Citat:
Båda ja och nej
De allra flesta hissar har bra räddningsutrymme högst upp och längst ner.
I vissa fastigheter är det begränsat med räddningsutrymme, dessa kallas låg topp, låg grop, eller låg grop topp
När hissen är i "normal"drift finns det ingen plats att gömma sig på, dessa hissar skapar istället ett virtuellt räddningsutrymme när du sätter hissen i inspektionsläge. Dvs en brytare/givare aktiveras och stannar hissen innan korgen går hela vägen upp och skapar därmed advekat räddningsutrymme.
Även dörrarna är övervakade, om hissen upptäcker att en dörr öppnas när den inte är på den aktuella våningen kommer systemet slå ifrån och omöjliggör normalresa förrän tekniker återställt styrsystemet.
Så gott som alltid fungerar LGT vid reparationer, men självklart blir det ibland fel innanför säkerhetszonen och man behöver köra förbi, då måste reparatören stänga av den virtuella zonen. Det går att göra på det mest säkra men svåra sättet, och så kan man göra på det enklaste och helt livsfarliga sättet.
---
Min personliga teori, inget är bekräftat!
Ryktet på stan säger att det var ytterligare en montör på plats, med tanke på tidpunkten (15:30 en fredag) gissar jag på att de två valde den enkla vägen, dvs en sitter på taket och felsöker medan kollegan kör hissen normalt, (med alla extra säkerhetsfunktioner avstängda) men något gick fel i kommunikationen mellan dessa herrar och olyckan är ett faktum.
Som sagt, ta min teori med en rejäl näve salt