Citat:
Ursprungligen postat av
TupolevTu-144
Du har nog rätt, det är bara det att jag aldrig gjort någon långtur själv.
Vi har alltid haft motorbåt i familjen när jag växte upp. Som vuxen har jag dock bara själv haft öppna och små hardtop båtar i sjövatten.
Men man kanske skulle testa något nytt. Segelbåt vore lite häftigt. Det är bara att vi har ingen erfarenhet av det i släkten. Tänker att det är svårt, och att man inte "får" hålla på med det om man inte är född in i den miljön. Att man ska bli vid sin läst så att säga.
Tittade lite på blocket dock, såg en Ohlsson 22 för nästan inga pengar alls(10-20k SEK). Man blir fan sugen. Vet du något om detta? Bra nybörjarbåt? Kan en sådan klara resan till Åland?
Ohlsson 22 är bra nybörjarbåtar. Jag tycker dock dom är lite små för pengarna, samt att jag inte gillar inredningen. Men bra båtar. 7meter båtarna är väl vad jag skulle föreslå som minsta båt, dvs Ohlsson 22 och Magnifik Midget. Min favorit i "nästan gratis"-prisklassen, är IF. IFn har långköl, seglar bra, finns många båtar, SM-status, samt lite längre. Seglat IF till åland, och familjemedlemmar som gjort det också många gånger innan GPS tiden. Största priset med segelbåtar är ju förvaringen, vinter och sommarplats, vilket man bör ha kollat runt efter i förväg. En annan populär båt är ju Maxi-båtarna, dock inget jag gillar personligen. För mycket bobåt för mig. Edit: Om man kollar på första båt så är storleken 7-8meter perfekt. Det är ganska lätthanterlig storlek men fortfarande seglar bra i vågor.
En ohlsson 22 klarar definitivt åland, men det kräver ju lite förberedelse och förutsättningar. Men det gäller ju alla båtar. Man vill ju ha kontrollerat självlänsar, rigg, tätat eventuella läckor, antagligen äga en gps, backuplösning, informerat anhörig om färdväg, osv. Men allt det är ju bara gott sjömanskap, och det gäller ju oavsett båtval.
Det som kan vara svårt med att börja segla är om man inte har någon att segla med. Men det är ju inte svårt att lära sig själva seglingen. Finns dels bra böcker om att lära sig grunderna om segelsättning, och praktisk övning är väldigt bra sätt att lära sig. Segla ensam kan dock vara knepigt som nybörjare, framför allt om något händer och vid anläggning. Men det är sånt man lär sig av övning. Det är helt plötsligt inte lika lätt när man ska hitta en bra plats i en naturhamn, lägga ankare, sköta utombordare, styra, hoppa i land, samtidigt. Men allt går ju.
Edit2: Om du vill lära dig segla eller bara testa på så finns det ett gäng facebook grupper som man kan fråga folk om plats, tex "gastbanken".