte fixeringen vid uppskovet. Det handlar ju inte om jättemycket pengar. 0,5 % i skatt på uppskovet är väl helt ok med tanke på vad syftet är. Men men, hoppas du fick svar på din fråga.
Citera
2020-06-04, 09:40
Medlem
Citat:
Hej,

Mvh,
Förvirrad själ
När köpte du ersättningsbostaden?
Citera
2020-06-04, 11:35
Medlem
Citat:
Hej,

Mvh,
Förvirrad själ

Angående tidpunkten så blir får du betala skatt på schablonintäkten vid deklarationen 2021.
Citera
2020-06-04, 11:54
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Du betalar skatt på uppskovsbeloppet oavsett om du har ett slutligt eller preliminärt uppskov. Förstår dock inte fixeringen vid uppskovet. Det handlar ju inte om jättemycket pengar. 0,5 % i skatt på uppskovet är väl helt ok med tanke på vad syftet är. Men men, hoppas du fick svar på din fråga.
Du behöver sätta dig in i vad uppskovsbelopp betyder. Många människor har missförstått vad 0.5% skatt på uppskovsbeloppet betyder.
Citera
2020-06-04, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du behöver sätta dig in i vad uppskovsbelopp betyder. Många människor har missförstått vad 0.5% skatt på uppskovsbeloppet betyder.

Vad behöver jag sätta mig in i menar du? Var något av det jag skrev fel?
Citera
2020-06-04, 12:17
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Vad behöver jag sätta mig in i menar du? Var något av det jag skrev fel?

Uppskov är en dålig affär för den skattskyldige.

Vi antar att vinsten är 1 miljon, skatten skulle bli 220 000:-
Uppskovsbeloppet är 1 miljon, du betalar 0.5% i skatt per år på detta.
Vad kostar det att låna 220 000:- i avdragsgill ränta och betala skatten?
Skatten 0.5% på uppskovsbeloppet är inte avdragsgill, den tas upp som en schablonintäckt under inkomstslaget kapital.
Senast redigerad av trottwell 2020-06-04 kl. 12:20.
Citera
2020-06-04, 12:25
Medlem
Citat:

Vad kostar det att låna 220 000:- i avdragsgill ränta?
Skatten 0.5% på uppskovsbeloppet är inte avdragsgill, den tas upp som en schablonintäckt under inkomstslaget kapital.

Fortfarande var inget av det jag skrev fel. Men absolut, vi kan blanda in fler faktorer i ditt exempel. Ponera att TS inte får låna 200 000 kr. Då ser uppskovet ganska billigt ut. Vi kan istället ponera att TS får låna 200 000 kr men att TS redan har ett stort underskott av kapital och reducerar sin skatt ned till att bara den allmänna pensionsavgiften + begravningsavgiften består. Då skulle TS inte ha så mycket glädje av den extra ränteutgiften.
Citera
2020-06-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
När köpte du ersättningsbostaden?

Ersättningsbostaden är inte inhandlad, kommer köpas innan året är slut.
Citera
2020-06-05, 09:30
Medlem
Eeries avatar
Citat:

Vad kostar det att låna 220 000:- i avdragsgill ränta och betala skatten?

Göm inte att eventuellt uppskov är avdragsgillt mot en framtida eventuell förlust. Har man sitääet betalat av hela uppskovet och sedan gör förlust så kan man inte dra av hela förlusten vilket man kan göra mot tidigare uppskov.

Det är helt klart värt att beakta på en osäker bostadsmarknad. Uppskovet kan man betala av några år senare om man ser att ens bostad har fått en bra fallhöjd mot anskaffningsvärdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in