• 1
  • 2
2020-05-26, 19:47
Jag påminner om Anders Tegnell i tal och strikt korrekthet. Jag gillar gubben så jag är jävig. Men om man hatar någon så är det inte fel att hota. Det är upp till ens egen moral.
Små finniga ligister som gömmer sig bakom en skärm är dock inte särskilt spännande.
Varför inte släcka hela Riksdagen istället? Vad som helst men att sitta och skicka hot via vpn, protonmail och whonix känns löjligt. Tegnell är en av få som jag gillar. Han tillsammans med Oisin Cantwell och Lena Melin. Fredrick Federley och några fler. Stefan Löfven kan ingen hata, han är bara genomsnäll.
Citera
2020-05-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
https://www.expressen.se/nyheter/cor...gbkU8M2sczUbEU

"Statsepidemiolog Anders Tegnell har stått i centrum sedan coronakrisen briserade. Han är Folkhälsomyndighetens ansikte utåt, vilket gjort att både hyllningar och kritik riktats mot honom.

Nu rapporterar Aftonbladet att Anders Tegnell utsatts för upprepade hot, dels mot hans egen person, men också mot personer i hans närhet."

Är detta moraliskt fel eller är det kanske tvärtom moraliskt rätt?

Kan det vara moraliskt fel att INTE dödshota Tegnell?

För att besvara detta måste du tala ur skägget om vilket moraliskt system du utgår ifrån. Är du dygdetiker, utilitarist eller har du någon annan moralfilosofisk teori som utgångspunkt?
Citera
2020-05-27, 19:47
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pans-optiska-kon
För att besvara detta måste du tala ur skägget om vilket moraliskt system du utgår ifrån. Är du dygdetiker, utilitarist eller har du någon annan moralfilosofisk teori som utgångspunkt?

Jag måste ingenting. Frågan är fri.
Citera
2020-05-27, 20:02
Medlem
Citat:
Jag måste ingenting. Frågan är fri.

Det är ett hypotetiskt, inte kategoriskt, imperativ: OM du vill besvara det, så måste du. Du verkar dock vara totalt ointresserad och vill bara lite småinfantilt gråta ut över att du inte håller med Tegnell om hanteringen av Coronaviruset, så låt inte mig hindra dig.
Citera
2020-05-27, 21:36
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Dödshot används inte i en civiliserad rättsstat.

Det förekommer med jämna mellanrum att dödshot används i civiliserade rättsstater.

OnT: Om man är 100% övertygad om att Tegnell orsakar död genom sitt handlande, då blir frågeställningen inte alldeles lätt. Jämför med att dödshota någon diktator eller person som planerar att begå folkmord. Nu påstår jag inte att Tegnell är en folkmördare men av vissa betraktas han som en sådan. Så är det fel att dödshota eller INTE dödshota en folkmördare?
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2020-05-27 kl. 21:40.
Citera
2020-06-19, 06:27
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/cor...gbkU8M2sczUbEU

"Statsepidemiolog Anders Tegnell har stått i centrum sedan coronakrisen briserade. Han är Folkhälsomyndighetens ansikte utåt, vilket gjort att både hyllningar och kritik riktats mot honom.

Nu rapporterar Aftonbladet att Anders Tegnell utsatts för upprepade hot, dels mot hans egen person, men också mot personer i hans närhet."

Är detta moraliskt fel eller är det kanske tvärtom moraliskt rätt?

Kan det vara moraliskt fel att INTE dödshota Tegnell?

Det är väl upp till varje individ att avgöra eftersom moral bara existerar i våra huvud men de med förnuft skulle nog säga att det inte är lämpligt att dödshota Tegnell.
Senast redigerad av Guy86 2020-06-19 kl. 06:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in