Citat:
Ursprungligen postat av
Deelicious
Tack för ditt svar!
Ja, jag har också hört att processoperatör ej kräver utbildning sedan innan men brukar väl samtidigt vara lite knepigt att få jobbet om man ej har kontakter tänker jag..? Tänker att en utbildning kan göra att man ”får in en fot” och får visa hur bra man jobbar för att sedan ha större chans att få jobbet? När jag sökte jobbet var det över 300 sökande tror jag.. eller vad säger du?
CNC operatör borde väl troligtvis inte behöva utbildning heller egentligen då.
Jo det brukar vara rätt många som söker de här jobben, troligtvis dels beroende på att det är relativt bra betalt. Självklart kan det vara bra att ha en utbildning sedan tidigare, sen beror det säkert lite på inom vilken bransch man tänker sig att man vill jobba. Inom pappers så vet jag att många bruk hellre vill lära upp personalen själva via trainee då man kan lära upp direkt från start hur det funkar på just den fabriken då det kan skilja sig ganska mycket åt.
Hur det fungerar med utbildningar osv med CNC har jag faktiskt ingen aning om men där tänker jag att man borde ha gått typ TPS eller liknande på gymnasiet eller fått erfarenhet på annat vis då det säkert kräver en hel del övning innan man blir en duktig CNC operatör.