2006-04-02, 05:08
Medlem
Bråkmakarns avatar
Hej

Jag vaknade för ett par timmar sen med värk i hela kroppen samt att jag låg och skakade av kyla. Jag är på väg att bli sjuk, jag mår inte bra alls!

Så därför tänkte jag laga till nån soppa att ha i kylen. Gärna köttsoppa eller nån annan god! Alla recept mottages tacksamt
Citera
2006-04-02, 05:10
Medlem
666Hates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Hej

Jag vaknade för ett par timmar sen med värk i hela kroppen samt att jag låg och skakade av kyla. Jag är på väg att bli sjuk, jag mår inte bra alls!

Så därför tänkte jag laga till nån soppa att ha i kylen. Gärna köttsoppa eller nån annan god! Alla recept mottages tacksamt

Koka vatten lägg i valfri smaktillbehör (kyckling, kött, grönsaker) Koka upp, ÄT
Citera
2006-04-02, 12:11
Medlem
Skints avatar
Jag tycker faktiskt det funkar att köpa en pulverpåssoppa av valfri sort och fixa till den lite själv.

Stek lite bacon, lök och dra i lite sambal oelek. Mumsigt och väldig simpelt när man är sjuk!
Citera
2006-04-02, 15:26
Medlem
Bultmans avatar
När jag gör köttsoppa brukar jag göra det genom att blanda buljong, tomatpure, det kött jag har hemma, morot, lök och eventuellt potatis.
Citera
2006-04-03, 01:17
Medlem
Ängamat är en riktigt klassiker!

Recept på ängamat
Citera
2006-04-03, 11:24
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag gjorde en soppa på fläskkött, purjolök, lök, morötter, palsternacka, vitkål, lagerblad, buljongtärningar, s&p. Blev inte så god faktiskt.
Citera
2006-04-03, 11:32
Medlem
LadyTieras avatar
Tieras korvsoppa;

Falukorv skuren i stavar eller kuber
Morötter i slantar
Potatis i kuber
En gul lök i klyfitor (mest för smak)
grönskasbuljong (eller fond)
vatten
salt
peppar
tabasco efter smak
cayennepeppar efter smak

till servering;

finstrimlad purjo

koka upp rotsakerna först och lägg i korven när de börjar bli mjuka, när soppan är klar dra av från plattan och lägg upp i skålar, servera med finstrimlad purjo ovanpå och hembakt bröd vi sidan om.
Citera
2006-04-03, 11:36
Medlem
LadyTieras avatar
Grönskasoppa ala Hawk
----

stommen:

Ärtor
Lök
Rotselleri
Grönkål eller vitkål
morötter
chilli
buljong av valfri sort, kyckling eller grönsak rekomenderas+vatten
Potatis (även pommesfrittes kan man slänga i, soppan ska ändå mixas och det är bra att ta hand om rester i frysen)

ha sedan i vad du har hemma eller tycker är gott, t.ex;

Paprika
Spenat
persilja

koka upp allt tillsammans och mixa sedan soppan slät, soppan ska nu vara ganska tjock, frys in det du inte ska äta och koka upp det du ska äta med med lite mjölk, det gör soppan mer matig, mildare och godare.
Citera
2006-04-03, 11:58
Medlem
Bernardos avatar
Rödbetssoppa är ju en klassiker. Skär diverse rotfrukter i korta strimlor; vitkål, morot, lök och rödbetor. Fräs rotfrukterna ett par minuter och häll sedan i vatten, buljong om du har, samt lite svartpeppar. Koka på svag värme i lite över 20 minuter. Precis innan den är klar har du i en finriven rödbeta för att ge soppan en schysst röd färg. Avsluta slutligen med lite salt och om du har vinäger hemma kan du även ha i lite av det.
Citera
2006-04-04, 09:56
Medlem
zappzapps avatar
varma koppen, så stavas universalläkemedlet nummer ett.
lever på varma koppen och riskakor så fort jag blir sjuk, hade ju varit trevligt att kunna säga att sjukdommen försvinner, vilket den inte gör, men det blir betydligt trevligare.
Citera
2006-04-04, 10:32
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tack för tipsen. Fortsätt gärna med fler, kan vara bra att ha om jag eller nån annan blir sjuk igen (börjar friska till nu)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in