2020-05-27, 01:52
Medlem
Hej!

Vill inleda med att poängtera att jag är ganska okunnig kring ämnet, så ber om överseende med det!

Datorn har en i7-9700k och ett Nvidia 2070 grafikkort. De RAM-minne jag har nu är 16 GB 2666 mhz.
Läst runt lite på och får intrycket att 2666 är ganska långsamt och att min CPU borde åtminstone ha 3000 mhz. Stämmer detta?

Om så är fallet, vad ska jag sikta på för bra och prisvärt RAM-minne? Tar tacksamt emot alla tips!

Stort tack på förhand!
Citera
2020-05-27, 02:12
Medlem
Hade jag byggt dator med din setuo så hade jag nog kört 3000mhz.

Jag kör en överklocka i5 8600k, 2070 super samt 16gb 2666mhz och har själv funderat på att uppgradera mina, men tvivlar på att man kommer känna någon märkbar skillnad och kommer ej vara värt att lägga ut dom pengarna för exempelvis någon extra fps i spel.
Citera
2020-05-27, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Hej!

Vill inleda med att poängtera att jag är ganska okunnig kring ämnet, så ber om överseende med det!

Datorn har en i7-9700k och ett Nvidia 2070 grafikkort. De RAM-minne jag har nu är 16 GB 2666 mhz.
Läst runt lite på och får intrycket att 2666 är ganska långsamt och att min CPU borde åtminstone ha 3000 mhz. Stämmer detta?

Om så är fallet, vad ska jag sikta på för bra och prisvärt RAM-minne? Tar tacksamt emot alla tips!

Stort tack på förhand!
Upplever du att datorn är slö/långsam? Din dator är bra och räcker ganska långt om du inte spelar de mest krävande spelen. Det säljs nya datorer med sämre prestanda än din så du kan va lugn men vill du ha det allra bästa så satsa och kör. Det är inte bara att byta ut dina RAM, moderkortet ska klara av en högre frekvens på dina minnen men du klarar dig som sagt väldigt långt med de du har.
Citera
2020-05-27, 06:38
Medlem
Kan vara bra att googla på ditt moderkort också för att kolla vilka minnen som har fullt stöd
Citera
2020-05-27, 06:54
Medlem
Det är väl bara Ryzen som är lite kinkiga med RAM? Där kan man se 5-10% prestandalyft, men Intel?
Citera
2020-05-27, 07:20
Medlem
Som ovan så kommer inte din CPU direkt påverkas av ditt RAMs MHz, det är ryzen som behöver 3000+ för att inte faktiskt bli slöare.

Jag kör själv en i7700k med 2666 , har överklockat dom till 3800 men det är ingen märkbar skillnad i varken spel eller benchmarks utan bara instabilitet med dator man märker

Jag hade sparat dom pengarna till din nästa uppgradering av CPU som antagen är ganska snart pga de serier vi sitter på inte är bra tyvärr pga Intels ovilja att uppgradera sin Nm tech . (Relaterat mot ryzen, pris för performance osv)

Blir nog ryzen snart om inte Intel löser detta och sänker priset i höst.
Citera
2020-05-27, 13:12
Medlem
Tack alla för att ni tog er tid, uppskattas enormt!

Spelar i princip uteslutande CS på datorn, vet ej om det är ett spel som skulle tjäna på snabbare ram.

Avvaktar förmodligen lite med att uppgradera.

Återigen, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in