• 1
  • 2
2020-05-31, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TCSL
Fast oljan skall ju sugas in i eken, det torkar inte. Nu är det bara klibbigt och tror det blir ränder om jag skulle göra det.
Det kan väl inte suga mer än att det mättas, tänk att du smörjer in dig själv? Det står väl på oljan och/eller bordet, bruksanvisningen/skötselråd, hur du ska olja in den? Olika trä suger säkert åt sig olika mycket.

Jag köpte en hylla som skulle/kunde oljas in och då stod det att man kunde stryka på flera lager, låta det torka lite (minns inte tiden) mellan omgångarna så länge det sög åt sig och sedan torka av överskottet med en ren luddfri trasa. Slutligen låta det torka någon viss tid innan användning.

Olja löser olja, så det var säkert ett bra tips på hur du ska göra nu!
Citera
2020-05-31, 09:49
Medlem
En trasa och sätt igång att torka, been there done that.
Citera
2020-05-31, 12:03
Medlem
Värmepistol. Smält oljan som torkat och torka av.
Citera
2020-05-31, 13:45
Medlem
Jag tog ett väldigt fint sandpapper och slipade försiktigt för hand och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Tack för era tips!
Citera
2020-05-31, 21:09
Medlem
Jag skulle tagit en sickel och dragit av överskottet.
Citera
2020-06-01, 19:45
Medlem
Koka upp en kastrull vatten och häll över bordet så ska du se oljan löser upp sig. Sedan är det bara torka av med en trasa.
Citera
2020-06-01, 19:48
Medlem
AwakeAsFucks avatar
Citat:
Jag slipade och höll på som fan med ett ekbord jag har idag.
RNär jag va färdig så oljade jag in det, jag blev tvärnöjd med resultatet, jag blev så nöjd att jag vill ta en strykning till, men det skulle jag nog inte gjort för det verkar som att trät blivit mättat och suger inte in mera och är nu klibbigt istället.
Det var trots allt 8 timmar sen jag gjorde den sista strykningen och tycker att eken borde sugit upp det vi det här laget.
Det va en dyr olja, någon kinesisk träolja för 800 kr litern, den va så tjock så jag spädde ut den med thinner, men jag tror jag hade för lite thinner i för den kändes lite väl tjock, men som sagt så blev det snitsnyggt efter första strykningen.

Vad kan jag göra nu? Kommer det suga in oljan så småningom eller behöver jag slipa om bordet? Eller finns det något annat trix jag kan göra?

Släng upp en naken och tjock finska på bordet och dra fram och tillbaks. Vänd och upprepa. Sedan torkar du bordet med en trasa och knullar skiten ur den oljiga finskan 💪😎
Citera
2020-06-01, 19:52
Medlem
Citat:
Jag slipade och höll på som fan med ett ekbord jag har idag.
RNär jag va färdig så oljade jag in det, jag blev tvärnöjd med resultatet, jag blev så nöjd att jag vill ta en strykning till, men det skulle jag nog inte gjort för det verkar som att trät blivit mättat och suger inte in mera och är nu klibbigt istället.
Det var trots allt 8 timmar sen jag gjorde den sista strykningen och tycker att eken borde sugit upp det vi det här laget.
Det va en dyr olja, någon kinesisk träolja för 800 kr litern, den va så tjock så jag spädde ut den med thinner, men jag tror jag hade för lite thinner i för den kändes lite väl tjock, men som sagt så blev det snitsnyggt efter första strykningen.

Vad kan jag göra nu? Kommer det suga in oljan så småningom eller behöver jag slipa om bordet? Eller finns det något annat trix jag kan göra?
Jag skulle använda trassel.Det skulle jag även lagt på det med . Gjort det på flera ekskivor i mitt liv som snickare.
Citera
2020-06-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Släng upp en naken och tjock finska på bordet och dra fram och tillbaks. Vänd och upprepa. Sedan torkar du bordet med en trasa och knullar skiten ur den oljiga finskan 💪😎

Varför just en finska?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in