Citat:
Ursprungligen postat av
markus9001
Emellanåt så har jag roat mig med att läsa fuppar om intressant brottsfall. Vet inte det är bara varit dålig tur eller om det skett en förändring, men det känns som ingen tingsrätt längre vill skicka fuppar via epost utan insisterar på att skriva ut den på döda träd och skicka via gammaldags postförsändelse. Både irriterande och kostsamt och de verkar ha all rätt att vägra skicka via epost.
Några tips hur man kunde få tillgång till fuppar i elektroniskt format?
Borde man skaffa sig en epostdomän som ger sken av att tillhöra gammelmedia?
Bra trådstart, dessvärre vill jag påstå att det du efterfrågar inte är möjligt.
Det rör sig om aktivister inom domstolar som inte vill att fupar ska lämnas ut. Varje domstol är sin egen myndighet och kan (dessvärre) fatta precis sådana beslut och komma undan med det.
Det är uppenbart att det skulle minska kostnader, och vara bättre för miljön om fup skickas elektroniskt. Dessutom går fup att läsa på plats. Men dessa aktivister vet att krav på att skicka fysiskt är ett effektivt hinder för såna som dig (och mig).
Vissa domstolar skickar alltid fup, de större domstolarna gör det nästan uteslutande, medan några av de mindre har aktivister som har möjlighet att förhundra det.
Det du kan göra är att skaffa utgivningsbevis, eller be någon journalist begära ut fup elektroniskt.
Alternativt kan du försöka påverka dina politiker och upplysa om hur skevt det är och få till en praxis som gäller att samtliga domstolar ska lämna ut offentliga handlingar elektroniskt.