2020-05-27, 18:36
Medlem
Regelverket säger att man ska få sin operation inom 3 månader och mottagningen säger att det inte gäller under corona-pandemin. Får dom verkligen bryta mot reglerna? Borde dom inte erbjuda operationen någon annan stans om dom inte hinner med?
Citera
2020-05-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Regelverket säger att man ska få sin operation inom 3 månader och mottagningen säger att det inte gäller under corona-pandemin. Får dom verkligen bryta mot reglerna? Borde dom inte erbjuda operationen någon annan stans om dom inte hinner med?

Vad tycker du dom borde göra då. Det låter på dig som att dom gav dig meddelandet för att det var roligt, eller att du tyckte att du var viktigare än alla andra som köar för operation. Vilken tur att dom inte lyssnar på egoister som försöker tränga sig före i kön. Corona gör att det är förenligt med dödsrisk. Det borde du förstått. Nu vet du.
Citera
2020-05-27, 19:25
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:

Om jag inte minns fel så säger regelverket inte ovan. Själv fick jag gå o vänta ca 1,5 år på knäoperation.

Har för mig att "vård" i praktiken betyder att man får träffa läkare (inom tre månader enligt vårdgarantin). De var noga även mitt fall att jag fick träffa läkare inom tre månader.
Citera
2020-05-27, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Om jag inte minns fel så säger regelverket inte ovan. Själv fick jag gå o vänta ca 1,5 år på knäoperation.

Har för mig att "vård" i praktiken betyder att man får träffa läkare (inom tre månader enligt vårdgarantin). De var noga även mitt fall att jag fick träffa läkare inom tre månader.

Det låter rimligt. Det går inte att trava patienter på varandra på operationsborden, fast en del tycks önska det.
Citera
2020-05-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007

Dom sade att jag skulle opereras inom 3 månader. Detta var i början av mars.
Citera
2020-05-27, 21:01
Medlem
Respektive region har sina egna regler så du får söka på din egen region. Men generellt så kan man säga att vårdgarantin är satt ur spel under pågående epidemi.

Utdrag från 1177 gällande Stockholm.

Just nu prioriteras vården så att de kan ta hand om personer som eventuellt insjuknar i covid-19. Det innebär bland annat att operationer tillfälligt kan komma att ställas in och att vissa screeningar som mammografi inte genomförs. Vårdgarantikansliet kommer därför inte att handlägga ärenden där du som patient bedöms kunna avvakta med vård. Du är fortfarande välkommen att höra av dig till Vårdgarantikansliet och du kan också när du vill, välja att skicka din remiss till en annan vårdgivare.

Så snowflakes får fortfarande överklaga om dom känner sig mer berättigade i kö systemet än t. ex dom som väntar på canceroperationer. Men sen om dom kommer någon vart med sitt gnäll tror jag knappast.
Citera
2020-05-28, 22:49
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Vilket skulle det andra stället vara då, som de borde erbjuda operationen på, såhär i coronapandemin?

Citat:
Dom sade att jag skulle opereras inom 3 månader. Detta var i början av mars.
Det har ju ändrats lite inom vården sedan början av mars...
Citera
2020-05-30, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Vilket skulle det andra stället vara då, som de borde erbjuda operationen på, såhär i coronapandemin?

Det har ju ändrats lite inom vården sedan början av mars...

Det är oacceptabelt att människor ska behöva riskera ett försämrat tillstånd pga en pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in