Citat:
Ursprungligen postat av
Hitori
Älvsjö/solberga har tagits bort från utsatta områden listan tillsammans med östberga. Uppväxt i villa i Älvsjö. Nybyggen höjer snitt priserna på lägenheter god kommunikation. Men alla områden har sinna för och nacktdelar. Asyl boendet som va i en del av äldreboendet är sedan länge borta. Så sakta går det åt rätt håll. Men alla kan inte trivas givetvis. Stor andel indier som bor i området. Brott finns över allt. Mest utsatta är man på Norrmalm. Jag trivs men har även sett utvecklingen över tid med. Hoppas det hjälper någon. Men finns massa fler liknande områden givetvis.
Älvsjö är mestadels ett lägremedelklass med inslag av medelklass område. Ligger bra till pendlingsmässigt och är en knutpunkt söderut. Ganska nära till E4. Nya lägenheterna som byggs är sådär lite nytråkiga som alla nya lägenheter är. Saknas lite karaktär och finess mer skolådekänsla. Lågt serviceutbud, dåligt med restauranger, tråkigt "centrum". En genomfarts ort där folket som bor tar sig till andra ställen för att roa sig. Villaområdet däremot är suveränt. Känns inte som att de nyinflyttade bor särskilt länge utan tycks vara en hög omsättning på lägenheterna.
Har svårt att förstå mig på Älvsjö. Känslan är att området konsoliderar och kommer antingen skjuta upp och bli ett "Sundbyberg" 10% sannolikt fortsätta som nu likt ett Sollentuna 60% sannolikt eller dippa mot Högdalen 30% sannolikt.
Stor andel indier som bor i området som du säger, vilket jag är neutral till. Men du kanske finner det annorlunda?