2020-05-26, 23:46
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Fransyska såklart, nötinnanlår. Men sen då, rostbiff, rostas, oxfilé och liknande, funkar det eller blir det bara slamsor? Jag har skärmaskin.
Citera
2020-05-26, 23:54
Medlem
AlWpLxdjs avatar
Lövbiff är per definition enbart innanlår. Varför skulle du ens vilja trolla oxfilé till lövbiff? Det är som att göra guld till bly.
Citera
2020-05-27, 11:19
Medlem
Som ovanstående säger så består lövbiff av innanlår.

Men till din fråga. Självklart går det att göra lövbiff av dom flesta köttbitarna.
Har själv gjort av diverse andra bitar från älgen, när man har haft slut på innanlår.
Citera
2020-05-27, 11:23
Medlem
Innanlår är att föredra. Du kan däremot i praktiken banka ut vilken detalj du vill för att uppnå något slags likhet till innanlår. Då pratar jag givetvis om visuell skillnad och inget annat. Finns säkert en och annan som misstagit carpaccio för en lövbiff.
Citera
2020-05-27, 17:52
Medlem
ArgusOnes avatar
Innalår, fransyska och rulle borde vara de styckdetaljer som fungerar. Frys in något innan du skär.
Citera
2020-05-27, 17:58
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Innalår, fransyska och rulle borde vara de styckdetaljer som fungerar. Frys in något innan du skär.
Jodå, det har jag lärt mig. Rätt fryst kan man skära 1 mm skivor.

Jag brukar köpa fransyska på bit och skära tunt men får det inte i närheten av butikslövbiff men visst går det ner. Jag har även skivat rostbiff tunt, inte riktigt lövbifftunt men 6-8 mm och det funkar rätt bra, mycket smak.

Jag har varit sugen att prova med oxfilé men det är lite dyrt för att misslyckas med. Kanske man kan prova 1 cm skivor, såna gjorde en gammal flickvän gryta på men då var det en massa annat i också.
Citera
2020-05-27, 18:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Jodå, det har jag lärt mig. Rätt fryst kan man skära 1 mm skivor.

Jag brukar köpa fransyska på bit och skära tunt men får det inte i närheten av butikslövbiff men visst går det ner. Jag har även skivat rostbiff tunt, inte riktigt lövbifftunt men 6-8 mm och det funkar rätt bra, mycket smak.

Jag har varit sugen att prova med oxfilé men det är lite dyrt för att misslyckas med. Kanske man kan prova 1 cm skivor, såna gjorde en gammal flickvän gryta på men då var det en massa annat i också.

Jag skulle satsa på billiga och annars segare styckdetaljer. Finns billig rostbiff i klump för 69 kr/kg. om man är i rätt butik. Glöm inte att fläs som kotlett på bit eller fläskytterfilé kan bli fint som kallskuret.
Citera
2020-05-27, 18:17
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Jag skulle satsa på billiga och annars segare styckdetaljer. Finns billig rostbiff i klump för 69 kr/kg. om man är i rätt butik. Glöm inte att fläs som kotlett på bit eller fläskytterfilé kan bli fint som kallskuret.
Det är sån vakuumpackad jag skurit tunt innan, Lidl brukar ha bra pris ibland. Dom brukar även ha rostas för ytterligare några tior, den är fin "normalt" skuren men nästa gång jag köper en sån ska låta en bit gå till så tunna skivor som möjligt.
Citera
2020-05-27, 18:30
Bannlyst
Citat:

Varför då?
Lövbiff gör man på innanlår.
Varför skulle du vilja ha en seg lövbiff?
Citera
2020-05-27, 18:35
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Varför då?
Lövbiff gör man på innanlår.
Varför skulle du vilja ha en seg lövbiff?

Tack, captain obvious. Det går dock fint att skära de styckdetaljer jag listat tunnt och njuta av rullader, stekta i skivor, i en wok eller kallskuret. Alldeles utmärkta som sunstitut till innanlår i de flesta lövbiffsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in