Citat:
Ursprungligen postat av
Intelligentdesign
Dom flesta pratar ju svenska och har lärt sig engelska i skolan.
Ni som lärt er språk utöver det - på eget initiativ, vilket eller vilka språk har ni lärt er (med lärt, menar jag inte att ni talar det flytande, har perfekt uttal, eller ens kan både läsa och skriva men att ni är har inga problem att göra er förstådda, ni kan samtala med folk på det språket utan några större problem)
Hur lång tog det innan ni nådde ett stadium där ni kände att "fan nu börjar bitarna falla på plats här!"
Och varför valde ni just det språket?
Vad har det gett er? Alltså vad har ni haft för fördelar av att kunna det språket jämfört med t ex era vänner som inte kan det.
Kan tyska i princip bra, likaså norska. Hyfsade kunskaper i danska, franska, ryska och cebuano (tack vare min exfru).
Kan förstå lite och tala enkla fraser på spanska, tagalog.
Annars har jag enkla kunskaper i många fler språk men inte så det räcker till mer än hej, vad heter du osv..
Önskar det hade varit tvärtom med cebuano och tagalog då jag trodde att de var mycket lika men så var det inte riktigt.
Fördelarna är ju att kunna göra sig förstådd (utan att prata engelska) i dessa länder, vilket ger en en fördel när det gäller mellanmänskliga interaktioner, kunna läsa skyltar, förstå dokument med mera.