2020-06-07, 11:34
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Frdelen med att stanna p en arbetsplats stavas familj. Inte bara skerhet, utan byter du jobb s kanske du inte fr mycket till semester vgar ta ledigt och familjelivet kan bli lidande. Jag kan i princip vara ledig nr jag vill med kort varsel, eller i vg en timme om jag behver fixa nt. r du singel s r det vl inga problem jobba slaviskt d du bara har dig sjlv att tnka p. Men prva byt jobb o sg till frugan - tyvrr, jag fr inge ledigt i sommar. Mjligen 1-2 veckor i juni, d du jobbar. DET blir inte populrt. S byta jobb ofta ser jag mer som ett singelgra, eller om du r ung bara har flickvn o inga barn. Svida du inte r i mer toppskiktet kan vlja vraka blir headhuntad o kan stlla dina egna villkor. Det r vl lite drfr svenskarna fder s f barn. De hller p o jojkar mellan olika jobb o gr karrir t 30-35 ska ha barn sen. I vissa fall blir det fr sent. Sjlv fick jag barn vid 33. Men hade inget med karrir gra. Tycker det var precis p grnsen. 26-30 hade varit mer optimalt.

Om du har familj r IT helt fel yrke ge sig in p, de flesta jag knner r ungkarlar utan barn, jag har en kollega nu som har familj och tv barn, han r ganska jobbig d han prioriterar familj fre jobbet, tex vid helgjobb, d kan han inte tex och skyller p han ska ut mer barnen i skogen eller nt, trttsamt.

Han blir aldrig heller duktig p det han gr fr allt han gr utanfr jobbet r gulla med familjen, man lever inte lnge i IT-vrlden med den livssituationen d man mste utveckla sig hela tiden.
Citera
2020-06-07, 12:42
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Nej det beror p att man hittar inte kompetensen, drfr annonserna ligger ute hela tiden.

Att lra upp ngon lmplig kandidat r naturligtvis inte att tnka fr mnga fretag.

Ligger en annons ute hela tiden, eller samma/likannde terkommer med 3-4 mnaders mellanrum s ringer ju alla varningsklockor hos dom flesta arbetstagare. Alla begriper ju att det hr stllet r det ngot fel p. Antingen har om orealistiska krav (vanligt) eller s har dom stor personalomsttning p grund av interna problem. S dom som kan ser ju till att f jobb ngon annanstans.

Fretag som r beredda att satsa p sin personal har inte sdana hr problem och behver ofta inte annonsera alls. Dom kan plocka pigga och alerta kandidater hur hgen med spontananskningar.
Citera
2020-06-07, 13:01
Medlem
Citat:
Om du har familj r IT helt fel yrke ge sig in p, de flesta jag knner r ungkarlar utan barn, jag har en kollega nu som har familj och tv barn, han r ganska jobbig d han prioriterar familj fre jobbet, tex vid helgjobb, d kan han inte tex och skyller p han ska ut mer barnen i skogen eller nt, trttsamt.

Han blir aldrig heller duktig p det han gr fr allt han gr utanfr jobbet r gulla med familjen, man lever inte lnge i IT-vrlden med den livssituationen d man mste utveckla sig hela tiden.
Nja det dr r bara ren och skr hittep tycker jag.

Jobbar sjlv inom IT, visserligen ungkarl, men har precis samma instllning som din kollega.

Jobbar exakt mina timmar enligt kontraktet i veckan, varken mer eller mindre. Ser till att schemafrndringar planeras flera veckor i frtid och r noga med att aldrig acceptera frndringar med kort framfrhllning.

IT r inte mitt liv, det r ju bara ett jobb oavsett vad.

Man kan vl utveckla sig nd, men p arbetstid helt enkelt. Mste ju inte slsa bort min fritid p det ocks.
Citera
2020-06-07, 17:16
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Definiera "it-jobb". Enligt mina erfarenheter finns det gott om jobb inom branschen och det r en av de minst drabbade av corona-krisen. Att bemanningsfretag drar in p verksamheten r en helt annan frga, d de inte sysslar endast med IT.
Att sga att man jobbar inom "it" sger absolut noll. Vad har du fr utbildning TS, vad har du jobbat med tidigare och vad r du intresserad av?
Citera
2020-06-08, 10:05
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Nja det dr r bara ren och skr hittep tycker jag.

Jobbar sjlv inom IT, visserligen ungkarl, men har precis samma instllning som din kollega.

Jobbar exakt mina timmar enligt kontraktet i veckan, varken mer eller mindre. Ser till att schemafrndringar planeras flera veckor i frtid och r noga med att aldrig acceptera frndringar med kort framfrhllning.

IT r inte mitt liv, det r ju bara ett jobb oavsett vad.

Man kan vl utveckla sig nd, men p arbetstid helt enkelt. Mste ju inte slsa bort min fritid p det ocks.

Jobbar exakt dina timmar? ja du hr vl inte till dom smartaste d i branschen utan bara ser ditt jobb som avlning fr att du ska ha tid med familjen.

Nej du blir aldrig den som fretag sker efter, du kan dina rutiner p jobbet, mer n s r det inte, precis som den kollega jag har.

Lter som du jobbar statligt.
Citera
2020-06-08, 10:08
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Att lra upp ngon lmplig kandidat r naturligtvis inte att tnka fr mnga fretag.

Ligger en annons ute hela tiden, eller samma/likannde terkommer med 3-4 mnaders mellanrum s ringer ju alla varningsklockor hos dom flesta arbetstagare. Alla begriper ju att det hr stllet r det ngot fel p. Antingen har om orealistiska krav (vanligt) eller s har dom stor personalomsttning p grund av interna problem. S dom som kan ser ju till att f jobb ngon annanstans.

Fretag som r beredda att satsa p sin personal har inte sdana hr problem och behver ofta inte annonsera alls. Dom kan plocka pigga och alerta kandidater hur hgen med spontananskningar.

Det kan du sga om Frsvarsmakten ocks, de ligger ute hela tiden med samma terkommande annonser, tror inte i det fallet att det har att gra med stor personalomsttning utan svrt f tag p folk helt enkelt eller att de betalar fr dligt.
Citera
2020-06-08, 14:42
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Det kan du sga om Frsvarsmakten ocks, de ligger ute hela tiden med samma terkommande annonser, tror inte i det fallet att det har att gra med stor personalomsttning utan svrt f tag p folk helt enkelt eller att de betalar fr dligt.

Nja, men frsvarmakten r vl lindrigt uttryckt speciell? Var det inte dom som nyligen hade en annons ute dr dom skrev i klartext vem som egentligen skulle ha jobbet?
Frsvarsmakten verkar vara en vldigt mycket en klubb fr inbrdes beundran och numera ven genomsyrat av en massa vnsterfolk frn sdertrn. S vanligt folk hller sig borta. Jag skulle nog sga att dom ingr i den grupp som jag nmde tidigare under betecknignen "interna problem". Kanske inte s att dom sjlva uppfattar att dom har problem, men omgivningen gr det.
Citera
2020-06-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
It-skerhet r bra, r sjlv verksam inom detta kontaktad nstan dagligen av headhunters och rekryterare fr olika tjnster.
Vad krvs det fr frkunskaper fr att ska/f sdana jobb?
Citera
2020-06-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Vad krvs det fr frkunskaper fr att ska/f sdana jobb?

Ja du behver har rtt bra koll, jag har 10r+ av det plus nrliggande mnen. S det r ju drfr. Just IT sk r rtt hrda p vad dom tar in, och de r frsta gngen jag ftt praktiska prov etc nr jag skt jobb, s du br kunna det bde teoretiskt och praktiskt om du ska f ntt jobb dr skulle jag sga. I alla fall p nn av de strre och serisare bolagen.
Citera
2020-06-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Ja du behver har rtt bra koll, jag har 10r+ av det plus nrliggande mnen. S det r ju drfr. Just IT sk r rtt hrda p vad dom tar in, och de r frsta gngen jag ftt praktiska prov etc nr jag skt jobb, s du br kunna det bde teoretiskt och praktiskt om du ska f ntt jobb dr skulle jag sga. I alla fall p nn av de strre och serisare bolagen.
Aha. okej.
Citera
2020-06-08, 16:42
Medlem
Jag r 30+ r gammal och vill jobba inom IT/ntverk. Har svrt att hitta ngon bra ntverksteknikerutbildning hr nere i sydskne, s drfr undrar jag, r diverse ntverksrelaterade datorkurser via komvux ngon merit att ha nr man sker jobb som t.ex ntverkstekniker eller liknande? Eller det r enbart YH eller hgskoleutbildningar som godtas?
Citera
2020-06-08, 16:46
Medlem
Citat:

Trams. Om man inte fr betalt fr helgarbete varfr ska han d stlla in sig p det fr en relativt modest ln, ungkarl som familjefar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in