Citat:
Ursprungligen postat av
CDONkod
Lyssnade på skiten. Erik verkar vara ett avskum. Vad vill du diskutera? Om det han gör är moraliskt förkastligt? Egentligen ja men han saknar uppenbarligen moral. Jag kan inte kalla en hund äcklig för att den skiter på gräset. Jag kan inte heller kalla Erik äcklig för att han suger pengar ur svenska speltorskar och delar ut till negrer i Afrika istället för att hjälpa svenska barn. Jag väntar mig helt enkelt inte bättre. Frågan är därmed felställd.
Vill väl diskutera allt som har med detta att göra. Vad folk tycker kring moralen i historien, varför folk tycker som de gör. Sverige har en medelklass som är på dekis bigtime, och ska vi då ha höjda skatter mot medelklassen för att göra medelklassen ytterligare svagare för att finansiera verksamheter som dessa osv. Tror jag satte frågan rätt, då jag satte tråden i ett filosofiforum. Fritt forum så att säga, filosofera kring tankar och åsikter kring detta. Mina har ni ju hört så det är väl mest era åsikter jag "vill diskutera".
Och även såklart varför afrikanska länders befolkningar är så behjärtansvärt mycket värdare än svenska befolkningen i Eriks ögon, så att man tar pengar från en befolkning och stöttar en annan. Något som verkar vara genomgående i andra svenskars ögon, typ i hela samhället och även här i tråden.
Personligen kan jag tänka mig att människor helt enkelt har för låg IQ för att förstå att man exproprierar svensk medelklass. Det är något diffust med en grupp människor, typ svensk medelklass, ungefär som luftutsläpp, luften är stor och diffus och då är det mer okej att orsaka dessa skador, för det drabbar ju alla generellt och ingen specifikt, medan om jag hjälper just specifikt en skola så har jag allokerat resurser från en generell grupp till en specifik grupp, en grupp som syns och känns här och nu, så kan jag känna mig god. Det är väl så jag tror han resonerar.
Men en alternativ teori eller kombinationsteori är ju även att han tänker att, här har folk spelat med sin fria vilja, och det får de ta ansvar för (trots att samhället sedan pröjsar 14miljarder årligen som tas från barnfamiljer=skit i dem), och då kan jag göra vad jag vill med dessa pengar.
I sammanhanget tror jag också att propagandan på TV och i skolan spelar roll, att afrikaner är fattiga och måste få hjälp, på TV går massa tiominutersklipp på reklampauserna om fattiga afrikaner som behöver din hjälp och ditt stöd idag, medan i Sverige mår alla bra och ingen behöver något extra i alla fall inte från "din ficka", dvs ren propaganda, och att personen så klart har för litet IQ för att förstå att man blir påverkad av sagd propaganda.
Erik är i sig en liten spelare, men detta tankesätt genomsyrar nästan ALLT i Sverige idag. Banker resonerar exakt på samma sätt. Man kan ockra vanliga människor, sedan delar man ut pengarna som bonusar. Svenska politiker har samma tankesätt, ockrar vanliga människor och tilldelar sig själva enorma löner. Ägare, chefer och politiker säljer ut svenska företag för att tjäna pengar under bordet, det drabbar ingen fattig, bara svenska folket. Börsen såldes ut och nu sitter programmerade algoritmer och HFTradar iväg svenska sparares aktiekapital snabbare än du hinner blinka, en liten bit åt gången. Man kan nästan filosofera kring om det var så för 2000 år sedan också då Jesus sade att en chansen att en rik kommer till himmelen är lika stora som en kamel att komma igenom ett nålsöga, med analogin att det är väldigt svårt att bli rik på hederligt sätt, dvs att i princip alla som blivit tilldelade pengar blivit förmögna på andra människors olycka och död och att egentligen det inte är något nytt under solen.
https://www.youtube.com/watch?v=LzfEflnfD-A&t=7m15s
Här kan man lyssna på vad han säger specifikt, att det han i princip är bäst på är att omfördela pengar (till Afrika).
Medan att han även säger att han suger på att skapa ett företag som är bra för världen (hans egna ord).