2020-05-26, 17:51
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Dom flesta pratar ju svenska och har lärt sig engelska i skolan.

Ni som lärt er språk utöver det - på eget initiativ, vilket eller vilka språk har ni lärt er (med lärt, menar jag inte att ni talar det flytande, har perfekt uttal, eller ens kan både läsa och skriva men att ni är har inga problem att göra er förstådda, ni kan samtala med folk på det språket utan några större problem)

Hur lång tog det innan ni nådde ett stadium där ni kände att "fan nu börjar bitarna falla på plats här!"

Och varför valde ni just det språket?

Vad har det gett er? Alltså vad har ni haft för fördelar av att kunna det språket jämfört med t ex era vänner som inte kan det.
Citera
2020-05-26, 18:49
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign

Ni som lärt er språk utöver det - på eget initiativ, vilket eller vilka språk har ni lärt er (med lärt, menar jag inte att ni talar det flytande, har perfekt uttal, eller ens kan både läsa och skriva men att ni är har inga problem att göra er förstådda, ni kan samtala med folk på det språket utan några större problem)

Hur lång tog det innan ni nådde ett stadium där ni kände att "fan nu börjar bitarna falla på plats här!"

Vad har det gett er? Alltså vad har ni haft för fördelar av att kunna det språket jämfört med t ex era vänner som inte kan det.

Är flytande i Engelska men har efter jag börjat arbeta i Schweiz, även Schweizertyskan.

Vad det har gett mig?
Arbete till pension, slipper betala för skiten i Sverige.
Mera frihet, slipper pk-skiten i Sverige.

Med mera.
Citera
2020-05-26, 19:07
Medlem
Gift44s avatar
Citat:

Kan tyska i princip bra, likaså norska. Hyfsade kunskaper i danska, franska, ryska och cebuano (tack vare min exfru).
Kan förstå lite och tala enkla fraser på spanska, tagalog.
Annars har jag enkla kunskaper i många fler språk men inte så det räcker till mer än hej, vad heter du osv..
Önskar det hade varit tvärtom med cebuano och tagalog då jag trodde att de var mycket lika men så var det inte riktigt.
Fördelarna är ju att kunna göra sig förstådd (utan att prata engelska) i dessa länder, vilket ger en en fördel när det gäller mellanmänskliga interaktioner, kunna läsa skyltar, förstå dokument med mera.
Senast redigerad av Gift44 2020-05-26 kl. 19:14.
Citera
2020-05-26, 19:28
Medlem
Millediablos avatar
Spanska förutom dom andra 3 språken jag pratar obehindrat. Fördelarna är förutom att gillar språk är att kunna kommunicera med lokalbefolkningen, kunna ta del av det som händer i samhället, bättre bemötande.

Att utan problem (trots vissa brister) kunna fungera utan google translate på resor. Turistställen borträknat, det är inte där jag trivs iaf. Reser en del ensam och det blir lätt lite ensamt om man är i ett land där man inte kan språket.
Citera
2020-05-26, 19:55
Avstängd
XX-Ambars avatar
Spanska, riktigt bekvämt när man ska ragga luder i de Sydamerikanska länderna. Brasilien där man talar Portugisiska fungerar med Spanska också, till stor del för att negerludrena gärna vill ha en vit son.
Citera
2020-05-26, 20:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Rumänska och Urdu/Hindi. Har väl inte haft någon direkt nytta av dem, men det är kul att kunna.
Citera
2020-05-26, 20:21
Medlem
Nu har jag inte så enastående kunskaper i några språk förutom Engelska och svenska.
Men skoltyskan var användbar när jag mer eller mindre bodde i tyskland under en period och dessutom kunde jag genomskåda några av mina tyska kollegors försök till scam mot vårt företag med tyska leverantörer.
Sen blev det ett måste att lära sig lite katalanska för att inte svälta när jag bodde i Katalonien i 6 månader(spanskan funkade en del men inte fullt ut).
Sen får man ett betydligt bättre bemötande i Grekiska byar då man kan lite grundläggande ord.
Så skall man vistas i andra länder så finns det definitivt en fördel att lära sig det lokala språket.
Skulle säga att skoltyskan(läste tysksa på högstadiet) tog det nog inte mer än några veckoresor att komma ifatt med.
Spankan och katalanskan blev nog helt enkelt tvungen så efter 3e 2 vekors besöket kunde man beställa ätlig mat och få in räkningen.
Grekiskan tog nog 10 år och 15 veckors vistelse samt lite hjälp av frugan för att kunna beställa en måltid få in notan och uppträda hyffsat runt folk.
Senast redigerad av SkogsSaab 2020-05-26 kl. 20:26.
Citera
2020-05-26, 20:31
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

De flesta i Sverige pratar hygglig engelska, ja.
Men i andra länder finns inte alltid samma vurm för engelskan. Och samtal mellan två personer där ingen talar sitt modersmål blir oftast glanslösa. Ibland är det förstås nödvändigt, om två talare av små språk ska kommunicera; en svensk och en ungrare t ex behöver vanligtvis ett större språk som brygga.

Men det finns all anledning att lära sig de stora europeiska kulturspråken, som franska, tyska och italienska. Det går inte att förstå Europa om man inte kan de språken åtminstone hjälpligt.
Citera
2020-05-28, 18:56
Medlem
Har lärt mig lite svenska eftersom jag gillar landet och kulturen. Tycker att det är en kul grej att tala och förstå det svenska språket. Känner ingen person här i Tyskland som kan ännu prata svenska

Kommer att plugga lite spanska just nu för att förstå eller prata med folk från spanska språkliga landen. Min flickvän älskar alla sydamerikanska landen så jag hoppas att jag kan översätta och fixa många grejer när vi kommer att resa där i den nästan åren. Gillar också att så många språk baserar om spanska eller romanska språk grupp. Så jag vill lära mig italienska och portugisiska efter jag är bättra på spanska.

Jag hade en tuff förfluten tid och var dator spel beroende, hade tappat många timmer i WoW eller andra spelarna så jag har börjad att lära mig svenska för att använder min tid meningsfull. Och just nu jag är väldigt glad att vara på en ”okej” level i svenska så att jag kan läsa och skriva mycket. Hoppas att jag bli bättre i framtiden och kommer att bli flyttande i språket
Citera
2020-05-28, 20:34
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valle187
Har lärt mig lite svenska eftersom jag gillar landet och kulturen. Tycker att det är en kul grej att tala och förstå det svenska språket. Känner ingen person här i Tyskland som kan ännu prata svenska

Kommer att plugga lite spanska just nu för att förstå eller prata med folk från spanska språkliga landen. Min flickvän älskar alla sydamerikanska landen så jag hoppas att jag kan översätta och fixa många grejer när vi kommer att resa där i den nästan åren. Gillar också att så många språk baserar om spanska eller romanska språk grupp. Så jag vill lära mig italienska och portugisiska efter jag är bättra på spanska.

Jag hade en tuff förfluten tid och var dator spel beroende, hade tappat många timmer i WoW eller andra spelarna så jag har börjad att lära mig svenska för att använder min tid meningsfull. Och just nu jag är väldigt glad att vara på en ”okej” level i svenska så att jag kan läsa och skriva mycket. Hoppas att jag bli bättre i framtiden och kommer att bli flyttande i språket

Du skriver bra svenska, Hut ab! Denke nur daran, dass die Pluralform von ”land” ist Länder, eben wie im Deutschen...
Citera
2020-05-28, 23:39
Medlem
Tack
Citera
2020-11-09, 01:44
Avstängd
Serbokroatiska. Enda av de slaviska språken som är hyfsat lätt och inte fult heller som tjeckiska och polska. Väldigt praktiskt att kunna eftersom balkanfolk finns i Svreige oxå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in