2020-05-30, 15:41
Medlem
Emellanåt så har jag roat mig med att läsa fuppar om intressant brottsfall. Vet inte det är bara varit dålig tur eller om det skett en förändring, men det känns som ingen tingsrätt längre vill skicka fuppar via epost utan insisterar på att skriva ut den på döda träd och skicka via gammaldags postförsändelse. Både irriterande och kostsamt och de verkar ha all rätt att vägra skicka via epost.

Några tips hur man kunde få tillgång till fuppar i elektroniskt format?
Borde man skaffa sig en epostdomän som ger sken av att tillhöra gammelmedia?
Citera
2020-05-30, 15:50
Bannlyst
Skriv att du begär utskrift i form av e-post hur svårt är det
Citera
2020-05-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Skriv att du begär utskrift i form av e-post hur svårt är det

Kan du överhuvudtaget läsa?
Citera
2020-05-30, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av markus9001
Kan du överhuvudtaget läsa?
Kan du? Begär ut skiten bara. Dom kan inte neka dig, jävla kärring vad är du rädd för
Citera
2020-05-30, 16:53
Medlem
"Dock finns det ingen skyldighet enligt lag för myndigheten att maila ut digitala kopior. Det finns å andra sidan heller inget hinder mot att göra så, men en myndighet väljer själv, med hjälp av interna riktlinjer om de mailar ut digitala kopior. Det vanligaste är att man får utskrivna kopior på posten. Dessa ska dock behandlas skyndsamt som sagt.

Det finns alltså ingen laglig skyldighet för myndigheten att lämna ut kopior av handlingar via mail. De får dock välja att göra detta då inga restriktioner finns mot det i TF, jämför 2 kap. 16 § TF. En anledning till att de inte vill lämna ut på mail kan vara att det anses göra det mer tillgängligt för spridning."

Källa
Citera
2020-05-30, 20:11
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Kan du? Begär ut skiten bara. Dom kan inte neka dig, jävla kärring vad är du rädd för

Du kan uppenbart inte läsa. OP skriver i sitt inlägg att de verkar ha rätt att inte ge ut det via epost. Så att du ändå säger emot tyder på viss svårighet i Svenska språket. (För övrigt stämmer det att TR kan vägra).
Citera
2020-05-30, 21:36
Medlem
Citat:
Emellanåt så har jag roat mig med att läsa fuppar om intressant brottsfall. Vet inte det är bara varit dålig tur eller om det skett en förändring, men det känns som ingen tingsrätt längre vill skicka fuppar via epost utan insisterar på att skriva ut den på döda träd och skicka via gammaldags postförsändelse. Både irriterande och kostsamt och de verkar ha all rätt att vägra skicka via epost.

Några tips hur man kunde få tillgång till fuppar i elektroniskt format?
Borde man skaffa sig en epostdomän som ger sken av att tillhöra gammelmedia?

Bra trådstart, dessvärre vill jag påstå att det du efterfrågar inte är möjligt.

Det rör sig om aktivister inom domstolar som inte vill att fupar ska lämnas ut. Varje domstol är sin egen myndighet och kan (dessvärre) fatta precis sådana beslut och komma undan med det.

Det är uppenbart att det skulle minska kostnader, och vara bättre för miljön om fup skickas elektroniskt. Dessutom går fup att läsa på plats. Men dessa aktivister vet att krav på att skicka fysiskt är ett effektivt hinder för såna som dig (och mig).

Vissa domstolar skickar alltid fup, de större domstolarna gör det nästan uteslutande, medan några av de mindre har aktivister som har möjlighet att förhundra det.

Det du kan göra är att skaffa utgivningsbevis, eller be någon journalist begära ut fup elektroniskt.

Alternativt kan du försöka påverka dina politiker och upplysa om hur skevt det är och få till en praxis som gäller att samtliga domstolar ska lämna ut offentliga handlingar elektroniskt.
Citera
2020-05-30, 23:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Bra trådstart, dessvärre vill jag påstå att det du efterfrågar inte är möjligt.

Det rör sig om aktivister inom domstolar som inte vill att fupar ska lämnas ut. Varje domstol är sin egen myndighet och kan (dessvärre) fatta precis sådana beslut och komma undan med det.

Det är uppenbart att det skulle minska kostnader, och vara bättre för miljön om fup skickas elektroniskt. Dessutom går fup att läsa på plats. Men dessa aktivister vet att krav på att skicka fysiskt är ett effektivt hinder för såna som dig (och mig).

Vissa domstolar skickar alltid fup, de större domstolarna gör det nästan uteslutande, medan några av de mindre har aktivister som har möjlighet att förhundra det.

Det du kan göra är att skaffa utgivningsbevis, eller be någon journalist begära ut fup elektroniskt.

Alternativt kan du försöka påverka dina politiker och upplysa om hur skevt det är och få till en praxis som gäller att samtliga domstolar ska lämna ut offentliga handlingar elektroniskt.

Jag håller med. Man kan vara ännu mer kategorisk också. Domstolarna bryter mot lagen och obstruerar medvetet offentlighetsprincipen. Att de kommer undan med det beror på kåranda inom rättsväsendet.

Den här tråden utvecklar ämnet: (FB) Får inte ut FUP via mejl, kan det stämma?
Citera
2020-05-31, 10:10
Medlem
Tack för länken.

Någon som vet om det prövats att en myndighet tillhandahåller samma offentliga handling gratis (dvs. elektroniskt) till en mottagare medans den tar en avgift (dvs. trycker ut en papperskopia) från en annan mottagare?
Citera
2020-05-31, 18:54
Medlem
Citat:
Tack för länken.

Någon som vet om det prövats att en myndighet tillhandahåller samma offentliga handling gratis (dvs. elektroniskt) till en mottagare medans den tar en avgift (dvs. trycker ut en papperskopia) från en annan mottagare?

Det har prövats flera gånger om myndigheter har en skyldighet att ge ut information elektroniskt och svaret är nej.
För många myndigheter finns det dessutom specifika regler som reglerar när de får ge ut elektroniskt och inte.

Det är en fråga som prövats flertalet gånger, både av JK, JO och RÅ och HFD.
Kort sagt kan man säga att HusvagnSvenssons tolkning av lagen inte delas av rättsväsendet eller lagstiftarna.
Citera
2020-05-31, 20:11
Medlem
Visst, men jag undrar om någon verkligen drivit ett case där de påvisat att medborgare A fick en allmän handling gratis, men medborgare B fick betala för exakt samma handling. Och drivit frågan om att detta förfarande kränker den grundläggande principen om likhet inför lagen.
Citera
2020-05-31, 20:38
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Visst, men jag undrar om någon verkligen drivit ett case där de påvisat att medborgare A fick en allmän handling gratis, men medborgare B fick betala för exakt samma handling. Och drivit frågan om att detta förfarande kränker den grundläggande principen om likhet inför lagen.

Hur menar du att det skulle bryta mot likhetsprincipen att man behandlar tillhandahållandet av olika typer av handlingar olika?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in