2020-06-07, 14:35
Medlem
Krockkuddar löses ut Vid frontalkrock i 20-30 km/h. Ett vanligt knep är ju att brottslingar backar in i efterföljande polisbil för att lösa ut dess krockkudde.

Notera också att det inte är farten i sig, utan det är retardationen som löser ut (minskning av hastighet/omvänd acceleration alltså). Detta borde innebära att kudden kan lösas ut trots att bilen inte når ett fullt stopp. Moderna bilar kan ha sensorer för passagerarvikt, om bälte är inkopplat mm.
Citera
2020-06-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storetjockefar
Inte alls. Utbildningen och hur den sett ut är grundläggande för hur man i framtiden blir som bilförare.
Således inte irrelevant.

OK, presentera gärna någon undersökning eller liknande för detta ditt påstående då, att det finns ett samband mellan träning/uppkörning och framtida färdighet!

Jag vidhåller att att egen träning efter KKprov blir avgörande, och att de som t.ex. klarade provet väl kan bli riktigt usla förare, och tvärt om, och allt däremellan....
Citera
2020-06-07, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Måste inte alla köra halkbana?

Jo du har rätt. Det är obligatoriskt. Frågan är egentligen ointressant, håller med, i detta fall med tanke på hastigheten.
Där hjälper nog inte ens en månad på halkbana.
Citera
2020-06-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
OK, presentera gärna någon undersökning eller liknande för detta ditt påstående då, att det finns ett samband mellan träning/uppkörning och framtida färdighet!

Jag vidhåller att att egen träning efter KKprov blir avgörande, och att de som t.ex. klarade provet väl kan bli riktigt usla förare, och tvärt om, och allt däremellan....

Genomgår man en bra förarutbildning som följer Trafikverkets normer så ökar möjligheterna till att man blir en bra och säker bilförare. Självklart utvecklas man genom åren ju mer man kör men en bra utbildning med teori och många timmar övningskörning lägger grunden för det.

Se här:
https://youtu.be/psFbNbvepqE
Citera
2020-06-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Du är verkligen inte skarpaste kniven i lådan.
Testa att köra fort på en rak väg väg med en hand på ratten.
Sedan gör du samma sak på en kurvig väg.

Hon växlar säkert grepp, men att köra med en hand på rattekern med fem passagerare, varav några obältade, kl. 3 på väg till Max visar på dåligt omdöme. Dåligt omdöme i 150 km/h är dödligt.

Jag hoppas att hon överlever och blir återställd och kan visa andra unga hur det kan gå.
Citera
2020-06-07, 14:53
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det enda jag kan tycka, är att vi inte har en aning om det är hennes standardgrepp vid bilkörning, de flesta byter fattning då och då, t.ex. på rak väg och inget hinder, då kan man nog lite till mans avlasta armarna, eller hur?

Hur hon hållit vid olyckstillfället, har vi ingen aning om, och bör sluta hänvisa till filmsnutten, kan jag tycka.

Vi har ingen aning om men passageraren bredvid vet nog hur hon höll ratten.
Citera
2020-06-07, 14:59
Medlem
Citat:
Genomgår man en bra förarutbildning som följer Trafikverkets normer så ökar möjligheterna till att man blir en bra och säker bilförare. Självklart utvecklas man genom åren ju mer man kör men en bra utbildning med teori och många timmar övningskörning lägger grunden för det.

Se här:

Men snälla, komma dragandes med en samhällsinfo-snutt från TSV, vars uppgift självklart är att påverka nya bilförare att bli bättre och noggrannare, har väl inget som helst med utfallet att göra?

Nä, det finns såklart ingen regel, bilförare fördelar sig antagligen enligt normalfördelning i skalan säkra/farliga, dock utan någon större koppling de förhållandevis låga kraven på KK. En del stannar i utvecklingen efter kortet, andra försöker lära sig mer, det finns ingen klar kausalitet, förstår de flesta....
Citera
2020-06-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vi har ingen aning om men passageraren bredvid vet nog hur hon höll ratten.

Kanske, men inte självklart, skulle inte tro att en 14 årig tjej med 4 killar i baksätet tänker speciellt på det....
Citera
2020-06-07, 15:41
Medlem
Citat:

Se här:

Detta med förarutbildning tror jag är helt orelevant, utan det ligger mera hur man är som person. Är du ute efter kickar och gillar fart ja då har man mera tyngd på gasfoten. Sen har vi de som är fullt medvetna om vad som kan hända om man kör för fort.... Ungdomar har ju en tendens att tro att dom är odödliga. Kommer alltid tyvärr finnas de som kör alldeles för fort. Man har inte tänket helt enkelt. Denna typ av olycka kommer dessvärre inte vara den sista, men hoppas att många fått sig en tankeställare!!! Och kör med förstånd. Snacka om att jag kommer pränta in i skallen på mina söner, om faran med att köra för fort och för bövelen använd alltid bälte, det räddar liv!

Denna olycka är så oerhört tragisk, lider med de anhöriga som ej kommer att få träffa sina älskade barn igen. För övrigt ni som spyr galla över föraren, ingen är perfekt alla gör vi fel, och det är av dem vi lär oss av. Hon är inte mer än människa.... Det tragiska är att det kostade 4 ungdomars liv.....
För övrigt hoppas jag att föraren klarar upp det här och får all tänkbar hjälp i framtiden. Här kan man prata om ärrad för livet.
Citera
2020-06-07, 15:44
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmasittarna
1) Det sket sig totalt åt helvete helt enkelt.
2) Någon som vet mer kring hur det går för den 19 åriga kvinna som orsakade denna krasch?
3) Har idioten vaknat upp än?
4) Hur kommer hon att dömas/straffas för detta?
5) Vad ligger graden av straff för vårdslöshet i trafik här?
1) Ett oerhört observant konstaterande av dig!
2) Det är okänt p.g.a. patientsekretess inom vården!
3) Eftersom du skriver här så tycks det som att du har vaknat upp!
4) Efter den slutsats som råder i domstolen när samtliga berörda parametrar har vägts in i fallet!
5) Något här existerar inte, då skalan för straffmätning är oerhört bred och att spekulera i det är knappast av vikt innan samtliga fakta i fallet är kända!
Citera
2020-06-07, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmasittarna
Det sket sig totalt åt helvete helt enkelt.

Någon som vet mer kring hur det går för den 19 åriga kvinna som orsakade denna krasch?
Har idioten vaknat upp än?

Hur kommer hon att dömas/straffas för detta? Vad ligger graden av straff för vå,rdslöshet i trafik här?
Mot bakgrund av studier av andra skitutredningar om svåra/dödliga olyckor så skulle jag tippa på att det blir noll eller ringa straff. Åklagaren bangar ur, redan vid startsnöret - OM haon över huvud taget tittar på FU.n.
Således är det tämligen ofarligt, att genom grov oaktsamhet eller vårdslöshet förorsaka andras död, ute på svenska vägar.
Citera
2020-06-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mot bakgrund av studier av andra skitutredningar om svåra/dödliga olyckor så skulle jag tippa på att det blir noll eller ringa straff. Åklagaren bangar ur, redan vid startsnöret - OM haon över huvud taget tittar på FU.n.
Således är det tämligen ofarligt, att genom grov oaktsamhet eller vårdslöshet förorsaka andras död, ute på svenska vägar.

Först ska ju L vakna upp och överleva....det är väl inte klart, eller? Om/när det blir rättegång, finns väl ganska starka indicier/ t.o.m. bevis för grav hastighetsöverträdelse i detta fall, vilket borde leda till grov vårdslöshet, vilket i sin tur leder till vållande till andras död.

Jag har lite svårt att se att en domstol ska missa detta, om det nu blir en rättegång....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in